Domov SPRÁVY News Expedičné vozidlo zo Slovenska si vo svete nevedia vynachváliť

Expedičné vozidlo zo Slovenska si vo svete nevedia vynachváliť

Interiér bez kompromisov

Pri pohľade do interiéru Torsusu Praetorian netreba čakať luxus v štýle turistických autobusov. Tu má všetko svoj účel, nenachádzajú sa tu žiadne zbytočné prvky, len funkčné riešenia pripravené na extrémne nasadenie. Konštruktéri vytvorili kabínu, ktorá odolá nečistotám, otrasom aj dlhodobému používaniu v drsnom prostredí.

Foto: Torsus

Základná konfigurácia ponúka 35 samostatných sedadiel s trojbodovými pásmi navrhnutých pre jednoduchú údržbu a odolnosť voči opotrebovaniu. Podlaha je protišmyková. Každé sedadlo má vlastné madlo na držanie a úložný priestor pre batožinu. Niektoré verzie môžu mať lavice, prípadne špeciálne nosiče pre nástroje alebo výstroj.

Torsus Praetorian
Foto: Torsus

Klimatizácia a kúrenie sú optimalizované pre prácu v rozsahu od –30 °C do +50 °C. Teplotu udržiavajú aj počas dlhého státia mimo civilizácie. Vzduch prúdi cez systém výduchov rozmiestnených tak, aby zabezpečovali rovnomerné podmienky v celom interiéri aj pri plnom obsadení. Na želanie možno pridať filtračné jednotky pre prácu v prašnom alebo toxickom prostredí.

Torsus ponúka široké možnosti konfigurácie interiéru. Zákazník si vyberá z viacerých layoutov od klasického prepravného autobusu až po expedičné a obytné verzie. Verzia RV (Recreational Vehicle) mení Praetorian na pojazdný dom, ktorý obsahuje spálňu, kuchynku, sociálne zariadenie a výklopné steny pre rozšírenie priestoru. Všetko zostáva uložené v odolnej karosérii s terénnymi schopnosťami.

Torsus Praetorian
Foto: Werkemotion

Pre tých, ktorí mieria ešte ďalej, existuje Overlander výbava. Obsahuje externé palivové nádrže, strešné nosiče, LED svetlomety, zosilnenú izoláciu a ďalšie úložné boxy. Interiér možno doplniť o prístroje na navigáciu v neosídlených oblastiach, satelitné spojenie a výbavu pre dlhodobý pobyt mimo infraštruktúry.

Foto: MotorTrend

Nie len marketing: Reálne testy, extrémne záťaže a recenzie

Torsus Praetorian nie je len produktom marketingu. Viacero nezávislých testov zo zahraničia potvrdilo, že ide o jedno z najodolnejších terénnych vozidiel vo svojej triede.

Na testovacích tratiach prešiel Praetorian strmými stúpaniami, skalnatými úsekmi aj rozmočenými trasami. Svetlá výška až 389 mm mu umožnila prekonať brody s hĺbkou do 900 mm. Pohon všetkých kolies, redukcia a uzávierky diferenciálov zaisťujú maximálnu trakciu aj pri prudkých výjazdoch alebo na sypkom podklade.

Testovací jazdci pochválili prekvapivo dobré ovládanie vzhľadom na hmotnosť vozidla – 11,9 tony v plnej výbave. Podvozok veľmi dobre spolupracuje s pružinovým zavesením a tlmičmi, ktoré filtrujú nerovnosti bez výrazných otrasov v kabíne. Vozidlo sa aj pri plnom zaťažení správa stabilne a nestráca kontakt s povrchom ani na členitom teréne.

Torsus Praetorian
Foto: Torsus

Prevodovka zvláda aj jazdu v nízkych rýchlostiach bez trhania, čo je kľúčové pri manévrovaní medzi prekážkami. Jazdec má dobrý výhľad z kabíny, čo pomáha pri posúvaní v tesných podmienkach.

Z testov vyplýva, že Praetorian zvláda dlhodobé pôsobenie v púšti, lese, horách aj arktických oblastiach. Vďaka modulárnej výbave a odolnosti sa ukázal ako univerzálny nástroj – či už ide o záchranu, výskum alebo prevoz ľudí v podmienkach, kde iné vozidlá zlyhávajú.

Cena

Na prvý pohľad môže cenovka 14 miliónov českých korún (približne 560 000 eur) pôsobiť prehnane. No ak sa rozoberie, čo všetko Torsus Praetorian ponúka, suma začne dávať zmysel.

Pri porovnaní s konkurenciou je jasné, že Praetorian cieli na segment, ktorý nie je obsadený husto. Konkurent ako Sherp je síce extrémne schopné vozidlo, ale určené pre dvoch až štyroch ľudí a bez komfortu na dlhé presuny.

Foto: Sherp

Mercedes-Benz Unimog ponúka podobné schopnosti, ale je určený najmä na prevoz materiálu, nie osôb. Podobné vojenské stroje majú častokrát ešte vyššiu cenu a civilným záujemcom sú prakticky nedostupné.

Foto: Mercedes Trucks

Torsus cieli na medzeru medzi klasickými off-roadovými nákladiakmi a špecializovanými vojenskými vozidlami. Je to nástroj pre firmy a organizácie, ktoré operujú mimo ciest. Zákazníkmi sú aj záchranné zložky, organizácie ako OSN, vedecké tímy alebo poskytovatelia diaľkovej technickej podpory.

Cena teda nezahŕňa len samotné vozidlo, ale aj jeho odolnosť, spoľahlivosť a univerzálnosť. Vozidlo sa nekupuje ako statusový symbol, ale ako nástroj, ktorý nahradí flotilu menej schopných áut. Torsus navyše poskytuje zákazníkom podporu, školenia a prispôsobenie výbavy na mieru. Vozidlo možno objednať aj v špeciálnych verziách – napríklad s dodatočnými palivovými nádržami, pancierovaním, filtráciou vzduchu alebo obytnou nadstavbou. Torsus tak zaujíma priestor medzi komerčnou a vojenskou technikou.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 6

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
3
Predchádzajúci článokNajúspešnejšie SUV na Slovensku má 20 rokov. Vyskúšali sme nové aj to staré
Nasledujúci článokŠtát spúšťa výzvu na výstavbu a prevádzku ultrarýchlych nabíjacích staníc pre elektromobily
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.