Predaj elektromobilov v Európe nie je jediný trend, ktorý mení naše cesty. Zhoršenie výhľadu z vozidiel je ďalším problémom, ktorý sa prejavuje spolu s rastúcim dopytom po veľkých SUV a pickupoch. Moderné autá sú vyššie a robustnejšie, čo síce prispieva k ochrane posádky, no zároveň spôsobuje, že vodiči vidia menej priestoru pred sebou, upozorňuje portál motor1.
Podľa novej štúdie, ktorú zverejnil poisťovací inštitút IIHS, sa predná viditeľnosť na desaťmetrovom úseku znížila až o 58 percent. Odborníci porovnávali rôzne generácie známych modelov, napríklad Chevrolet Suburban, Ford F-150, Honda CR-V či Toyota Camry. Výskum sledoval obdobie od roku 1997 až po súčasnosť. Dobrým príkladom toho, že zhoršenie výhľadu z vozidiel je vážna téma, je aj Honda CR-V. Zatiaľ čo v roku 1997 mali vodiči prehľad o 68 percentách priestoru pred vozidlom, dnes je to len 28 percent. Suburban na tom nie je lepšie. Viditeľnosť klesla z pôvodných 56 na 28 percent.
Niektoré modely si kvalitu výhľadu udržali
Nie všetky vozidlá stratili tak veľkú časť výhľadu ako SUV modely. Honda Accord si počas štvrťstoročia pohoršila len mierne, keď jej viditeľnosť klesla o päť percent zo 65 na 60 percent. Vodiči tak stále dokážu sledovať väčšinu priestoru pred autom bez toho, aby im prekážali kapota či robustné zrkadlá.

Toyota Camry patrí k modelom, pri ktorých sa schopnosť výhľadu prakticky nezmenila. V roku 2007 mali vodiči prehľad o 61 percentách plochy, dnes je to 57 percent, čo podľa odborníkov spadá do bežnej odchýlky merania a v praxi znamená len minimálny rozdiel.
Ford F-150 mal slabší výhľad už pred dvadsiatimi piatimi rokmi, keď dosahoval len 43 percent. V roku 2015 sa tento údaj znížil na 36 percent, čo z neho robí jedno z vozidiel s najnižšou viditeľnosťou. Výskumníci pokles pripisujú rastúcej výške kapoty a masívnym spätným zrkadlám, ktoré dokážu úplne zakryť nielen cyklistov či deti, ale aj bežné predmety na ceste.
Rast mŕtvych uhlov áut prispieva k nehodám
Rast mŕtvych uhlov áut sa čoraz viac podpisuje pod dopravné nehody a prispieva k vyššiemu počtu obetí mimo vozidiel. Štatistiky ukazujú, že v Spojených štátoch sa od roku 1997 zvýšil počet usmrtených chodcov o 37 percent a cyklistov zahynie dokonca o 42 percent viac ako v minulosti.

Len v roku 2022 prišlo pri nehodách o život v USA 7 508 chodcov, čo je alarmujúce číslo, ktoré potvrdzuje, že veľké a vysoké autá predstavujú oveľa väčšie riziko než menšie sedany, ktoré z ciest postupne miznú.
Inštitút IIHS v tejto štúdii použil novú metódu merania slepých zón, vďaka ktorej dokázal presnejšie zmapovať, aký obraz o priestore pred autom vodiči naozaj majú.
Zhoršenie výhľadu z vozidiel preto nie je detail, ktorý by bolo možné ignorovať. Výrobcovia budú musieť hľadať riešenia, ako spojiť čo najvyššiu bezpečnosť posádky s lepšou viditeľnosťou, ktorá ochráni chodcov a cyklistov.