Domov SPRÁVY Elektromobilita Nový elektrický Volkswagen vyjde na cesty už budúci rok

Nový elektrický Volkswagen vyjde na cesty už budúci rok

Volkswagen ID.Cross
Foto: Volkswagen

Volkswagen predstavil koncept ID.Cross – kompaktný elektrický crossover, ktorý predznamenáva dostupný model s vysokou praktickosťou.

Tento koncept bol odhalený na tohtoročnom veľtrhu IAA Mobility 2025. Za cieľ ma priblížiť elektrickú mobilitu širšiemu publiku prostredníctvom kompaktného SUV s vyváženými rozmermi, praktickým interiérom a prevedením, ktoré je blízke budúcemu sériovému modelu.

Dizajn a vzhľad konceptu

Volkswagen ID.Cross sa snaží spojiť moderný prístup elektromobility s dizajnovou kontinuitou značky. Exteriér je navrhnutý tak, aby pôsobil známo, no zároveň dostatočne progresívne. Charakteristickým prvkom sa stala „floating“ strecha, ktorú vizuálne oddelili čierne stĺpiky a úzka línia medzi karosériou a strešnou časťou. Tento prvok má dodať vozidlu ľahkosť a športovejší vzhľad, čo zodpovedá očakávaniam od kompaktného SUV.

Foto: Volkswagen

Farba „Urban Jungle Green“ zvýrazňuje moderný charakter konceptu a spolupracuje so svetelnými prvkami, ktoré sú pre ID. rodinu typické. Predná maska obsahuje úzke LED svetlomety prepojené svetelnou lištou, čo vytvára jednotný svetelný podpis naprieč značkou. Zadná časť pokračuje v tomto prístupe prostredníctvom horizontálne vedeného pásu LED svetiel.

Na C-stĺpiku sú integrované trojité lamely, ktoré odkazujú na dizajn modelu ID. Buzz. Tento detail spája model s ostatnými členmi elektrickej rodiny Volkswagen a zároveň pridáva vizuálnu originalitu. Dynamiku vozidla podčiarkujú robustné blatníky a plastové ochranné prvky v spodnej časti karosérie, ktoré odkazujú na tradičné SUV prvky.

Foto: Volkswagen

Napriek elektromobilnému charakteru si ID.Cross zachováva proporcie, ktoré pripomínajú obľúbené modely značky so spaľovacím motorom. Pri pohľade zboku je možné spozorovať podobnosť s Golfom či T-Crossom, čo uľahčuje prijatie nového modelu medzi zákazníkmi. Volkswagen týmto spôsobom kombinuje známe dizajnové línie s budúcnosťou elektrickej mobility.

Rozmery a proporcie vozidla

Volkswagen ID.Cross sa radí medzi kompaktné SUV, pričom svojimi rozmermi priamo nadväzuje na doterajšie skúsenosti značky s mestskými crossovermi. Vozidlo má dĺžku 4,16 metra, šírku 1,839 metra a výšku 1,588 metra. Vďaka týmto hodnotám sa koncept pohybuje v kategórii, ktorú v portfóliu zastupuje aj T-Cross. Rozdiel je však v rázvore, ktorý je o niečo kratší, keďže platforma MEB+ bola prispôsobená kompaktným proporciám a zároveň elektrickému pohonu.

Foto: Volkswagen

Proporcie modelu pôsobia vyvážene – krátke previsy vpredu aj vzadu vytvárajú kompaktný vzhľad a zároveň umožňujú lepšie využitie priestoru v interiéri. Rázvor síce nepôsobí tak natiahnuto ako pri väčších modeloch ID.4 alebo ID.5, no aj napriek tomu poskytuje dostatok miesta pre cestujúcich na predných i zadných sedadlách.

V porovnaní s tradičnými mestskými SUV je ID.Cross o niečo nižší, čo má prispieť k lepšej aerodynamike a efektívnejšiemu dojazdu. Zároveň však vozidlo ponúka zvýšenú svetlú výšku a ochranné lišty, čím si zachováva charakter crossovera vhodného aj do menej mestského prostredia.

