Automobilka BMW predstavila v Mníchove prvý sériovo vyrábaný model Neue Klasse. BMW iX3 novej generácie je plne elektrické Sports Activity Vehicle (SAV), ktoré prichádza s úplne novým dizajnovým jazykom a technológiou pohonu eDrive šiestej generácie. Nová architektúra elektroniky a softvéru vrátane štyroch vysokovýkonných počítačov robí toto vozidlo inteligentnejším a lepšie pripraveným na budúcnosť ako kedykoľvek predtým.
Prvý model Neue Klasse sa bude vyrábať v novovybudovanom závode BMW Group v maďarskom Debrecíne. Prvým variantom, ktorý zíde z výrobnej linky už túto jeseň, bude BMW iX3 50 xDrive s výkonom 345 kW/469 koní a elektrickým pohonom všetkých kolies. Uvedenie nového modelu sa v Európe plánuje na jar 2026.

Nové BMW iX3 predstavuje oproti svojmu predchodcovi skok vpred vo vývoji, ktorý ďaleko presahuje rámec konvenčnej obnovy modelov. Pokroky dosiahnuté v oblasti dizajnu a technológie vytvárajú dojem, akoby sa vynechala celá generácia vozidla. Technológie Neue Klasse prezentované práve na modeli iX3 budú do roku 2027 začlenené do celkovo 40 nových modelov a modelových aktualizácií. „Neue Klasse je naším najväčším projektom budúcnosti a predstavuje obrovský skok v oblasti technológií, zážitku z jazdy a dizajnu,“ hovorí Oliver Zipse, predseda predstavenstva spoločnosti BMW AG.
„Prakticky všetko na ňom je nové, no zároveň je to viac BMW ako kedykoľvek predtým. Celá naša produktová rada bude profitovať z inovácií Neue Klasse – bez ohľadu na technológiu pohonu. Čo sa začalo ako odvážna vízia, sa teraz stalo realitou: BMW iX3 je prvým modelom Neue Klasse, ktorý sa dostal do sériovej výroby. Nielenže prinášame na cesty ďalšiu generáciu jedného z našich najúspešnejších plne elektrických vozidiel, ale začíname aj novú éru pre BMW.“

Exteriér a interiér
S dĺžkou 4 782 milimetrov, šírkou 1 895 milimetrov a výškou 1 635 milimetrov má nové BMW iX3 typické proporcie SUV, resp. SAV, ako v Mníchove tento automobil označujú. Detailná optimalizácia aerodynamiky vozidla umožňuje koeficient odporu vzduchu len 0,24. Objem batožinového priestoru sa dá zväčšiť zo štandardných 520 na maximálne 1 750 litrov sklopením operadiel zadných sedadiel podľa potreby. Dodatočný úložný priestor pod kapotou pojme ďalších 58 litrov vecí. Maximálne zaťaženie prívesu je 2 000 kilogramov.

Obličky BMW odkazujú svojím vertikálnym usporiadaním na Neue Klasse zo 60. rokov. Úplne nový svetelný podpis preberá úlohu, ktorú predtým plnil chróm. Robustný vzhľad podčiarkujú podbehy kolies vo farbe karosérie s jemne obdĺžnikovými kontúrami. Aj zadná časť pôsobí mohutne a atleticky. Zadné svetlá, ktoré siahajú hlboko do stredu zadnej časti, predstavujú horizontálnu interpretáciu charakteristického tvaru BMW „L“.

Interiér má prehľadný a redukovaný dizajn, vyznačuje sa jasným zameraním na vodiča. Novinkou je ovládací systém BMW Panoramic iDrive, ktorý je založený na novom operačnom systéme BMW Operating System X. Spája displeje, geometriu a dizajn svetla a zvuku do holistického zážitku, ktorý je možné prispôsobiť. Úlohu tu zohrávajú aj nové zvuky jazdy, zvukové efekty a zvukové signály zvukovej kulisy BMW HypersonX, vytvorené špeciálne pre Neue Klasse. Úplne nový dizajn má aj volant a stredová konzola medzi sedadlom vodiča a spolujazdca s odkladacími priestormi a ovládacími prvkami. Zadná lavica ponúka jednu sedaciu plochu pripomínajúcu pohovku.

