Domov SPRÁVY News Poznáme detaily elektrického Ferrari. Sú famózne

Poznáme detaily elektrického Ferrari. Sú famózne

Foto: Ferrari

Značka Ferrari počas Capital Markets Day 2025 predstavila technické detaily podvozku a pohonu svojho prvého plne elektrického modelu, ktorý je údajne pripravený na výrobu.

E-NÁPRAVY

Predná a zadná náprava pozostávajú z dvoch nezávislých elektromotorov, ktoré spolupracujú na umožnení vektorovania krútiaceho momentu a zlepšení dynamického správania vozidla. Prednú nápravu s celkovým výkonom 210 kW je možné odpojiť v priebehu 500 milisekúnd pri akejkoľvek rýchlosti, čím sa vozidlo prepne do režimu pohonu zadných kolies. Tým je možné maximalizovať účinnosť a spotreba energie v situáciách, keď nie je potrebný pohon všetkých štyroch kolies. Pri plnej akcelerácii dokáže náprava preniesť na kolesá krútiaci moment až 3 500 Nm. Ľahkosť a kompaktnosť nápravy boli dosiahnuté integráciou jej komponentov. Všetka výkonová elektronika je nainštalovaná priamo na náprave. Okrem zmenšenia celkových rozmerov táto voľba tiež zlepšuje účinnosť a hustotu výkonu.

Foto: Ferrari

Výkon prednej a zadnej nápravy je asymetrický: zadná náprava má maximálny výkon 620 kW. Maximálny krútiaci moment zo zadnej nápravy, ktorý je možné preniesť na asfalt, je v režime Performance Launch ohromujúcich 8 000 Nm. Nápravy sú mazané okruhom, ktorý dodáva presne správne množstvo oleja, aby sa prevody a mechanizmy udržali v ideálnom stave pre maximálnu účinnosť. Systém mazania so suchou kľukovou skriňou pozostáva z čerpadla a výmenníka tepla integrovaného do nápravy. 

ELEKTRICKÉ MOTORY

Vývoj synchrónnych motorov s permanentnými magnetmi posunul súčasnú technológiu na jej hranice. Pôsobivé hodnoty krútiaceho momentu a hustoty výkonu boli dosiahnuté vďaka sofistikovanému dizajnu a dôkladnej pozornosti venovanej každému detailu, optimalizovanej geometrii a použitiu materiálov ponúkajúcich najlepší výkon. Vysoké otáčky – 25 500 ot./min vzadu a 30 000 ot./min vpredu – umožňujú týmto motorom dosiahnuť špičkový výkon 310 kW a 105 kW, ale s kompaktnými rozmermi, ktoré umožňujú priestorovo úspornú architektúru nápravy. Rotor využíva povrchovo uložené permanentné magnety, segmentované pre vyššiu účinnosť, zatiaľ čo konfigurácia Halbachovho poľa odvodená z motoristického športu smeruje magnetický tok smerom k statoru, aby sa maximalizovala hustota krútiaceho momentu a znížila celková hmotnosť.

Stator je vybavený 0,2 mm tenkými zrnitými kremíkovo-železnými lamelami, ktoré sú naskladané procesom samolepenia, aby sa minimalizovala pravdepodobnosť skratov medzi jednotlivými lamelami. Konfigurácia statora s koncentrovaným vinutím minimalizuje výšku koncov vinutia, zatiaľ čo spojenia jednotlivých zubov sú spájkované na kompaktný a efektívny svorkovnicový blok. Na minimalizáciu strát vo vinutiach spôsobených povrchovým efektom a efektom blízkosti sa používa konfigurácia Litzovho drôtu. Toto pokročilé riešenie zaisťuje optimálny výkon aj vo veľmi vysokofrekvenčných podmienkach s veľkými fázovými prúdmi.

Foto: Ferrari

Pre zlepšenie prenosu tepla z medených vinutí do externého chladiaceho okruhu je stator plne vákuovo impregnovaný živicou s vysokou tepelnou vodivosťou, ktorá ponúka tepelnú vodivosť 40-krát vyššiu ako vzduch. Táto živica tiež zlepšuje mechanickú pevnosť statora, čo mu umožňuje lepšie odolávať prevádzkovému namáhaniu. S maximálnym uhlovým zrýchlením 45 000 ot./min. sa predné motory roztočia z pokoja na maximálnu rýchlosť za menej ako jednu sekundu. To zaručuje, že systém je nielen výkonný, ale aj okamžite reaguje.

Tieto mimoriadne výsledky boli umožnené aj industrializáciou procesov, ktoré boli doteraz doménou výroby prototypov: na potlačenie odstredivých síl, ktoré vznikajú pri vysokých rýchlostiach, sa do rotora nalisujú 1,6 mm hrubé uhlíkové puzdrá s hmotnosťou len niekoľkých gramov, aby sa zabezpečila integrita magnetov s len zanedbateľným vplyvom na hmotnosť a prakticky bez zväčšenia vzduchovej medzery medzi rotorom a statorom. Uhlíkové puzdrá držia magnet na mieste len 0,5 mm od statora a sú schopné odolať extrémnemu mechanickému namáhaniu: pri 30 000 otáčkach za minútu generujú jednotlivé magnety na prednom rotore s hmotnosťou iba 93 gramov odstredivú silu zodpovedajúcu tlaku 390 barov.

Na ďalšej strane batéria.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!