Domov SPRÁVY News Boja sa o bezpečnosť, chcú zakázať skryté kľučky na dverách áut

Boja sa o bezpečnosť, chcú zakázať skryté kľučky na dverách áut

Kia EV3
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Údaje z čínskeho Národného systému hĺbkového vyšetrovania nehôd (NAIS) poukazujú na rastúci problém. Agentúra v minulom roku zaznamenala 47-percentný nárast nehôd spôsobených poruchami kľučiek dverí, pričom v 82 % týchto prípadov boli vinníkom skryté kľučky. Združenie spotrebiteľov zaznamenalo v roku 2024 medziročný nárast sťažností na privretie detských prstov automatizovanými kľučkami o 132 %, pričom niektoré incidenty viedli k zlomeninám.

Zapustené kľučky dverí sa rýchlo stali charakteristickým prvkom mnohých nových elektromobilov. Sú nielen symbolom futuristického dizajnu, ale tiež sľubujú lepšiu aerodynamiku a dizajnéri si ich obľúbili pre ich čistejší vzhľad. Zdá sa však, že minimálne regulačné orgány chcú tento dizajnový trend zastaviť. Dôvodom je rastúci zoznam bezpečnostných nedostatkov a funkčných problémov, ktoré ďaleko prevyšujú ich výhody. 

Portál Arena EV informuje, že diskusie medzi čínskymi úradmi sú údajne blízko k dokončeniu novej povinnej normy, ktorá by úplne zakázala používanie plne zasúvateľných kľučiek dverí. Ak by bola norma schválenia, platiť by mala začať v júli 2027. Po tomto termíne by výrobcovia automobilov predávajúci nové vozidlá v Číne už nemohli používať skryté kľučky dverí. Povolené zostanú čiastočne zasúvateľné kľučky a všetky tie, ktoré budú mať mechanický záložný systém, ktorý zabezpečí ich fungovanie aj v prípade výpadku napájania vozidla.

Foto: Mercedes-Benz

Výhody a nevýhody na miske váh

Zasúvateľné kľučky dverí zlepšujú účinnosť o približne 0,6 kWh na 100 km, čo je však pre väčšinu vodičov zanedbateľné množstvo. Málokto si však uvedomuje, že motory a mechanizmy potrebné pre tieto kľučky vážia asi až 8 kg, nákladovo sú až trikrát drahšie ako mechanické kľučky a podľa štatistík zlyhávajú až 8x častejšie. 

Najvážnejšie obavy sa však týkajú bezpečnosti. V núdzových situáciách sa tieto elektronické kľučky môžu stať smrteľnou pascou. Index bezpečnosti automobilového poisťovníctva v Číne (C-IASI) zistil, že v testoch bočného nárazu mali autá s elektronickými kľučkami iba 67 % úspešnosť otvorenia dverí v porovnaní s 98 % úspešnosťou vozidiel s tradičnými mechanickými kľučkami. Incidenty v reálnom svete boli ešte desivejšie. Počas prudkého mrazu v Čchang-čune v roku 2024 zostali cestujúci v elektromobile uväznení vo vnútri, keď zamrzli motory kľučiek. V tom istom roku silné dažde v Kuang-tungu spôsobili skraty v niekoľkých elektromobiloch, čo zabránilo otvoreniu dverí. Cestujúci museli rozbiť okná, aby sa dostali von z vozidla.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!