Domov SPRÁVY Doprava Revolúcia MHD, už žiadny vodič: Autonómne vozidlá dorazili do Európy

Revolúcia MHD, už žiadny vodič: Autonómne vozidlá dorazili do Európy

autonómne vozidlá

Autonómne vozidlá sa z testovacích dráh a amerických veľkomiest presúvajú už aj do Európy. Po úspešných pilotných projektoch v iných lokalitách sa na zmenu MHD v testovacom režime odhodlalo aj prvé významnejšie nemecké mesto.

Už v najbližších dňoch sa v severozápadnej časti Darmstadtu pri Frankfurte začnú pohybovať autonómne vozidlá v rámci projektu KIRA. Cieľom je otestovať, ako môžu umelá inteligencia a autonómne riadenie zmeniť mestskú dopravu.

MHD sa má stať vďaka novým autám bez vodiča potenciálne flexibilnejšou, ekologickejšou a prístupnejšou pre všetkých. Čo sa stane v praxi, ukážu až výsledky demo prevádzky.

Za projektom stojí tamojšia dopravná autorita v spolupráci s nemeckými železnicami DB, izraelskou spoločnosťou Mobileye a čínskym výrobcom elektromobilov Nio. Jeho financovanie podporuje spolková vláda Nemecka aj samospráva.

autonómne riadenie KIRA
Nemecký projekt KIRA kombinuje autonómne riadenie a verejnú dopravu.

Ako fungujú autonómne vozidlá?

Do ulíc mesta Darmstadt vyrazí šesť áut SUV od automobilky Nio vybavených kamerami, laserovými senzormi a radarmi, ktoré budú jazdiť po určených trasách. Cestujúci si vozidlo privolajú cez mobilnú aplikáciu ioki, ktorá naplánuje trasu. Výber bude možný spomedzi 19 zastávok.

Autonómne vozidlá ponúknu priestor pre 3 cestujúcich a rýchlosť v meste štandardne do 50 km/h. Vozidlo dorazí po zadaní dopytu približne do 20 minút.

Aj keď autonómne autá jazdia bez zásahu vodiča, nemecké zákony počas testovania vyžadujú prítomnosť vyškoleného operátora, ktorý môže v prípade potreby zasiahnuť. To by sa malo do budúcna zmeniť.

autonómne vozidlá
Zavolali by ste si takýto elektromobil ako náhradu klasickej MHD?

Riešenie pre nedostatok vodičov

Projekt má nielen technologický, ale aj praktický význam. V Nemecku už dnes chýbajú zamestnanci v doprave. Navyše, silná generácia vodičov odíde v najbližších rokoch do dôchodku.

Autonómne vozidlá by mohli v budúcnosti pomôcť práve tam, kde je najťažšie zabezpečiť pravidelné spojenie klasickou MHD, čiže v menej obývaných oblastiach a v časoch mimo špičky.

Nemecko sa vďaka zákonu o autonómnej doprave z roku 2021 zaradilo medzi najliberálnejšie krajiny v tejto oblasti. Ak sa testy v Darmstadte osvedčia, autonómne vozidlá by sa mohli stať plnohodnotnou súčasťou bežnej dopravy na začiatku budúceho desaťročia. Záujemcovia o účasť na testovaní sa môžu stále zaregistrovať online.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!