Citroën C5 Aircross sa predstavuje vo svojej druhej generácii, v ktorej bude hájiť pozíciu vlajkového modelu francúzskej automobilky. Stojí na koncernovej podvozkovej platforme STLA Medium a poháňať ho budú spaľovacie aj elektrické motory.
Citroën zavŕšil obnovu svojho modelového radu za menej ako dva roky. Produkčná verzia nového modelu Citroën C5 Aircross zostáva verná odvážnemu koncepčnému vozidlu, ktoré bolo predstavené minulý rok na autosalóne v Mníchove. Dizajn strednej veľkého SUV je mohutný a svalnatý, no zároveň štíhly a plný aerodynamických trikov. Novinka medzigeneračne narástla – do dĺžky o 15 cm na celkových 4 652 mm, pričom rázvor osí kolies sa predĺžil až o 60 cm. Citroën prízvukuje, že vzniknutý priestor využil predovšetkým pre vytvorenie lepšieho komfortu cestovania na zadných sedadlách. Citroën využil rozsiahlejší pôdorys na vytvorenie interiéru, ktorý nazýva „C-Zen Lounge“, kde „pasažieri sedia ako v obývačke“. Svetlá výška zostala na úrovni 20 cm, čo je aj zásluha voľby 20-palcových kolies.

Dizajn karosérie nie je iba moderný, ale aj funkčný. Aerodynamický odpor vzduchu medzigeneračne klesol, keďže bolo potrebné vyriešiť najmä aerodynamiku elektrických verzií. Zaujímavým dizajnovým a súčasné aerodynamickým prvkom sú “zadné svetelné krídla” usmerňujúce prúdenie vzduchu obopínajúceho boky vozidla. Do rôznych častí vozidla boli integrované deflektory a nasávacie otvory vzduchu, aby sa ďalej optimalizoval jeho aerodynamický výkon. Dizajnérsky tím pod vedením Pierra Leclercqa zmenil pre značku typickú grafiku svetiel v tvare písmena C do červených horizontálnych pruhov, ktoré sú spojené čiernym lesklým panelom. Tento motív sa opakuje aj v prednej časti, kde dva horizontálne pruhy a dve kocky tvoria denné svetlá a obklopujú hlavné Matrix-LED svetlomety pozostávajúce z 20 samostatných LED diód slúžiacich na vyrezávanie okolitých objektov.

Najväčšia obrazovka
Priestor pred vodičom a spolujazdcom bol inšpirovaný tradičným nábytkom s výrazným látkovým čalúnením. Ambientné osvetlenie je možné nakonfigurovať v ôsmich farbách. Ovládanie palubných funkcií je sústredené predovšetkým na veľkú dotykovú obrazovku. Podľa zverejnenej správy ide o najväčšiu obrazovku, aká bola doteraz namontovaná v sériovom vozidle koncernu Stellantis. Do značnej miery nahrádza fyzické ovládacie prvky, ale bola navrhnutá pre jednoduchý prístup aj počas jazdy. Obsahuje konštantné ovládacie panely, programovateľné widgety a priamy prístup k ovládaniu klimatizácie. Funkcie je možné ovládať aj hlasom prostredníctvom povelu „Hello Citroën,“ pričom infotainment využíva podporu umelej inteligencie od ChatGPT. Citroën C5 Aircross môže byť vybavený aj head-up displejom, ktorý je teraz väčší o 30 % ako pri modeli prvej generácie.

Prvoradý je komfort
Citroën ďalej rozvíja komfort svojich sedadiel „Advanced Comfort.“ Tie boli vylepšené tak, aby poskytovali „úroveň pohodlia, akú ste v modeli C5 Aircross ešte nevideli.“ Sedadlo a spodná časť operadla sú obzvlášť príjemné vďaka veľmi hrubým textúrovaným penovým prvkom. Horná časť operadla obopína ramená cestujúcich ako šál a potom klesá pozdĺž ich chrbta a vytvára bočné vankúše, ktoré sú po prvýkrát elektricky nastaviteľné pre optimálnu oporu a pohodlie. Ako vrchol pohodlia je možné predné sedadlá elektricky nastaviť až do desiatich polôh, pričom funkcia vyhrievania, vetrania a masáže ponúka päť rôznych programov.

