Budú elektrické autá čoskoro lacnejšie ako tie so spaľovacím motorom? Stane sa to vraj postupne. „Najskôr to bude platiť pre malé mestské autá a dodávky,“ odkazuje vysokopostavený manažér Renaultu s tým, že elektromobily prekvapia mnohých skepktikov, pokiaľ ide o cenu. O téme píše welt.de.
Prekážkou pri prechode na elektromobilitu je stále vysoká cena elektrických vozidiel. Podľa generálneho riaditeľa Renaultu, Lucu de Mea, by sa to mohlo čoskoro zmeniť. V tomto smere vraj elektromobily pozitívne prekvapia. Malé elektrické vozidlá by podľa neho mohli už čoskoro držať krok so spaľovacími motormi, pokiaľ ide o cenu. Niektoré sa stanú dokonca aj lacnejšími ako porovnateľné spaľováky.
Divízia Renaultu zameraná na elektromobily Ampere má ambiciózny cieľ: Už v tomto roku chce dosiahnuť prvýkrát zisk. „Zaviazali sme sa, že Ampere v tomto roku dosiahne zlomový bod. Ak všetko pôjde dobre, mohli by sme to zvládnuť,“ povedal de Meo pre nemecký denník Welt am Sonntag.
Nižšie náklady na elektrické autá
Spoločnosť zároveň dosahuje pokroky pri znižovaní výrobných nákladov áut na elektrický pohon. Ako príklad uviedol nový elektrický model Twingo, ktorý bude lacnejší ako súčasný hybridný Clio. „Segment malých áut bude prvým, kde dosiahneme cenovú rovnosť medzi elektromobilmi a spaľovacími autami,“ vysvetlil.
Podľa de Mea budú v niektorých segmentoch elektrické autá dokonca lacnejšie ako ich spaľovacie náprotivky. Týka sa to najmä mestských vozidiel a dodávok určených na rozvoz v mestách. „V oboch prípadoch postačuje menšia batéria, čo znižuje náklady,“ doplnil.

Takéto elektromobily by mohli byť lacnejšie ako hybridy zodpovedajúce novej emisnej norme Euro 7. Šéf Renaultu sa však kriticky vyjadril k aktuálnym emisným reguláciám Európskej únie, ktoré de facto zakazujú predaj spaľovacích motorov od roku 2035.
Emisie áut máme počítať inak
De Meo navrhuje zásadnú reformu, ktorá by hodnotila emisie áut počas celého ich životného cyklu. Sledovanie emisií musí podľa neho odrážať celú pravdu o tom, koľko emisií dané vozidlo spôsobí a nesmieme brať vraj do úvahy iba samotné palivo.
Podľa manažéra Renaultu tvorí prevádzka spaľovacieho auta až 80 % jeho celkových emisií, zatiaľ čo pri elektromobile je to len 30 %. Zohľadnenie celého životného cyklu by podľa de Mea dalo šancu viacerým technológiám podieľať sa na znižovaní emisií v automobilovom priemysle.
Ak však zostanú v platnosti súčasné pravidlá, trh s novými autami v EÚ by sa mohol do roku 2035 znížiť zo súčasných 13 miliónov na iba 7 až 8 miliónov ročne, varoval.