Značka RAM oznamuje návrat 5,7-litrového HEMI V-8 počnúc modelom RAM 1500 modelového roka 2026. Objednávanie vozidiel vybavených motorom HEMI sa v Európe začne od júla. Prvé vozidlá s touto pohonnou jednotkou dorazia k predajcom v zime.
„Každý robí chyby. Ale to, ako ich zvládnete, vás definuje. My v RAM sme urobili jednu zásadnú, keď sme upustil od HEMI. Ale opravíme to. Neprinášame späť len legendárny motor V-8, ale zapaľujeme asertívny produktový plán a rozširujeme slobodu výberu pohonných jednotiek pre našich zákazníkov,” povedal Tim Kuniskis, generálny riaditeľ značky RAM. RAM 1500 prešiel v modelovom roku 2025 na šesťvalcové motory. Lenže spotrebiteľský sentiment vytvoril impulz k tomu, aby sa 5,7-litrový HEMI V-8 vrátil späť do radu RAM 1500.

„RAM bude aj naďalej ponúkať efektívnejšiu jednotku Hurricane Straight Six Turbo, ale od spotrebiteľov sme počuli nahlas a jasne: neexistuje žiadna náhrada za ikonický HEMI V-8. Napokon na konci mesiaca počítame predaje zákazníkom, nie štatistikom alebo ideológom,” dodal Kuniskis.

Protestný odznak
Každý RAM modelového roka 2026 s motorom HEMI bude niesť na blatníku protestný odznak, ktorý vytvoril dizajnérsky tím automobilky. Odznak obkresľuje hlavu barana tlačiacu sa dopredu poháňanú blokom HEMI V-8. HEMI bude k dispozícii v Európe v modelovom roku 2026 vo verziách modelu Laramie, Sport (príde neskôr), Limited ako súčasť agresívnej produktovej kadencie značky pokrývajúcej obdobie nasledujúcich 18 mesiacov.

5,7-litrový HEMI V-8 poskytuje výkon 395 koní a krútiaci moment 555 Nm v širokom výkonovom pásme, vylepšenom o technológie šetriace palivo, ktoré zahŕňajú variabilné časovanie vačkového hriadeľa a deaktiváciu valcov. Hybridný systém eTorque nahrádza tradičný alternátor namontovaný na motore remeňom poháňanou motorovou generátorovou jednotkou spolupracujúcou so 48-voltovou batériou, ktorá poskytuje rýchle a bezproblémové štartovanie motora, pridanie krútiaceho momentu na kľukovom hriadeli motora v určitých jazdných situáciách a rekuperáciu brzdnej energie, čo zlepšuje účinnosť.

Fungovanie hybridného systému
Systém eTorque ukladá energiu do kompaktnej lítium-iónovej batérie s kapacitou 430 Wh, ktorá je umiestnená v protihlukovo izolovanom kryte za zadnými sedadlami. Vzduchom chladený a vnútorne vetraný systém využíva dva chladiace ventilátory na udržanie optimálnej teploty batérie. 3-kilowattový DC-DC menič znižuje 48 voltov na nabíjanie konvenčnej 12-voltovej batérie a napájacieho príslušenstva. 5.7-litrový HEMI V-8 si zachováva tradičný štartér pre štartovanie v chladnom počasí. Výhody hybridného systému eTorque presahujú len funkciu vypínania motora. Zlepšuje radenie, zlepšuje deaktiváciu valcov a vyhladzuje prechody pri akcelerácii a brzdení, čím pomáha znižovať hluk a vibrácie. Napriek tomu uvádza výrobca priemernú spotrebu na úrovni 16 litrov na 100 km. Nová možnosť motora ponúka ťažnú kapacitu až 5200 kg (európska homologizácia do 3500 kg) a maximálnu nosnosť 793 kg.
Šesťvalec Hurricane
Má síce o dva valce menej, ale dvakrát preplňovaný šesťvalec ponúka maximálny výkon až 540 koní a krútiaci moment 706 Nm, čo predstavuje najvýkonnejší a najefektívnejší motor, aký bol kedy v modeli RAM 1500 ponúkaný.