Tieto rozmery dokazujú, že Volkswagen zvolil cestu vyváženosti – zachoval mestskú obratnosť, ale zároveň pridal proporcie, ktoré podporujú priestrannosť a praktické využitie v každodennom živote.

Foto: Volkswagen

Platforma a pohon

Volkswagen ID.Cross využíva platformu MEB+, ktorá bola navrhnutá špeciálne pre elektrické vozidlá menších rozmerov. Táto architektúra umožňuje flexibilné usporiadanie pohonného ústrojenstva a prináša lepší pomer medzi kompaktnými rozmermi karosérie a priestrannosťou interiéru. V prípade ID.Crossu bola platforma prispôsobená tak, aby poháňala prednú nápravu.

Pod kapotou pracuje elektromotor s výkonom 172 kW, čo predstavuje približne 234 koní. Tento motor zabezpečuje okamžitú reakciu na stlačenie akcelerátora a podporuje dynamickú jazdu v mestskom i mimomestskom prostredí. Krútiaci moment smeruje výhradne na predné kolesá, čím sa ID.Cross líši od väčších súrodencov z rodiny ID, ktoré sú dostupné aj s pohonom zadnej nápravy alebo verziami s dvoma motormi.

Foto: Volkswagen

Kapacita batérie zatiaľ nebola definitívne špecifikovaná, no podľa dostupných údajov má umožniť dojazd približne 420 kilometrov podľa cyklu WLTP. Nabíjanie podporuje výkon do 175 kW pri jednosmernom prúde, čo má skrátiť čas potrebný na doplnenie energie. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 175 km/h, čo spĺňa požiadavky väčšiny európskych zákazníkov.

Vďaka kombinácii výkonu, kompaktných rozmerov a modernej platformy má ID.Cross ambíciu osloviť zákazníkov, ktorí hľadajú dostupný elektromobil so schopnosťami mestského crossovera. Volkswagen týmto krokom rozširuje ponuku elektrických vozidiel a zároveň posilňuje pozíciu rodiny ID. na európskom trhu.

Interiér a ovládanie

Interiér Volkswagen ID.Cross ukazuje, že značka sa snaží nájsť rovnováhu medzi digitálnym ovládaním a tradičnými fyzickými prvkami. Pred vodičom sa nachádza 11-palcový digitálny prístrojový displej, ktorý zobrazuje základné údaje o jazde, stave batérie a navigácii. V strede palubnej dosky je umiestnený 13-palcový infotainment systém. Ten ponúka prehľadné rozhranie a možnosť personalizácie podľa potrieb používateľa.

Zaujímavým riešením je návrat k fyzickým tlačidlám, ktoré vodičom v predchádzajúcich modeloch ID. často chýbali. Volkswagen ich integroval nielen do volantu, ale aj na stredovú konzolu a dokonca aj do bočných strán predných sedadiel, kde sú umiestnené ovládače pre klimatizáciu či nastavenie sedadiel. Tento prístup zvyšuje intuitívnosť a znižuje závislosť na dotykovom ovládaní počas jazdy.

Foto: Volkswagen

Použité materiály reflektujú snahu o ekologickú výrobu – vo veľkej miere pochádzajú z recyklovaných zdrojov. Paleta farieb je svetlá a vzdušná, čo vytvára pocit priestrannosti aj napriek kompaktným rozmerom vozidla. Interiér dopĺňajú ambientné LED svetlá, ktoré umožňujú nastaviť rôzne farebné schémy.

ID.Cross ponúka aj moderné technológie pre komfort a bezpečnosť. Vodič môže využiť hlasové ovládanie, ktoré reaguje na prirodzené povely, a vybrané funkcie je možné ovládať cez aplikáciu v smartfóne. K dispozícii je tiež head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý premieta informácie priamo na čelné sklo.

Volkswagen tak v interiéri kombinuje progresívne digitálne riešenia s prvkami, ktoré zvyšujú praktickosť každodenného používania. Tento prístup má osloviť zákazníkov, ktorí očakávajú od elektromobilu moderné technológie, no zároveň nechcú prísť o klasické a rýchlo dostupné ovládacie prvky.

