V Číne došlo k prvej medializovanej nehode elektromobilu Xiaomi SU7 s fatálnymi následkami. Po náraze do betónových bariér na diaľnici vo vozidle uhoreli tri mladé ženy.
O incidente sú dostupné relatívne podrobné informácie, pretože spoločnosť Xiaomi transparentne zverejnila komplexný časový harmonogram nehody. O tragickej udalosti informuje portál CarNewsChina.com.
Náraz vo vysokej rýchlosti do betónovej bariéry
Nehoda sa stala 29. marca 2025 o 22:44 na diaľnici Dezhou-Shangrao v provincii Anhui v Číne. Prvé správy na čínskych sociálnych médiách tvrdili, že vozidlo po náraze do betónových bariér začalo horieť, pričom nebolo možné otvoriť dvere. Správa si okamžite získala pozornosť, pretože ide pravdepodobne o prvý verejne hlásený smrteľný úraz týkajúci sa modelu Xiaomi SU7. Pre objektivitu je potrebné podotknúť, že po čínskych cestách jazdí už viac ako 160-tisíc týchto vozidiel. Xiaomi SU7 patrí medzi najpredávanejšie elektromobily v krajine. Záujem oň je taký vysoký, že celá tohtoročná produkcia čítajúca viac ako 135-tisíc vozidiel je už vypredaná.

Priebeh nehody
Dňa 1. apríla 2025 spoločnosť Xiaomi vydala vyhlásenie, v ktorom podrobne informuje o priebehu dopravnej nehody. Ide o kľúčové informácie, ktoré boli poskytnuté aj policajným vyšetrovateľom.
Podľa vyjadrenia Xiaomi sa vozidlo, štandardná verzia modelu SU7, pohybovalo rýchlosťou 116 km/h v režime inteligentnej asistencie riadenia NOA (Navigation on Autopilot), keď sa priblížilo k úseku, v ktorom prebiehali práce na ceste. Jazdný pruh bol uzavretý zvodidlami a doprava bola presmerovaná do opačného jazdného pruhu. Systém inteligentného riadenia rozpoznal prekážku pred vozidlom, vydal výstrahu, aby vodička prevzala riadenie a začal spomaľovať. Vodička následne prevzala riadenie, pokračovala v brzdení a riadení, ale nakoniec narazila do betónového stĺpika bariéry pri rýchlosti približne 97 km/h.
Po náraze sa automaticky aktivoval systém núdzového volania. Kontaktované boli nielen záchranné zložky, ale aj registrovaný majiteľ vozidla, ktorý sa v danom momente v aute nenachádzal. Ten potvrdil, že auto v tom čase šoféroval niekto iný. Na základe tiesňového volania bola na miesto nehody vyslaná záchranná zdravotná služba, ktorá dorazila na miesto okolo 23:00.
Xiaomi bude pri vyšetrovaní spolupracovať s políciou
V súvislosti s tvrdeniami o (ne)funkčnosti dverí zástupcovia Xiaomi pre China News Weekly objasnili, že všetky štyri dvere sú vybavené mechanickými kľučkami pre núdzové otvorenie dverí. Keďže tieto kľučky fungujú mechanicky, dokážu otvoriť dvere aj keď je batéria poškodená.
Spoločnosť Xiaomi ďalej uviedla, že ihneď po nehode bol vytvorený špeciálny vyšetrovací tím, ktorý 30. marca odcestoval do Tonglingu, aby spolupracoval s policajnými orgánmi. Spoločnosť sa zaviazala pomôcť rodinám obetí a zachovať transparentnosť počas vyšetrovania.
Po oficiálnom vyhlásení cena akcií Xiaomi Group klesla o viac ako 5 %.
Portál Chinadaily.com informuje, že obeťami nešťastia sú tri vysokoškolské študentky. Rodina jednej z obetí podľa správy uviedla, že čas medzi prevzatím kontroly vodiča nad vozidlom a zrážkou sú dve sekundy a reagovať na situáciu v takom krátkom čase je nereálne.
Matka vodičky vo vyhlásení neskôr v ten istý deň uviedla, že Xiaomi nevie vysvetliť, prečo sa po kolízii nedali otvoriť dvere auta a prečo vozidlo začalo horieť. “Odkedy došlo k incidentu, spoločnosť Xiaomi ma nekontaktovala, ani mi nezavolali, aby vyjadrili sústrasť. Počula som, že auto zobrali len na posúdenie do Pekingu,” povedala. Ďalej vysvetlila, že auto bolo registrované na meno priateľa jej dcéry, ale šoférovala ona.
V utorok 1. apríla večer Xiaomi vydalo ďalšie vyhlásenie: “Doteraz sme nemali prístup k vozidlu, ktoré sa stalo účastné nehody. Môžeme len potvrdiť, že vozidlo nezačalo samovoľne horieť, ako naznačujú niektoré klebety. Špekuluje sa, že celý systém vozidla bol vážne poškodený v dôsledku prudkého nárazu do betónovej bariéry. Keďže v súčasnosti nemôžeme vykonať ďalšiu hĺbkovú analýzu, nemôžeme analyzovať, či bolo možné v čase nehody otvoriť dvere auta.“
Pomoc rodinám obetí
Lei Jun, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Xiaomi Group, v utorok večer vyhlásil, že Xiaomi sa nebude vyhýbať zodpovednosti bez ohľadu na okolnosti. Nad incidentom vyjadril hlboký zármutok. “Keďže vyšetrovanie nehody stále prebieha, nemali sme prístup k vozidlu nehody a je tu stále veľa otázok, na ktoré momentálne nie je možné odpovedať. Cítim však, že by som už nemal čakať. Musím vykročiť v mene Xiaomi a sľúbiť, že Xiaomi sa nebude vyhýbať zodpovednosti, budeme pokračovať v spolupráci s policajným vyšetrovaním, sledovať priebeh prípadu a vynaložiť maximálne úsilie, aby sme pomohli rodinám obetí a upokojili obavy verejnosti.“
Elektromobil Xiaomi SU7 bol nezávislou organizáciou C-NCAP vyhlásený na najbezpečnejšie vozidlo, ktoré doteraz absolvovalo nárazové testy, pretože získalo najvyššie hodnotenia. Prudký náraz vo vysokej rýchlosti do takmer nedeformovateľnej prekážky ako je betónová bariéra, má však fatálne následky bez ohľadu na typ alebo konštrukciu vozidla. Hoci moderné autá disponujú sofistikovanými asistenčnými systémami, ktoré umožňujú čiastočne autonómnu jazdu, je vždy dôležité neustále sledovať dianie pred vozidlo a byť kedykoľvek pripravený prevziať riadenie.