Výpis z Registra prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV), známy ako ODO-Pass, pomohol slovenskému spotrebiteľovi získať späť celú kúpnu sumu za ojazdené vozidlo so „stočeným“ odometrom. Prípad sa dostal až pred súd, ktorý uznal ODO-Pass ako relevantný a kľúčový dôkaz.
V decembri 2021 si pán Štefan (meno bolo z dôvodu ochrany súkromia zmenené, pozn. red.) zakúpil 12-ročnú Škodu Superb so stavom odometra 265 000 kilometrov za kúpnu cenu 7 300 €. Krátko po kúpe sa začali objavovať technické poruchy a po kontrole v autoservise vzniklo podozrenie na závažnejšie skryté vady. Následné preverenie údajov prostredníctvom služby ODO-Pass odhalilo, že vozidlo malo v skutočnosti najazdených o takmer 230 000 kilometrov viac.
Na základe týchto zistení pán Štefan v súlade s Občianskym zákonníkom odstúpil od kúpnej zmluvy a požadoval vrátenie zaplatenej kúpnej ceny. Predávajúci zodpovednosť odmietol, čo viedlo k súdnemu sporu.
Rozhodnutie v prospech kupujúceho
Súd prvej inštancie uznal nárok kupujúceho ako opodstatnený. Podľa súdu je počet najazdených kilometrov jednou z podstatných vlastností vozidla, ktorá ovplyvňuje rozhodnutie spotrebiteľa o kúpe. Rozpor medzi deklarovaným a skutočným stavom najazdených kilometrov preto považoval za vadu predávanej veci a teda porušeniu povinnosti predávajúceho, ktorá poškodenému umožnila odstúpiť od kúpnej zmluvy.
Rozhodujúcim dôkazom v prípade bol práve ODO-Pass – oficiálny výpis z Registra prevádzkových záznamov vozidiel, ktorý poskytol chronologický prehľad najazdených kilometrov vrátane dátumov záznamov. Odvolací súd následne potvrdil rozhodnutie prvostupňového súdu. Predávajúcemu bola uložená povinnosť vrátiť kúpnu cenu vrátane úrokov z omeškania a uhradiť trovy konania v plnej výške.
Tento prípad poukazuje na dôležitosť preverenia histórie vozidla pred jeho kúpou. ODO-Pass sa ukázal nielen ako preventívny nástroj, ale aj ako účinný dôkaz v prípade súdneho sporu. Spotrebitelia by preto mali jeho využitie zvážiť ako štandardnú súčasť procesu kúpy ojazdeného vozidla.
Praktické odporúčania pre kupujúcich ojazdených vozidiel
Zodpovednosť za vady:
Podľa § 499 ods. 1 Občianskeho zákonníka platí, že predávajúci zodpovedá za to, že vec, ktorú predáva, má v čase odovzdania také vlastnosti, ktoré boli jasne dohodnuté alebo ktoré sa bežne očakávajú a že vec nemá právne vady. Zároveň musí byť vec vhodná na použitie podľa účelu, na ktorý bola kúpená, alebo podľa dohody medzi stranami.
Predávajúci zodpovedá za všetky vady, ktoré existovali v čase predaja. Vady môžu byť faktické alebo právne. Plnenie je vadné, ak jeho predmet nemá vlastnosti, ktoré boli v zmluve dohodnuté.
Povinnosť upozorniť na vady zo strany predávajúceho:
Podľa § 501 Občianskeho zákonníka platí, že ak má vec vady, o ktorých predávajúci vie, upozorní na ne kupujúceho pred uzavretím zmluvy. Predávajúci je teda povinný upozorniť kupujúceho na všetky známe vady – či už zjavné alebo skryté. Pri ojazdených vozidlách je dôležité rozlíšiť medzi bežným opotrebením a skutočnými vadami.
Novelou z 1.7.2024 sa rozšírilo a sprehľadnilo znenie § 507 OZ. Ak vozidlo skrýva vadu, o ktorej vás predávajúci neinformoval:
-
- Podľa ods. 1, ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, môže kupujúci požadovať jej bezplatné odstránenie, ktoré musí predávajúci vykonať v čo najkratšom možnom čase.
- Ak ide o neodstrániteľnú vadu, ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má nadobúdateľ právo od zmluvy odstúpiť.
- Novelou sa doplnilo, že toto právo má kupujúci aj v prípade, ak ide o vadu odstrániteľnú, no vada sa opätovne vyskytla po oprave veci alebo pri väčšom počte vád, ktoré bránia riadnemu používaniu veci (ods. 2 § 507 OZ).
- Ak ide o neodstrániteľnú vadu, ktorá nebráni riadnemu užívaniu veci, má nadobúdateľ právo na primeranú zľavu z ceny (§ 507 ods. 3 OZ).
- Ak predávajúci výslovne ubezpečí kupujúceho o určitých vlastnostiach veci alebo o jej bezchybnosti a toto ubezpečenie sa ukáže ako nepravdivé, kupujúci má podľa § 507 ods. 4 OZ právo od zmluvy odstúpiť.
Dobrá zmluva je základ. Mala by presne popísať stav vozidla, vlastnosti vozidla, ktoré kupujúci požaduje, počet najazdených kilometrov a všetky známe nedostatky – pri spore môže rozhodnúť v váš prospech.
Referenčné údaje o stave odometra určuje zákon:
Podľa § 153 ods. 6 zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke sú referenčnými údajmi pre posúdenie neoprávnenej manipulácie so stavom odometra údaje evidované v Registri prevádzkových záznamov vozidiel, ako aj údaje z medzinárodného systému Eucaris. Práve jedinečný výpis z RPZV – ODO-Pass, ktorý obsahuje tieto oficiálne údaje, môže slúžiť ako relevantný dôkaz v prípade sporu medzi predávajúcim a kupujúcim.