Domov SPRÁVY News V Česku vyvinul vlak rekordnú rýchlosť, u nás je nedosiahnuteľná

V Česku vyvinul vlak rekordnú rýchlosť, u nás je nedosiahnuteľná

Zdroj: Archiv ČD.

Na trati medzi Prahou a Českými Budějovicami sa 31. augusta 2025 otvorila nová kapitola českej železničnej dopravy. Rýchlovlak Pendolino prvýkrát v histórii prekročil hranicu 160 kilometrov za hodinu v riadnej prevádzke a dosiahol cestovnú rýchlosť 200 kilometrov za hodinu. V praxi to znamená, že cesta z Prahy do juhočeskej metropoly dnes trvá 95 minút, v opačnom smere dokonca iba 90 minút.

Maximálna rýchlosť sa využíva na modernizovaných úsekoch Votice – Sudoměřice a Soběslav – Doubí, kde bola infraštruktúra prispôsobená naklápacím jednotkám, informujú České dráhy na svojom webe. Historicky prvý spoj s týmto tempom vyrazil ako IC 591 Pendolino z pražskej hlavnej stanice o 20:27 a do cieľa prišiel o 22:02. Ranný obrat IC 590 štartuje z Budějovic krátko pred šiestou a v hlavnom meste je o 7:29.

vlak Pendolino
Zdroj: Archiv ČD.

Minister dopravy Martin Kupka označil spustenie za dôležitý míľnik: „Modernizácia železničnej trate medzi Prahou a Českými Budějovicami prináša ďalšie hmatateľné výsledky. Vďaka nasadeniu rýchlych jednotiek Pendolino a úpravám infraštruktúry sa podarilo skrátiť jazdnú dobu a zvýšiť komfort cestovania. Ide o významný posun na českej železnici, ktorým položíme základ pre prevádzku vyššími rýchlosťami na budúcich 320 km/h“.

Dopravca a infraštruktúra

České dráhy považujú zrýchlenie za potvrdenie svojej stratégie. Generálny riaditeľ Michal Krapinec k tomu uviedol, že „zrýchľovanie vlakov a celkové skracovanie jazdných časov vnímam ako jeden z kľúčových nástrojov v posilňovaní konkurencieschopnosti vlakovej dopravy. Som hrdý, že je to práve vlak Českých dráh, ktorý ako prvý na pravidelnej linke u nás dosahuje cestovnú rýchlosť až 200 km/h, a verím, že v trende zrýchľovania budeme pokračovať. Najmodernejší ComfortJet spolu s vysokorýchlostnou lokomotívou Vectron je schopný jazdiť až 230 km/h“.

vlak Pendolino
Zdroj: Archiv ČD.

Správa železníc zdôrazňuje, že nejde len o jednorazový úspech, ale o začiatok systematickej modernizácie. Generálny riaditeľ Jiří Svoboda upozornil: „Prelomenie súčasného rýchlostného limitu je pre nás viac než len prevádzková zmena – je to symbolické otvorenie novej kapitoly českej železnice. Efektívne skracovanie jazdných časov predstavuje jednu z priorít Správy železníc, a nemusíme sa baviť len o projekte vysokorýchlostných tratí. Napríklad práve tu, na koridore z Prahy do Českých Ševetínom, vďaka ktorým sa podarí trať napriamiť a cestujúcim tak ušetriť ďalšie cenné minúty, začneme raziť už v budúcom roku.”

Regionálny význam a perspektíva

Zrýchlenie prináša priamy úžitok obyvateľom južných Čiech. Hajtman Martin Kuba ocenil, že región sa dostáva na mapu rýchlej železničnej dopravy. Primátorka Dagmar Škodová Parmová pripomenula historický kontext: „My sme si tento rok koncom júla slávnostne pripomínali prvopočiatky našej železnice a 200 rokov od uvedenia do prevádzky slávnej konespražnej dráhy. Vtedy trvalo zdolanie 128 kilometrov dlhej trasy z Českých Budějovíc do Lince celých štrnásť hodín. V kontexte so supervlakom Pendolino je to až neuveriteľné“.

Zdroj: Archiv ČD.

Podľa primátora Prahy Bohuslava Svobodu je skrátenie cesty na 90 minút jasným signálom, že česká železnica sa približuje európskym štandardom.

„Zrýchlenie spojenia medzi Prahou a Českými Budějovicami na 90 minút je ukážkou toho, ako má moderná železnica vyzerať. Je to prínos nielen pre Pražanov, ale aj pre celú republiku. Rýchlejšie, pohodlnejšie a atraktívnejšie cestovanie pomôže odľahčiť cestám a posilniť železničnú dopravu ako chrbticový spôsob prepravy Praha.”

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!