Domov SPRÁVY News Bavorská ikona spred 30-tich rokov takmer dostala motor V6

Bavorská ikona spred 30-tich rokov takmer dostala motor V6

Foto: BMW

Tak toto veľké odhalenie spred takmer 30-tich rokov čakal asi málokto. BMW prezradilo, že do jedného zo svojich ikonických M vozidiel takmer dalo motor V6.

Výskum a vývoj je v automobilovom priemysle dôsledne chránený. Prebiehajúce projekty sú pod prísnym stupňom utajenia a verejnosť sa tak viacero zaujímavých príbehov dozvie až po rokoch, niekedy až desaťročiach. Ten najnovší pochádza z Nemecka a hlavnú rolu v ňom hrá jeden z ikonických BMW M modelov, ktorý takmer dostal pre BMW netypický motor V6.

Azda každý automobilový nadšenec si spomenie na BMW M5 E39. Písali sa deväťdesiate roky minulého storočia a M5 bola po dvoch generáciách vo svete už známym pojmom. Ideou bolo dať zákazníkom športový sedan, s ktorým sa pohodlne vyberú na výlet, no kľudne aj na ostré kolá na Nürburgringu. S narastajúcou konkurenciou či už od Mercedesu alebo od Talianov dostali inžinieri pri tretej generácii jasnú úlohu: výkon musí urobiť výrazný krok vpred.

Prvé použitie V8-čky v M5

Legendárny radový šesťvalec s objemom 3,8-litra, ktorým disponovali predchodcovia, dosiahol v tej dobe svoj výkonnostný limit zhruba 340 koní. Riešenie? V BMW sa rozhodli dať do M5-ky vôbec po prvýkrát motor V8. Ako však prezradil vedúci projektu a riaditeľ produktového manažmentu, všetko mohlo byť úplne inak. Tento verejnosti roky neznámy príbeh prinieslo pri príležitosti svojho 50. výročia americké zastúpenie BMW.

Foto: BMW

Alex Hildebrandt bol v deväťdesiatych rokoch nielen vedúci projektu E39 M5, ale aj šéfom produktového manažmentu BMW M. Podľa jeho slov mali pri tretej generácii len dve možnosti: motor V8 alebo turbom preplňovaný 6-valec. „Boli sme na konci energetickej krízy v Európe a existovali určité pochybnosti o tom, či bude mať tento typ automobilu na trhu ďalší dopyt,“ povedal Hildebrandt. „Kalbfell [vtedajší šéf BMW M] bol ochotný zahrať kartu palivovej účinnosti, čo neznamenalo, že by sme nemali výkonné motory, ale že účinnosť motorov by mala byť v porovnaní s výkonom vynikajúca. S motorom V8 to nebolo možné dosiahnuť, pretože koniec-koncov je potrebné kŕmiť osem valcov. Veľa sme diskutovali o turbodúchadle, ale v tom čase turbodúchadlo zvyšovalo hlavne spotrebu paliva a výkon v hornej časti otáčok, nie krútiaci moment v strednej časti.“

Foto: BMW

BMW začalo s vývojom E39 M5 už v roku 1993 a podľa Hildebrandta strávili až dva roky diskutovaním o agregáte pre svoj športový sedan. „Kalbfell veril, že srdcom a dušou BMW je radový šesťvalec, a práve ten chcel ako hlavný symbol BMW, nie V8,“ povedal Rich Brekus, vtedajší riaditeľ produktového plánovania BMW Severná Amerika. „Myslím, že V8 vnímal ako americkú záležitosť, príliš veľkú a nehospodárnu, ale nemyslím si, že by niekto vedel prísť na to, ako dosiahnuť so šesťvalcom vyšší výkon, ako mali s motorom S38.“

Na stole bol aj scenár s motorom V6

Do úvahy tak prišiel preplňovaný radový šesťvalec, no aj motor V6, čo by bolo v rámci BMW úplnou anomáliou. „Nakoniec spoločnosť nebola ochotná investovať peniaze do vývoja motora pre iba 2 000 až 3 000 áut ročne,“ povedal Hildebrandt. „Táto myšlienka bola teda pochovaná, ale stratili sme dva roky vývoja, čo je veľa času.“

Foto: BMW

Vtedajší šéf M divízie nakoniec uznal, že motor V8 predstavuje najlepšie technické riešenie pre M5 a že daný motor bude vyhovovať aj charakteru vozidla. „Chceli sme vytvoriť športové auto pre gentlemanov a motor V8 bol prirodzenou voľbou,“ povedal Hildebrandt. „A nakoniec to bola jediná voľba, ako uviesť auto na trh v primeranom čase. Mali sme dvojročné meškanie oproti bežnému vývojovému procesu a ak by sme meškali ešte viac, projekt by nebol ziskový.“

Koncept s V8 bol následne predstavený Dr. Wolfgangovi Reitzlemu, vtedajšiemu členovi predstavenstva pre výskum, vývoj a predaj, na konečné schválenie. „Ekonomické ukazovatele boli dosť na hrane a predpokladali sme predaj okolo 8 000 – 8 500 kusov počas pomerne krátkej životnosti modelu,“ prezradil Alex Hildebrandt. „Ale Reitzle povedal svojim obchodným riaditeľom: ‚Dobre, chlapci, toto auto je dosť dobré na to, aby sme predali 10 000 kusov.‘ To bol skutočne moment, kedy E39 M5 konečne ožila.“

Foto: BMW

Úspech aj v USA

V BMW tak vzali 4,4-litrový motor V8 (M62) z modelu 540i, zväčšili ho na 5,0 litra, vybavili systémom mazania so suchou olejovou vaňou a samostatnými škrtiacimi klapkami. Vznikol tak motor S62, ktorý točil „len“ 6 600 ot./min, ale dosiahol cieľový výkon 400 koní. Napriek dvojročnému meškaniu vo vývoji bola E39 M5 mimoriadne úspešným autom. Celosvetovo sa predalo 20 482 kusov, čo ďaleko prevýšilo predajné čísla jeho predchodcov. Veľkú rolu v tom zohral americký trh. „Bez motora V8 by sme nemali šancu získať záujem z USA,“ povedal Hildebrandt, „a bez objemov predaja v USA by projekt nebol vôbec ziskový.“ V Amerike sa totiž predala takmer polovica všetkých kusov E39 M5. Ak by BMW ostalo pri radovom šesťvalci, či nebodaj siahlo po V6-ke, pravdepodobne by s treťou generáciou nezožalo rovnaký úspech.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!