Plánovaný koniec predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035 vo všetkých krajinách Európskej únie sa znovu otriasa v základoch. Viacerí európski politici z konzervatívneho spektra otvorene hovoria o potrebe zrušiť zákaz benzínových áut.
Platí pritom, že pre samotných výrobcov by odklad termínu nebol žiadnym víťazstvom, skôr drahou pascou, ako už dnes ukazuje príklad Porsche.
Rozhodnutie o konci spaľovacích motorov prijala EÚ ešte v roku 2023. Cieľ bol jasný. Od roku 2035 majú byť aj na Slovensku registrované iba nové autá bez priamej uhlíkovej stopy, teda najmä elektromobily.
Po vlaňajších eurovoľbách však predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen musela ustúpiť konzervatívcom, aby si poistila svoje znovuzvolenie. Odvtedy sa v Bruseli čoraz častejšie hovorí o možnom posune termínov alebo výnimkách, napríklad pre syntetické palivá.

Rozpačité reakcie automoibliek
Samotní výrobcovia áut majú k tejto téme rozpačitý postoj. Na jednej strane ich láka získať viac času, pretože prechod na elektromobilitu je pomalší, ako sa očakávalo. Šéf Volkswagenu Oliver Blume volá v tomto kontexte po realistickom plánovaní. Riaditeľ BMW Oliver Zipse hovorí o prehnaných očakávaniach od elektromobilov. Šéf Mercedesu Ole Källenius zase považuje stanovenie dátumu konca spaľovacích motorov za chybu.
Na druhej strane, každá odchýlka od pôvodného plánu pre rok 2035 si vyžaduje obrovské dodatočné investície automobiliek. Porsche už muselo oznámiť, že ruší jednu plánovanú elektroplatformu a znovu rozbieha vývoj spaľovacích modelov. Len tento krok stojí firmu viac ako tri miliardy eur.
Ak by sa do podobnej situácie dostali aj BMW, Mercedes a Volkswagen, dodatočné náklady by mohli prekročiť desať miliárd eur ročne.
Premrhaná šanca na lacné elektromobily
Nemecké automobilky majú okrem toho aj zásadnú “slabinu”. Sú zamerané na drahšie luxusné modely. Čínska konkurencia pritom flexibilne zareagovala na klesajúci dopyt po drahých elektroautách. Cenovo dostupnými autami čoraz viac zásobuje aj Európu.
Kým čínski výrobcovia sústredia svoju pozornosť na malé elektromobily s cenou pod 20 000 eur, nemeckí giganti nemajú v tomto segmente prakticky žiadny konkurencieschopný produkt. Varovania, že sa to môže stať problémom, zaznievali zo strany odborníkov už dávno.

Dôsledky aj pre bežných ľudí
Odklad zákazu spaľovacích motorov by pritom nebol drahý len pre samotných výrobcov. Ak bude cestná doprava dlhšie vypúšťať viac emisií CO2, iné sektory – ako priemysel, energetika či domácnosti – budú musieť znižovať emisie rýchlejšie. To by však spôsobilo zdražovanie prakticky pre všetkých ľudí.
Podľa nedávnej štúdie vedcov z Berlína a Dánska by oneskorenie zákazu spaľovacích motorov znamenalo dodatočné náklady až 126 miliárd eur ročne v rámci celej EÚ. Cena emisných povoleniek by v dôsledku toho mohla do roku 2030 vyskočiť na 290 eur za tonu CO2. Výsledkom by bolo napríklad zdraženie palív.
Nemeckí výrobcovia áut riskujú, že im odklad konca spaľovákov prinesie vyššie náklady a ešte väčší tlak konkurencie. Pomalší prechod na elektrický pohon sa tak môže premeniť na pascu pre automobilky aj obyčajných ľudí.