Foto: Volkswagen

Praktickosť a úložný priestor

Volkswagen ID.Cross ukazuje, že aj kompaktný elektromobil môže ponúknuť riešenia pre každodenné potreby rodiny. Batožinový priestor má objem približne 450 litrov, čo je hodnota porovnateľná s väčšími modelmi triedy kompaktných SUV. Pri sklopení zadných operadiel vzniká rovná ložná plocha, ktorá umožňuje prevážať aj väčšie predmety.

Okrem hlavného kufra dostal ID.Cross aj malé úložisko v prednej časti vozidla, tzv. frunk, s kapacitou okolo 25 litrov. Tento priestor sa hodí najmä na uloženie nabíjacích káblov, ktoré tak nezaberajú miesto v zadnom kufri. Zaujímavosťou je aj priestor pod zadnými sedadlami, ktorý ponúka ďalšiu možnosť na uloženie drobnejšej výbavy.

Volkswagen myslel aj na aktívnych používateľov. ID.Cross dokáže utiahnuť brzdený príves s hmotnosťou až do 1,2 tony, čo je nadštandardná hodnota v tejto kategórii mestských crossoverov. Takéto riešenie rozširuje možnosti využitia vozidla a pridáva mu praktickú hodnotu pri rekreačných aktivitách, napríklad pri prevoze bicyklov, malých člnov alebo karavanov.

Foto: Volkswagen

Praktickosť konceptu dopĺňajú viaceré menšie odkladacie priestory v kabíne. Volkswagen sa zameral na funkčnosť – od väčších vreciek vo dverách až po úložné plochy v stredovej konzole. Vďaka nim je možné udržiavať interiér usporiadaný aj počas dlhších ciest.

ID.Cross tak potvrdzuje, že elektromobil nemusí robiť kompromisy medzi kompaktnými rozmermi a každodennou využiteľnosťou. Spojenie priestranného batožinového priestoru, doplnkových úložných riešení a schopnosti ťahu prívesu z neho robí praktického partnera pre rôzne životné situácie.

Blízky výrobný potenciál

Koncept ID.Cross pôsobí realisticky a jasne naznačuje, že ide o predobraz sériového modelu. Na rozdiel od futuristických štúdií, ktoré často používajú kamery namiesto spätných zrkadiel alebo skryté kľučky, tu Volkswagen zvolil praktické riešenia. Vozidlo dostalo klasické kľučky dverí, tradičné spätné zrkadlá a čierne plastové lišty na spodných častiach karosérie. Tieto prvky potvrdzujú, že návrhári rátali s výrobou a že výsledná podoba bude veľmi blízka tomu, čo už bolo predstavené na autosalóne.

Podľa plánov značky má sériová verzia niesť názov ID. Polo Cross a do predaja vstúpi koncom roka 2026. Očakáva sa, že vozidlo sa zaradí medzi cenovo dostupnejšie elektromobily, pričom predpokladaná základná cena sa pohybuje medzi 27–28 tisíc eur. Takto nastavená cenová úroveň by mala sprístupniť elektrickú mobilitu širšiemu okruhu zákazníkov, ktorí doteraz váhali pre vyššie obstarávacie náklady väčších modelov ID.

Foto: Volkswagen

Volkswagen už potvrdil, že sériový model sa bude vyrábať v Španielsku, v závode Martorell, kde vzniknú aj príbuzné modely značiek Škoda a Cupra. Na rovnakej technickej báze vznikne Škoda Epiq a Cupra Raval, čo naznačuje snahu koncernu maximálne využiť platformu MEB+ a rozšíriť ponuku elektromobilov v segmente malých crossoverov.

Blízkosť k sériovej výrobe podporujú aj detailné špecifikácie konceptu – od reálnych rozmerov až po praktické interiérové riešenia. ID.Cross tak predstavuje takmer hotový produkt, ktorý sa len mierne upraví pred vstupom na trh.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!