Domov SPRÁVY News Elektromobily nespôsobujú rakovinu, kinetózu však áno

Elektromobily nespôsobujú rakovinu, kinetózu však áno

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Cestovanie v elektromobile nie je zdraviu škodlivé a elektromobily nevydávajú žiadne nebezpečné žiarenie, ktoré by ohrozovalo ľudské zdravie. Nebezpečnému hoaxu, ktorý šíri naratív o tom, že elektromobily spôsobujú rakovinu, sme sa podrobnejšie venovali v našom staršom článku. Je však pravda, že počas cestovania v elektromobile môže viac ľudí trpieť kinetózou. Odborníci vysvetľujú, prečo tomu tak je.

Ticho, jednostupňová prevodovka alebo okamžitá akcelerácia – to sú základné znaky, ktorými sa elektromobily počas jazdy odlišujú od vozidiel so spaľovacími motormi a niekoľkostupňovými prevodovkami. Najmä počas cestovania na zadných sedadlách sa vyššie percento ľudí sťažuje na nevoľnosť. Výskumníci teraz pomenovali presné príčiny tohto javu.

Zjednodušene vysvetlené, kinetóza je výsledkom nesúladu medzi signálmi, ktoré do mozgu posiela vnútorné ucho, oči a pohybové senzory tela. V aute so spaľovacím motorom sú hluk motora, vibrácie a otrasy známe senzorické signály, ktoré umožňujú mozgu predvídať pohyb. Ale s elektromobilmi mnohé signály, na ktoré sme zvyknutí, zmizli. To vysvetľuje nárast kinetózy.

Mozog na jazdu s elektromobilom nie je adaptovaný

Vedci, s ktorými nedávno urobil rozhovor denník The Guardian, predložili neurologické vysvetlenie. William Emond, doktorand špecializujúci sa na kinetózu na Technickej univerzite v Belfort-Montbéliard, poukazuje na to, že „kinetózu, ktorá je závažnejšia v elektrických vozidlách, možno vysvetliť nedostatkom skúseností, a to ako u vodiča, tak aj u cestujúcich, pretože mozog má problém odhadnúť sily v pohybe, pretože sa spolieha na svoje skúsenosti s inými typmi áut.“

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Hlavný rozdiel spočíva v tichosti elektromotora. Zatiaľ čo v automobile so spaľovacím motorom pradenie motora prirodzene varuje pred bezprostrednou zmenou prevodového stupňa alebo zrýchlením, v elektromobile sa tento zvukový signál vôbec nenachádza. Mozgu tak chýba tento nevyhnutný sluchový signál na predvídanie pohybov vozidla. Tento nedostatok hluku je jedným z faktorov, ktoré už zdôraznila štúdia z roku 2020, ktorá preukázala silnú súvislosť medzi tichom elektromotora a zhoršením nevoľnosti z pohybu. Zdá sa, že vibrácie pociťované v sedadlách elektromobilov tiež zohrávajú prekvapivú úlohu. Existuje jasná korelácia medzi intenzitou nevoľnosti z pohybu a špecifickými vibráciami vydávanými elektromobilmi.

William Emond dodal, že „keď objavíme nové prostredie pohybu, mozog potrebuje čas na adaptáciu, pretože o tomto kontexte nemá žiadne predchádzajúce znalosti. Preto takmer každý pociťuje vesmírnu chorobu v beztiažovom stave.“ Prirodzene, vodiči pociťujú menej nevoľnosti z pohybu, lebo lepšie dokážu predvídať pohyby vozidla. Pre cestujúcich predstavuje toto cestovné prostredie v elektromobile novú zmyslovú výzvu.

Aké by mohlo byť riešenie?

Výskumníci už skúmajú riešenia na obmedzenie tohto javu. Napríklad ide o integráciu vizuálnych podnetov do priestoru pre cestujúcich, ako sú interaktívne obrazovky alebo dynamické ambientné osvetlenie. Veria, že by to mohlo pomôcť mozgu lepšie predpovedať nadchádzajúce pohyby. Podobne „vibračné podnety v sedadlách alebo opierkach hlavy by mohli poskytnúť ďalší zmyslový podnet.“ Niektoré modely značky Mercedes, vrátane tých so spaľovacími motormi, majú v sedadlách zabudované systémy na zníženie kinetózy.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 3

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!