Panoramic iDrive
BMW iX3 je prvý sériovo vyrábaný model, v ktorom systém BMW Panoramic iDrive nanovo definuje používateľský zážitok. Do vývojového procesu boli zapracované individuálne spätné väzby od zákazníkov, údaje z viac ako 10 miliónov pripojených vozidiel a štúdie použiteľnosti s viac ako 3 000 zákazníkmi. Fyzické ovládacie prvky sú stále k dispozícii, vrátane stieračov čelného skla, smeroviek, vonkajších spätných zrkadiel, ovládania hlasitosti, voliča prevodových stupňov, parkovacej brzdy, výstražných svetiel, vyhrievania a odmrazovania zadného okna. Ostatné funkcie boli optimalizované na ovládanie dotykom a hlasom alebo prostredníctvom multifunkčného volantu.

Inteligentný osobný asistent BMW bol výrazne vylepšený a teraz obsahuje dva nové hlasy, nový vzhľad panoramatického systému BMW Panoramic Vision a dodatočnú asistenciu pre vodiča prostredníctvom proaktívnych návrhov a prispôsobiteľných rutín. Postupne bude zavádzaná aj technológia Large Language Model (LLM), ktorá v budúcnosti umožní ešte intuitívnejšiu hlasovú interakciu. Systém BMW Panoramic iDrive spája štyri centrálne prvky do jedinečného zobrazovacieho a ovládacieho/prevádzkového systému. Systém BMW Panoramic Vision premieta informácie po celej šírke čelného skla, od A-stĺpika po A-stĺpik. Obsah v strede a na strane spolujazdca je možné prispôsobiť osobnému vkusu a požiadavkám. Kľúčové informácie o jazde sa zobrazujú v zornom poli vodiča. Nad systémom BMW Panoramic Vision dokáže teraz 3D Head-Up displej zobrazovať na ceste aj integrované navigačné a automatizované jazdné displeje s priestorovou hĺbkou.

Pohon a batéria
Technológia BMW eDrive šiestej generácie vyvinutá pre Neue Klasse zahŕňa vysoko účinné elektromotory, zásadne nové vysokonapäťové batérie s valcovými článkami a technológiu 800 V. BMW iX3 50 xDrive poháňajú dva elektromotory, ktoré spolu generujú výkon 345 kW/469 koní a krútiaci moment 645 Nm. Zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 210 km/h. Jeho elektrická konfigurácia pohonu všetkých kolies pozostáva z rozsiahlo vylepšeného elektricky budeného synchrónneho motora (EESM) s obzvlášť vysokou úrovňou účinnosti na zadnej náprave a na prednej náprave z nového asynchrónneho motora (ASM). Technológia pohonu vyvinutá pre Neue Klasse znižuje energetické straty o 40 percent v porovnaní s technológiou BMW eDrive piatej generácie, hmotnosť o 10 percent a výrobné náklady o 20 percent.

Nový koncept vysokonapäťovej batérie s valcovými článkami pre Neue Klasse tiež dosahuje výrazný pokrok. Hustota energie na úrovni článku je o 20 percent vyššia ako pri technológii BMW eDrive piatej generácie a nový koncept tiež otvára cestu k 30-percentnému zvýšeniu rýchlosti nabíjania. Valcové články sú integrované priamo do vysokonapäťovej batérie (cell to pack), čo prináša výhody z hľadiska hustoty energie a nákladovej efektívnosti. Okrem toho je vysokonapäťová batéria integrovaná do architektúry vozidla ako štrukturálny komponent, aby sa minimalizovala hmotnosť (pack to open body). Batéria v iX3 50 xDrive má využiteľný energetický obsah 108,7 kWh, čo umožňuje dojazd až 805 kilometrov v cykle WLTP.

