Automobilka Kia patrí medzi tie úspešnejšie v predaji a vývoji elektromobilov. Jej batériové vozidlá bodujú najmä rýchlym nabíjaním, nízkou spotrebou energie a dlhým dojazdom v kombinácii s rozumne nastavenou cenovou politikou. Ani ona však nesmie zaspať na vavrínoch a v nasledujúcich piatich rokoch pripravuje hneď niekoľko noviniek.
O tých sa prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Kia Ho Sung Song rozprával s redaktormi magazínu Autocar. Rad elektrickým modelov EV tvorila ku koncu minulého roka trojica modelov – EV3, EV6 a EV9. Tento rok sa k nim pridajú EV4 (hatchback a sedan) a EV5. Budúci rok bude nasledovať zatiaľ najmenší model – EV2.
Po roku 2026 by mal prísť elektromobil základnej úrovne s cenou nižšou ako 25 000 €. Dostane pravdepodobne názov EV1 a pôjde o akúsi elektrickú alternatívu k modelu Picanto. V tomto období sa už bude hovoriť o nových generáciách modelov EV6 a EV9, ktoré by mali byť postavené na celkom novej platforme. V ich prípade bude možné hovoriť o softvérovo definovaných vozidlách.
Budúcnosť vozidiel značky Kia však nebude spätá len s plne elektrickými vozidlami. Kia vyvíja celkom nový druh pohonu (REV – elektromobil s predĺženým dojazdom), inovovať bude aj hybridy či modely s čisto spaľovacím motorom. Pozornosť sa bude sústrediť aj na vývoj ľahkých úžitkových vozidiel radu PV a pick-upy.

Cenovo dostupný automobil základnej úrovne je dôležitý
Song pre Autocar povedal, že benzínové Picanto, jedno z posledných malých spaľovacích vozidiel na trhu, nemá svoju pozíciu ohrozenú, pretože Kia v Európe predáva dostatočný počet plne elektrických vozidiel, aby nebola pod tlakom sankcií za prekročenie emisných limitov. Benzínové Picanto tak v predaji vydrží až do momentu, kým sa nezačne predávať model EV1. Song uviedol, že mať dostupný základný model s cenou nižšou ako 25 000 € je pre značku dôležité.
Čo sa týka architektúry softvérovo definovaného vozidla, Song potvrdil, že nová platforma je vo vývoji už približne 3 roky a koncept vozidla stojaceho na tejto novej platforme by verejnosti mohol byť predstavený v priebehu roka 2026. Je pravdepodobné, že prvým modelom využívajúcim túto novú platformu bude druhá generácia modelu EV6 niekedy okolo roku 2028. Druhá generácia EV9 by mala byť tiež predstavená do konca desaťročia. Kia pripravuje aj expanziu v oblasti ľahkých úžitkových vozidiel. Po prvom rade modelov PV5 by v roku 2027 mala nasledovať séria PV7 a v roku 2029 séria PV9.

Song takisto povedal, že Kia bude naďalej investovať do všetkých relevantných technológií pohonných jednotiek, pretože je globálnym výrobcom automobilov reagujúcim na rôzne požiadavky trhu. Konečný dátum konca vývoja spaľovacích motorov preto nestanovil. V rámci vývoja budúcich vozidiel sa chce Kia viac zamerať na palubného asistenta s umelou inteligenciou. Ním by mali byť vybavené všetky budúce sériové vozidlá značky Kia. „Zákazníci očakávajú v našich vozidlách viac inovácií. Zažívajú úplne nové funkcie zo smartfónov. To isté chcú aj v našich vozidlách,“ povedal Song a dodal, že v tejto oblasti bude automobilka naďalej spolupracovať so spoločnosťou Samsung. Kia bude tiež naďalej investovať aj do vývoja plne autonómneho riadenia.