Historicky prvá žena „za volantom“ nemala na výber. Ak chcela vyraziť na cestu autom, mala jednu možnosť – Benz Patent Motorwagen. Akú značku a model by si však z desiatok možností Bertha Benz vybrala dnes? S jej pôvodným vozidlom by mal s najväčšou pravdepodobnosťou jedno spoločné – motor by poháňal benzín. Vyplýva to z prehľadu nákupných preferencií svojich zákazníčok, ktoré pri príležitosti Medzinárodného dňa žien zverejnil AURES Holdings, prevádzkovateľ siete predajcov automobilov AAA AUTO.
Najpopulárnejším tvarom karosérie je tradične hatchback, ktorého typickými a najobľúbenejšími reprezentantmi sú Škoda Fabia, VW Golf či Kia Ceed. No kým ešte pred piatimi rokmi si Slovenky kupovali väčšie autá (hlavne v podobe kombi) len z nutnosti, dnes si ich vyberajú čoraz častejšie. A to predovšetkým v podobe SUV. Dôkazom sú ženy vo veku 37 až 55 rokov, ktoré tvoria až 40 percent všetkých zákazníčok AAA AUTO.
Ženy najčastejšie volia hatchback
„Väčšinou sú to pracujúce matky. Najčastejšie síce stále kupujú hatchbacky, tvoria až 39,2 percenta zo všetkých nimi kúpených automobilov. Popularita SUV však rýchlo rastie. Pred piatimi rokmi predstavovali necelú pätinu, dnes až 26,7-percentný podiel,” vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka AURES Holdings, prevádzkovateľa najväčšej stredoeurópskej siete autosalónov AAA AUTO.

Druhú najpočetnejšiu skupinu Sloveniek v AAA AUTO reprezentujú ženy vo veku 51 až 65 rokov (24,6 %), ktoré kupujú mestské crossovery alebo SUV ešte častejšie ako predchádzajúca skupina (29,4 %). Hatchbacky si však stále držia prvú pozíciu s podielom 41,3 %.
Najmladšie Slovenky do 25 rokov tvoria najmenší (10,3 %), no stále významný podiel zákazníčok v „Áčkach“. „Nedá sa povedať, že jazdia menej. Skôr si auto častejšie požičiavajú od svojich rodičov alebo partnerov. Ak si ho kúpia, polovica si vyberie hatchback a štvrtina kombi. SUV zvolí len jedna z desiatich,“ dodáva Karolína Topolová.

Najobľúbenejšou značkou je Škoda
Rôzne vekové kategórie Sloveniek majú jedno spoločné. Ich favoritom zostáva dlhodobo značka Škoda. Modely Octavia a Fabia sú na vrchole zoznamu naprieč generáciami, vymieňajú si len poradie na prvých dvoch priečkach. „Zaujímavý vývoj však môžeme vidieť v popularite typu prevodovky. Automatickú si vždy najčastejšie vyberali ženy vo veku 26 až 36 rokov. Pred piatimi rokmi ju malo necelých osemnásť percent nimi zakúpených vozidiel, dnes už tridsaťjeden percent. Najväčší posun k automatom je však očividný u najmladších dám, u ktorých sa dopyt po tomto type prevodovky zdvojnásobil a dnes po nej siahne až 30 percent z nich,” upozorňuje Karolína Topolová.

Najpredávanejšie modely áut v AAA AUTO medzi slovenskými ženami podľa veku:
18-25 rokov | 26-36 rokov | 37-50 rokov | 51-65 rokov | viac ako 65 rokov | |
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Škoda Fabia | Škoda Fabia |
2. | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Škoda Octavia | Škoda Octavia |
3. | VW Golf | Hyundai i30 | Kia Ceed | Kia Ceed | Toyota Yaris |
4. | Hyundai i30 | Kia Ceed | Hyundai i30 | Citroen C3 | Citroen C3 |
5. | Škoda Superb | Škoda Superb | Škoda Superb | Hyundai Tucson | Kia Ceed |
6. | VW Passat | VW Passat | Kia Sportage | Hyundai i30 | VW Golf |
7. | Opel Astra | VW Golf | VW Golf | Kia Sportage | VW Polo |
8. | Kia Ceed | Kia Sportage | Hyundai Tucson | VW Golf | Hyundai i30 |
9. | Hyundai i20 | Opel Astra | Suzuki Vitara | Suzuki Vitara | Opel Astra |
10. | Audi A4 | Hyundai i20 | Opel Astra | VW Passat | Ford Fiesta |
Pokiaľ ide o preferencie pohonných hmôt, asi nie je prekvapujúce, že ženy si väčšinou vyberajú benzínové motory – ich podiel sa s vekom postupne zvyšuje, najmä na úkor dieselových áut. V prípade elektromobilov sú však Slovenky stále pomerne skeptické, ak už si vyberú alternatívny pohon, volia hybrid.

Bertha Benz samozrejme takýto výber nemala. Keď vyrazila na svitaní v auguste 1888 na svoju zhruba 100 kilometrov merajúcu cestu z Mannheimu do Pforzheimu, vedela, že keď bude potrebovať doplniť nádrž, musí nájsť – lekáreň. Benzín sa totiž vtedy predával práve v lekárňach. Nielen preto, ale aj kvôli nutnosti neustále dolievať vodu do chladiča či čistiť sponou do vlasov karburátor, dorazila do cieľa až večer. Stala sa však nielen prvou ženou, ale aj prvým človekom v histórii vôbec, ktorý absolvoval pomocou automobilu diaľkovú cestu.