Nabíjanie
Maximálny nabíjací výkon 400 kW umožňuje používateľom nabiť vozidlo na dojazd 372 km už za 10 minút. Nabíjanie batérie z 10 na 80 % trvá len 21 minút. Vďaka technológii správy batérie s integrovanou prepínacou maticou je možné nové BMW iX3 nabíjať aj zo staníc s jednosmerným prúdom 400 V. Palubná nabíjačka má výkon 11 kW (štandardne) alebo 22 kW (za príplatok). Pre vozidlo sú k dispozícii aj rozsiahle funkcie obojsmerného nabíjania ako V2L, V2H a V2G.

Nová architektúra elektroniky so štyrmi „supermozgami“
Úplne novo vyvinutá elektronická architektúra pozostáva zo štyroch vysokovýkonných počítačov známych ako „supermozgy“. Tie spájajú svoj výpočtový výkon pre jazdnú dynamiku, automatizovanú jazdu, infotainment a základné funkcie zvyšujúce komfort. Zároveň poskytujú základ pre novú softvérovú architektúru, ktorú je možné neustále aktualizovať, a je preto navrhnutá tak, aby zahŕňala nadchádzajúce aktualizácie funkcií vrátane funkcií umelej inteligencie.
Nový digitálny nervový systém pozostáva z káblového zväzku rozdeleného do štyroch zón. To znižuje hmotnosť o 30 percent v porovnaní s doterajšou technológiou a umožňuje približne o 600 metrov menej kabeláže. Ďalšou novou funkciou sú digitálne „inteligentné e-poistky“, ktoré nahrádzajú klasické bezpečnostné poistky. Umožňujú inteligentné režimy napájania pre rôzne stavy vozidla, čo pomáha zlepšiť celkovú účinnosť vozidla.
Vďaka svojim štyrom supermozgom a vysoko prepojeným softvérovým platformám je BMW iX3 skutočne softvérovo definovaným vozidlom a je mimoriadne dobre pripravené na budúcnosť. Nová architektúra elektroniky navyše tvorí základ pre mnohostranné vylepšenia v prepojení BMW iX3 s aplikáciou My BMW. Táto nová úroveň kvality, pokiaľ ide o integráciu, prináša nové zážitky a má značný potenciál pre budúce inovácie.

Farby karosérie a uhlíková stopa
Nové BMW iX3 bude od uvedenia na trh k dispozícii v šiestich farbách karosérie vrátane piatich metalických. Ako alternatívu k štandardne dodávaným 20-palcovým diskom z ľahkých zliatin si zákazníci môžu pozrieť aj exkluzívny výber nových diskov z ľahkých zliatin (20-, 21- a 22-palcových), ktoré sú k dispozícii ako voliteľná výbava.
Uhlíková stopa nového BMW iX3 50 xDrive počas celého jeho životného cyklu (200 000 km) je o 34 percent menšia ako u jeho predchodcu. To znamená, že pri nabíjaní elektrinou z európskeho energetického mixu má menšiu uhlíkovú stopu ako porovnateľný model so spaľovacím motorom (ICE) po približne 21 500 kilometroch. Pri nabíjaní výlučne elektrinou z obnoviteľných zdrojov prekoná BMW iX3 50 xDrive porovnateľný model so spaľovacím motorom už po 17 500 kilometroch. Približne jedna tretina vozidla je vyrobená z druhotných surovín.

Napríklad úložný priestor pod prednými dverami a kryt motorového priestoru sú vyrobené z 30 percent recyklovaného plastu určeného na námorné použitie. Základný materiál priadze pre textil sedadiel Econeer, stropný čalúnený materiál (textil) a koberček je vyrobený zo 100 percent recyklovaného PET. Pokiaľ ide o podvozok vozidla, na otočné ložiská a držiaky nábojov sa používa hliník pozostávajúci z 80 percent druhotných surovín, zatiaľ čo disky kolies sú odlievané z hliníka so 70 percentným podielom druhotných surovín. Celková uhlíková stopa dodávateľského reťazca pre BMW iX3 50 xDrive sa znížila o 35 percent. Výroba a prevádzka v závode BMW Group v Debrecíne za normálnych prevádzkových podmienok nepoužívajú fosílne palivá.