Domov SPRÁVY Elektromobilita S elektromobilmi v EÚ sa deje niečo zvláštne. Na toto odborníci čakali

S elektromobilmi v EÚ sa deje niečo zvláštne. Na toto odborníci čakali

nabíjací hub ZSE Drive na Landererovej ulici v Bratislave
Foto: startstop.sk, Matúš Toráč

Podľa združenia ACEA vzrástol predaj nových elektromobilov v januári 2025 o 34 % na 124 341 kusov, čo predstavuje 15 % podiel na trhu.

Tri zo štyroch najväčších trhov v regióne, ktoré spolu predstavujú 64 % všetkých registrácií elektromobilov na batérie, zaznamenali podľa údajov ACEA robustné dvojciferné zisky: Nemecko (+53,5 %), Belgicko (+37,2 %) aj Holandsko (+28,2 %). Francúzsko zaznamenalo mierny pokles o -0,5 %.

V januári v EÚ vzrástli aj nové registrácie hybridných vozidiel o 18,4 %, k čomu prispel výrazný rast na štyroch najväčších trhoch: vo Francúzsku (+52,2 %), Španielsku (+23,5 %), Nemecku (+13,7 %) a Taliansku (+10,6 %). To viedlo k 290 014 zaregistrovaným jednotkám v prvom mesiaci roku 2025, čo predstavuje 34,9 % podielu na trhu EÚ.

Registrácie plug-in hybridných vozidiel v januári 2025 klesli o 8,5 % na 61 406 kusov. Tento pokles bol spôsobený predovšetkým výraznými zníženiami na kľúčových trhoch, akými sú Belgicko (-66,6 %) a Francúzsko (-54 %). Výsledkom je, že plug-in hybridné elektromobily teraz predstavujú 7,4 % celkového predaja áut v EÚ.

Zdroj: ACEA

Benzínové a naftové autá

V januári 2025 zaznamenali registrácie benzínových áut výrazný pokles o 18,9 %, pričom pokles zaznamenali všetky hlavné trhy. Najstrmší pokles zaznamenalo Francúzsko s prepadom registrácií o 28,2 %, nasledované Nemeckom (-23,7 %), Talianskom (-17 %) a Španielskom (-11,1 %). S 244 763 novými autami zaregistrovanými minulý mesiac klesol trhový podiel benzínu na 29,4 %, z 35,4 % v rovnakom mesiaci minulého roka. Podobne aj trh s naftovými autami klesol o 27 %, čo viedlo k 10-percentnému podielu na trhu s dieselovými vozidlami vlani v januári. Celkovo boli na väčšine trhov EÚ zaznamenané dvojciferné poklesy.

Zdroj: ACEA

V januári 2025 bolo v EÚ zaregistrovaných celkovo 831 201 osobných motorových vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 2,6 % (január 2024: 853 249 ks). Pokles zaznamenali najmä hlavné trhy bloku s Francúzskom (-6,2 %), Talianskom (-5,8 %) a Nemeckom (-2,8 %). Španielsko naopak zaznamenalo nárast o 5,3 %.

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) zastupuje 16 hlavných európskych výrobcov automobilov, dodávok, nákladných áut a autobusov: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars a Volvo Group.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2.5 / 5. Počet hodnotení 84

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJACEA
Predchádzajúci článokOpäť sa prekonali, ich nové auto je na naše cesty až príliš dobré
Nasledujúci článokKodiaq je konečne športovým autom? Škoda znovu plní sen typického Slováka
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.