Začiatkom 90. rokov minulého storočia oznámili koncern Volkswagen a značka Audi cieľ vyvinúť vozidlo so spotrebou 3 l/100 km. Tak sa začal písať príbeh modelu Audi A2.
Vďaka inovatívnej hliníkovej karosérii bolo Audi A2 ľahké, aerodynamické a mimoriadne úsporné z hľadiska spotreby. Na výber bolo päť variantov motora, pričom variant s motorom 1.2 TDI sa do dejín zapísal ako prvé štvordverové vozidlo so spotrebou pod 3 l/100 km. Lenže predaje A2 zaostali za očakávaniami, preto Audi v roku 2005 po približne piatich rokoch a 176 377 vyrobených kusoch ukončilo výrobu.

Dizajnéri v Ingolstadte pri návrhu Audi A2 úzko spolupracovali s odborníkmi z hliníkového centra v Neckarsulme. V máji 1995 predstavili koncepčnú štúdiu s názvom „Ringo“, ktorej priestorový rám Audi Space Frame (ASF) bol menej zložitý ako ASF Audi A8, ktoré bolo z veľkej časti vyrobené ručne. Stefan Sielaff – bývalý šéf dizajnérskeho štúdia Audi v Mníchove – prevzal projekt a viedol dizajn interiéru, zatiaľ čo belgický dizajnér Luc Donckerwolke sa zaoberal exteriérom. Spolu s budúcim šéfdizajnérom Gerhardom Pfefferlem dali vozidlu Ringo dvojdverovú karosériu, ktorá sa už ukázala byť blízka neskoršiemu sériovému dizajnu. Ako vývoj postupoval, vznikli dve štúdie: jedna bola vystavená ako showcar na IAA vo Frankfurte v roku 1997 a druhá zasa v Tokiu ako trojdverový variant s variabilnou ložnou plochou a sklápacím strešným oknom.
Verejnosť reagovala na obe štúdie odlišne. Niektorí ľudia boli nadšení progresívnym dizajnom, iným sa nepáčil. Vývojári určite očakávali, že ich výsledky polarizujú názory. Najdôležitejšiu úlohu pri vývoji Audi A2 zohrala aerodynamika. „Prakticky sme spali v aerodynamickom tuneli, aby sme dosiahli optimálnu aerodynamiku,“ spomína projektový manažér Audi A2 Harald Wester v rozhovore s Dirk-Michaelom Conradtom, autorom knihy Audi A2 – Meilenstein und Kultobjekt (Audi A2 – Míľnik a kultový objekt).
Produkčný model Audi A2 bol napokon predstavený na autosalóne IAA v septembri 1999. Bolo to prvé kompaktné vozidlo na svete, karoséria ktorého bola vyrobená kompletne z hliníka. Celá karoséria vrátane všetkých štyroch dverí a dverí batožinového priestoru vážila iba 153 kilogramov, čo bolo asi tak 60 percent hmotnosti karosérie porovnateľného sedanu s konvenčnou oceľovou karosériou. V Neckarsulme sa vyrábal 3,83 metra dlhý, 1,67 metra široký a 1,55 metra vysoký model Audi A2, ktorý napriek malým vonkajším rozmerom ponúkal cestujúcim dostatok miesta.

Špeciálne pre model A2 tam boli postavené nové výrobné zariadenia, ktoré boli slávnostne otvorené 15. novembra 1999. V ten deň Audi predstavilo aj slávny model A2 1.2 TDI. Na trhu sa objavilo celkovo päť modelov – dva s benzínovými motormi a tri s naftovými. Dva benzínové modely boli poháňané radovým štvorvalcovým motorom a boli dostupné s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Kombinovaná spotreba paliva bola 5,9 litra na 100 kilometrov. Modely A2 s naftovými motormi mali trojvalcové jednotky s priamym vstrekovaním paliva systémom čerpadlo-tryska.

A2 1.2 TDI so senzačným koeficientom odporu vzduchu
Audi A2 1.2 TDI sa začalo predávať v marci 2001. Výkon vozidla bol síce len 61 koní, ale oficiálne spotrebovalo len 2,99 litra nafty na 100 kilometrov. Jeho turbodieselový motor s priamym vstrekovaním bol vyrobený výlučne z hliníka. V päťstupňovej automatickej prevodovke prevzal funkciu spojky elektrohydraulický systém. Použitie dodatočných hliníkových dielov, špeciálnych kovaných ľahkých hliníkových kolies a zadných sedadiel s optimalizovanou hmotnosťou umožnilo znížiť hmotnosť o 135 kilogramov v porovnaní so základnou verziou, na pohotovostnú hmotnosť len 855 kilogramov. Pre ďalšiu optimalizáciu aerodynamiky boli čiastočne uzavreté nasávacie otvory chladiaceho vzduchu vpredu a pneumatiky boli vďaka drážkam v bočniciach zúžené a optimalizované z hľadiska prúdenia vzduchu. Prispôsobené kryty podbehov kolies a kryty kolies, ako aj dodatočné obloženie podvozku umožnili prúdenie vzduchu bez turbulencií. Vďaka tomu sa inžinierom podarilo znížiť koeficient odporu vzduchu z už aj tak veľmi dobrých 0,28 pre základný model na 0,25.

V roku 2002 Audi rozšírilo ponuku motorov A2 o 1,6-litrový motor FSI. Jeho výkon 110 koní umožňoval modelu A2 dosiahnuť maximálnu rýchlosť viac ako 200 km/h. Od marca 2003 značka so štyrmi kruhmi ponúkala Audi A2 v špeciálnej edícii s názvom colour.storm vyznačujúcej sa rôznymi pestrými a zaujímavými farbami karosérie. Modely bolo možné kombinovať s mnohými voliteľnými doplnkami, ako aj so štyrmi z piatich variantov motorov, avšak nie s motorom 1.2 TDI. Do júla 2005 bolo v závode Neckarsulm vyrobených celkovo 176 377 kusov Audi A2.
Prémiové kompaktné vozidlo nedokázalo splniť vysoké očakávania, ktoré sa od neho pôvodne očakávali. Približne o štvrťstoročie neskôr si však tento malý priestorový zázrak stále nájde množstvo fanúšikov. Mnohí vodiči si stále cenia svoje vozidlo ako úsporné, spoľahlivé a atraktívne pre každodenný život.
Prehľad modelov Audi A2
Motor | Obdobie výroby | Počet vyrobených kusov |
1,2-litrový TDI 61 k | 2000 – 2005 | 6 555 |
1,4-litrový 75 k | 2000 – 2005 | 81 649 |
1,4-litrový TDI 75 k | 2000 – 2005 | 69 676 |
1,4-litrový TDI 90 k | 2001 – 2005 | 7 416 |
1,6-litrový FSI 110 k | 2002 – 2005 | 11 081 |
Celkom | 176 377 |