Na trati medzi Prahou a Českými Budějovicami sa 31. augusta 2025 otvorila nová kapitola českej železničnej dopravy. Rýchlovlak Pendolino prvýkrát v histórii prekročil hranicu 160 kilometrov za hodinu v riadnej prevádzke a dosiahol cestovnú rýchlosť 200 kilometrov za hodinu. V praxi to znamená, že cesta z Prahy do juhočeskej metropoly dnes trvá 95 minút, v opačnom smere dokonca iba 90 minút.
Maximálna rýchlosť sa využíva na modernizovaných úsekoch Votice – Sudoměřice a Soběslav – Doubí, kde bola infraštruktúra prispôsobená naklápacím jednotkám, informujú České dráhy na svojom webe. Historicky prvý spoj s týmto tempom vyrazil ako IC 591 Pendolino z pražskej hlavnej stanice o 20:27 a do cieľa prišiel o 22:02. Ranný obrat IC 590 štartuje z Budějovic krátko pred šiestou a v hlavnom meste je o 7:29.

Minister dopravy Martin Kupka označil spustenie za dôležitý míľnik: „Modernizácia železničnej trate medzi Prahou a Českými Budějovicami prináša ďalšie hmatateľné výsledky. Vďaka nasadeniu rýchlych jednotiek Pendolino a úpravám infraštruktúry sa podarilo skrátiť jazdnú dobu a zvýšiť komfort cestovania. Ide o významný posun na českej železnici, ktorým položíme základ pre prevádzku vyššími rýchlosťami na budúcich 320 km/h“.
Dopravca a infraštruktúra
České dráhy považujú zrýchlenie za potvrdenie svojej stratégie. Generálny riaditeľ Michal Krapinec k tomu uviedol, že „zrýchľovanie vlakov a celkové skracovanie jazdných časov vnímam ako jeden z kľúčových nástrojov v posilňovaní konkurencieschopnosti vlakovej dopravy. Som hrdý, že je to práve vlak Českých dráh, ktorý ako prvý na pravidelnej linke u nás dosahuje cestovnú rýchlosť až 200 km/h, a verím, že v trende zrýchľovania budeme pokračovať. Najmodernejší ComfortJet spolu s vysokorýchlostnou lokomotívou Vectron je schopný jazdiť až 230 km/h“.

Správa železníc zdôrazňuje, že nejde len o jednorazový úspech, ale o začiatok systematickej modernizácie. Generálny riaditeľ Jiří Svoboda upozornil: „Prelomenie súčasného rýchlostného limitu je pre nás viac než len prevádzková zmena – je to symbolické otvorenie novej kapitoly českej železnice. Efektívne skracovanie jazdných časov predstavuje jednu z priorít Správy železníc, a nemusíme sa baviť len o projekte vysokorýchlostných tratí. Napríklad práve tu, na koridore z Prahy do Českých Ševetínom, vďaka ktorým sa podarí trať napriamiť a cestujúcim tak ušetriť ďalšie cenné minúty, začneme raziť už v budúcom roku.”
Regionálny význam a perspektíva
Zrýchlenie prináša priamy úžitok obyvateľom južných Čiech. Hajtman Martin Kuba ocenil, že región sa dostáva na mapu rýchlej železničnej dopravy. Primátorka Dagmar Škodová Parmová pripomenula historický kontext: „My sme si tento rok koncom júla slávnostne pripomínali prvopočiatky našej železnice a 200 rokov od uvedenia do prevádzky slávnej konespražnej dráhy. Vtedy trvalo zdolanie 128 kilometrov dlhej trasy z Českých Budějovíc do Lince celých štrnásť hodín. V kontexte so supervlakom Pendolino je to až neuveriteľné“.

Podľa primátora Prahy Bohuslava Svobodu je skrátenie cesty na 90 minút jasným signálom, že česká železnica sa približuje európskym štandardom.
„Zrýchlenie spojenia medzi Prahou a Českými Budějovicami na 90 minút je ukážkou toho, ako má moderná železnica vyzerať. Je to prínos nielen pre Pražanov, ale aj pre celú republiku. Rýchlejšie, pohodlnejšie a atraktívnejšie cestovanie pomôže odľahčiť cestám a posilniť železničnú dopravu ako chrbticový spôsob prepravy Praha.”