Domov SPRÁVY Doprava Vysúdil späť 7 300 € za stočenku. TOTO bol ROZHODUJÚCI dôkaz

Vysúdil späť 7 300 € za stočenku. TOTO bol ROZHODUJÚCI dôkaz

odometer
Ilustračná foto. Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Výpis z Registra prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV), známy ako ODO-Pass, pomohol slovenskému spotrebiteľovi získať späť celú kúpnu sumu za ojazdené vozidlo so „stočeným“ odometrom. Prípad sa dostal až pred súd, ktorý uznal ODO-Pass ako relevantný a kľúčový dôkaz.

V decembri 2021 si pán Štefan (meno bolo z dôvodu ochrany súkromia zmenené, pozn. red.) zakúpil 12-ročnú Škodu Superb so stavom odometra 265 000 kilometrov za kúpnu cenu 7 300 €. Krátko po kúpe sa začali objavovať technické poruchy a po kontrole v autoservise vzniklo podozrenie na závažnejšie skryté vady. Následné preverenie údajov prostredníctvom služby ODO-Pass odhalilo, že vozidlo malo v skutočnosti najazdených o takmer 230 000 kilometrov viac.

Na základe týchto zistení pán Štefan v súlade s Občianskym zákonníkom odstúpil od kúpnej zmluvy a požadoval vrátenie zaplatenej kúpnej ceny. Predávajúci zodpovednosť odmietol, čo viedlo k súdnemu sporu.

Rozhodnutie v prospech kupujúceho

Súd prvej inštancie uznal nárok kupujúceho ako opodstatnený. Podľa súdu je počet najazdených kilometrov jednou z podstatných vlastností vozidla, ktorá ovplyvňuje rozhodnutie spotrebiteľa o kúpe. Rozpor medzi deklarovaným a skutočným stavom najazdených kilometrov preto považoval za vadu predávanej veci a teda porušeniu povinnosti predávajúceho, ktorá poškodenému umožnila odstúpiť od kúpnej zmluvy.

Rozhodujúcim dôkazom v prípade bol práve ODO-Pass – oficiálny výpis z Registra prevádzkových záznamov vozidiel, ktorý poskytol chronologický prehľad najazdených kilometrov vrátane dátumov záznamov. Odvolací súd následne potvrdil rozhodnutie prvostupňového súdu. Predávajúcemu bola uložená povinnosť vrátiť kúpnu cenu vrátane úrokov z omeškania a uhradiť trovy konania v plnej výške.

Tento prípad poukazuje na dôležitosť preverenia histórie vozidla pred jeho kúpou. ODO-Pass sa ukázal nielen ako preventívny nástroj, ale aj ako účinný dôkaz v prípade súdneho sporu. Spotrebitelia by preto mali jeho využitie zvážiť ako štandardnú súčasť procesu kúpy ojazdeného vozidla.

Praktické odporúčania pre kupujúcich ojazdených vozidiel

Zodpovednosť za vady:

Podľa § 499 ods. 1 Občianskeho zákonníka platí, že predávajúci zodpovedá za to, že vec, ktorú predáva, má v čase odovzdania také vlastnosti, ktoré boli jasne dohodnuté alebo ktoré sa bežne očakávajú a že vec nemá právne vady. Zároveň musí byť vec vhodná na použitie podľa účelu, na ktorý bola kúpená, alebo podľa dohody medzi stranami.

Predávajúci zodpovedá za všetky vady, ktoré existovali v čase predaja. Vady môžu byť faktické alebo právne. Plnenie je vadné, ak jeho predmet nemá vlastnosti, ktoré boli v zmluve dohodnuté.

Povinnosť upozorniť na vady zo strany predávajúceho:

Podľa § 501 Občianskeho zákonníka platí, že ak má vec vady, o ktorých predávajúci vie, upozorní na ne kupujúceho pred uzavretím zmluvy. Predávajúci je teda povinný upozorniť kupujúceho na všetky známe vady – či už zjavné alebo skryté. Pri ojazdených vozidlách je dôležité rozlíšiť medzi bežným opotrebením a skutočnými vadami.

Novelou z 1.7.2024 sa rozšírilo a sprehľadnilo znenie § 507 OZ. Ak vozidlo skrýva vadu, o ktorej vás predávajúci neinformoval:

    • Podľa ods. 1, ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, môže kupujúci požadovať jej bezplatné odstránenie, ktoré musí predávajúci vykonať v čo najkratšom možnom čase.
    • Ak ide o neodstrániteľnú vadu, ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má nadobúdateľ právo od zmluvy odstúpiť.
    • Novelou sa doplnilo, že toto právo má kupujúci aj v prípade, ak ide o vadu odstrániteľnú, no vada sa opätovne vyskytla po oprave veci alebo pri väčšom počte vád, ktoré bránia riadnemu používaniu veci (ods. 2 § 507 OZ).
    • Ak ide o neodstrániteľnú vadu, ktorá nebráni riadnemu užívaniu veci, má nadobúdateľ právo na primeranú zľavu z ceny (§ 507 ods. 3 OZ).
    • Ak predávajúci výslovne ubezpečí kupujúceho o určitých vlastnostiach veci alebo o jej bezchybnosti a toto ubezpečenie sa ukáže ako nepravdivé, kupujúci má podľa § 507 ods. 4 OZ právo od zmluvy odstúpiť.

Dobrá zmluva je základ. Mala by presne popísať stav vozidla, vlastnosti vozidla, ktoré kupujúci požaduje, počet najazdených kilometrov a všetky známe nedostatky – pri spore môže rozhodnúť v váš prospech.

Referenčné údaje o stave odometra určuje zákon:

Podľa § 153 ods. 6 zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke sú referenčnými údajmi pre posúdenie neoprávnenej manipulácie so stavom odometra údaje evidované v Registri prevádzkových záznamov vozidiel, ako aj údaje z medzinárodného systému Eucaris. Práve jedinečný výpis z RPZV – ODO-Pass, ktorý obsahuje tieto oficiálne údaje, môže slúžiť ako relevantný dôkaz v prípade sporu medzi predávajúcim a kupujúcim.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS IRIS IDENT
Predchádzajúci článokÁčka chcú ešte spokojnejších zákazníkov, pomôcť v tom má špičková manažérka
Nasledujúci článokGigantický nákup elektromobilov. Firme dodajú 5000 ks e-dodávok
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.