Operadlá zadných sedadiel je možné nastaviť v uhle od 21° do 33°. Cestujúci na zadných sedadlách môžu využiť aj dva držiaky na poháre v stredovej konzole spolu s dvoma nabíjacími portami USB-C. Sedadlá sú potiahnuté recyklovanou látkou, koža k dispozícii nebude vôbec. Nárast vonkajších rozmerov prinieslo svoje ovocie aj v oblasti objemu batožinového priestoru. Ten má teraz základný objem 651 litrov, pričom je identický bez ohľadu na pohon. Po sklopení zadných sedadiel vznikne priestor s objemom 1 668 litrov. Pod podlahou batožinového priestoru sa nachádza aj 75-litrová schránka, napríklad na uloženie nabíjacích káblov.

Kabína obsahuje odkladacie priečinky s celkovým objemom 40 litrov. Lenže populárna funkcia predchodcu – tri samostatne posuvné zadné sedadlá – sa do nového modelu nepreniesla. Zadné sedadlá sú síce delené v pomere 40:20:40, ale už ich nie je možné posúvať.
Priehľadný plast v odkladacích priestoroch dverí a konzoly obsahuje 20 % výhonkov viniča pochádzajúcich z viníc v Burgundsku. Tieto výhonky viniča sa po zbere zvyčajne spaľujú. Nový Citroën C5 Aircross je prvým autom na svete, ktoré ich začlenilo do svojho dizajnu. Celkovo je v novom C5 Aircross vyrobených 47 kg plastových materiálov z recyklovaných alebo biologických materiálov a 160 kg kovových dielov je recyklovaných.

MHEV, PHEV a EV
Od uvedenia na trh budú k dispozícii dva hybridné varianty. Prvým je mild-hybrid, teda 1,2-litrový trojvalec s malým elektromotorom integrovaným v dvojspojkovej 6-stupňovej automatickej prevodovke, ktorý je poháňaný 0,9 kWh batériou uloženou pod sedadlom vodiča. Celkový výkon tohto systému je 145 koní a dojazd na jednu nádrž 990 km. Plug-in hybrid používa používa 1,6-litrový štvorvalcový benzínový motor a elektromotor s 21 kWh batériou postačujúcou na elektrický dojazd viac ako 100 km. Kombinovaný výkon tejto pohonnej sústavy je 195 koní. Batériu je možné nabíjať palubnou nabíjačkou s výkonom 7,4 kW (cca 3 hodiny).

Elektrický Citroën C5 Aircross bude k dispozícii buď s batériou s kapacitou 73 kWh (dojazd 517 km) alebo s batériou s kapacitou 97 kWh (dojazd 670 km). Elektromotor má výkon 210 alebo 230 koní, pričom poháňaná je výlučne predná náprava. Maximálny nabíjací výkon je 160 kW.
Citroën C5 Aircross ďalej rozvíja populárnu technológiu tlmičov s progresívnymi hydraulickými dorazmi, ktorú prvýkrát obsahovala prvá generácia C5 Aircross a postupne sa udomácnila vo všetkých modelových radoch značky Citroën. Na rozdiel od mechanického dorazu v konvenčnom tlmiči, ktorý absorbuje energiu a znižuje pohodlie tým, že časť z nej uvoľňuje vo forme nárazov, progresívny hydraulický doraz túto energiu absorbuje a rozptyľuje.
Ceny nového C5 Aircross ešte neboli oznámené, ale očakáva sa, že bude lacnejší ako sesterský Peugeot 3008. Prvé vozidlá sa k zákazníkom dostanú v druhej polovici tohto roka. Výroba modelu bude prebiehať v Rennes.