Írska nízkonákladovka Ryanair mení palubné lístky – tie papierové už nebude vydávať ani akceptovať. Stane sa tak od 12. novembra 2025. Pôvodne plánovali tento krok o niečo skôr na 3. novembra. Zavedenie čisto digitálnych palubných lístkov však napokon niekoľkokrát odložili.
Od uvedeného novembrového dátumu vstúpi do platnosti povinnosť pre cestujúcich Ryanairu využívať digitálny palubný lístok. Vygenerujete si ho cez aplikáciu My Ryanair. Nebude však možné sa pomýliť – letecká spoločnosť vám ani nezobrazí možnosť stiahnuť si a vytlačiť tradičný papierový lístok v rámci online check-inu.
Mnohí cestujúci lietajúci napríklad aj z letiska v Bratislave už dnes bežne preferujú digitálne palubné lístky. Podľa leteckej spoločnosti Ryanair používa takmer 80 % jej cestujúcich digitálne palubné lístky namiesto papierovej klasiky.

Doplnkové funkcie v aplikácii Ryanair
Marketingová riaditeľka Ryanairu Dara Brady zdôrazňuje, že prechod na digitálne lístky zabezpečí „rýchlejší, inteligentnejší a ekologickejší zážitok z cestovania“.
Čo to znamená v praxi? Integrácia palubného lístka do aplikácie nízkonákladovej spoločnosti prináša ďalšie funkcie, ako napríklad možnosť objednať si cez ňu jedlo a nápoje počas letu, informácie o nástupnej bráne a boardingu v reálnom čase či upozornenia pri zmenách letu.
Tlak na vybraných pasažierov
Pre individuálnych cestovateľov, cestovné kancelárie a organizátorov zájazdov sa mení nasledovné: Každý pasažier musí mať smartfón a nainštalovanú aplikáciu Ryanair. To môže byť problém, prípadne stresujúci moment najmä pre staršie osoby alebo skupiny cestujúcich, ktorí nie sú zvyknutí na digitálne technológie.

Kým mnohí cestujúci už dnes bežne využívajú digitálne palubné lístky, menej technicky zdatní používatelia môžu pociťovať neistotu a obavy. Zároveň nateraz nevieme, čo presne sa stane, ak na letisku zlyhá smartfón.
Obavy cestujúcich
Zo strany verejnosti zaznievajú na sociálnych sieťach rôzne reakcie na zrušenie papierových palubných lístkov. Niektorí cestujúci vítajú modernizáciu a rýchlejší proces odbavenia. Iní naopak kritizujú nútenú inštaláciu aplikácie a obávajú sa problémov pri výpadkoch či technických chybách telefónu.
V diskusiách medzi pasažiermi Ryanairu sa tiež objavili otvorené obavy z diskriminácie starších cestujúcich, ktorí nemajú smartfón.