
Značka Ferrari počas Capital Markets Day 2025 predstavila technické detaily podvozku a pohonu svojho prvého plne elektrického modelu, ktorý je údajne pripravený na výrobu.
PODVOZOK
Podvozok nového Ferrari Elettrica má extrémne krátky rázvor. Inšpiráciou pre architektúru boli modely Berlinetta s motorom uprostred/vzadu, pričom vodič sedí blízko predných kolies, čo maximalizuje pohodlie, podobne ako pri vozidlách typu Gran Turismo.
Voľba tohto usporiadania priniesla značné inžinierske výzvy, najmä pokiaľ ide o absorpciu energie v prípade nárazu, vzhľadom na vyššiu celkovú hmotnosť elektromobilu. Ferrari zvolilo inovatívne riešenie: predné tlmiče zohrávajú priamu úlohu v absorpcii energie počas nárazu, zatiaľ čo umiestnenie predných elektromotorov a meniča je navrhnuté tak, aby rozptýlilo energiu skôr, ako dosiahne uzly podvozku, čím sa maximalizuje bezpečnosť a zachováva sa štrukturálna integrita.
V centrálnej časti je batéria plne integrovaná do podvozku a umiestnená pod podlahou vozidla. Toto konštrukčné riešenie pomohlo minimalizovať celkovú hmotnosť a umiestnilo batériový blok do najnižšej možnej polohy vo vozidle. Podvozok slúži aj na ochranu konštrukcie batériového bloku, ktorý je umiestnený v samotnom podvozku s medzerami medzi modulmi a prahmi, aby sa zabezpečilo, že energia bude v prípade bočného nárazu úplne absorbovaná prahmi. Články sú koncentrované v strede modulov, čo ďalej prispieva k absorpcii energie, zatiaľ čo spodná chladiaca doska modulu tiež ponúka ochranu pred vniknutím v prípade nárazu zospodu. Patentovaný proces montáže batériového bloku tiež zvyšuje štrukturálnu tuhosť.
Ciele pri vývoji konštrukcie zadnej nápravy boli od začiatku jasné: musel sa znížiť hluk valivého vzduchu a vibrácie hnacieho ústrojenstva a zároveň sa zachovať ovládateľnosť typická pre Ferrari. Ferrari preto vyvinulo prvý samostatný pomocný rám. Na filtrovanie hluku odvaľovania pneumatík a vibrácií elektrickej nápravy sú použité špecifické puzdrá. Tieto boli navrhnuté tak, aby kombinovali vysokú priečnu tuhosť so zvýšenou vertikálnou a pozdĺžnou flexibilitou, čím sa izolujú vibrácie od vozovky bez toho, aby sa znížila dynamika jazdy.

Táto konštrukčná voľba viedla k pomocnému rámu značnej veľkosti, čo predstavovalo ďalšiu výzvu: udržať nízku hmotnosť systému. Inšpiráciou pre riešenie boli duté odliatky podvozku. Ferrari tak vyrobilo najväčší jednodielny dutý odliatok vo svojej histórii. Systém spájajúci pomocný rám s podvozkom umožňuje nezávislú údržbu zadnej nápravy, komponentov zavesenia kolies a batérie, pretože sú zapuzdrené v jednej integrovanej nosnej konštrukcii. Okrem toho sú meniče aktívneho systému zavesenia kolies umiestnené priamo v pomocnom ráme a svojou hmotnosťou prispievajú k izolácii vibrácií bez nutnosti pridávania ďalších pasívnych komponentov.
Výsledkom je pomocný rám, ktorý za nárast hmotnosti len o niekoľko kilogramov oproti konvenčnému pevnému riešeniu zabezpečuje systém zadného zavesenia, ktorý nerobí žiadne kompromisy v oblasti pôžitku z jazdy a zároveň výrazne znižuje vnímaný hluk.
Na ďalšej strane e-nápravy a elektromotory.