
Značka Ferrari počas Capital Markets Day 2025 predstavila technické detaily podvozku a pohonu svojho prvého plne elektrického modelu, ktorý je údajne pripravený na výrobu.
BATÉRIA
Batéria bola integrovaná do podlahy, čím sa ťažisko znížilo o 80 mm v porovnaní s ekvivalentným modelom so spaľovacím motorom. 85 % hmotnosti modulov sa nachádza pod podlahou, zatiaľ čo zvyšok je umiestnený pod zadným sedadlom: toto riešenie umožnilo skrátiť rázvor, minimalizovať zotrvačnosť a dosiahnuť rozloženie hmotnosti v pomere 47:53 %. Sedadlo vodiča bolo posunuté dopredu, čím sa predefinovalo aj usporiadanie zadných sedadiel, ktoré sú viac sklopené, aby poskytovali lepší komfort.

Cieľ zníženia hmotnosti sa sledoval globálnym štrukturálnym prístupom, pričom sa časť ochrannej funkcie presunula z batériového bloku na karosériu vozidla. Samotný podvozok tak chráni aj články, ktoré sú umiestnené čo najďalej od oblastí vystavených riziku nárazu. Medzera medzi článkom a prahom slúži ako deformačná zóna absorbujúca energiu a zároveň obsahuje chladiace potrubia. Rovnaký princíp sa uplatnil aj pri ochrane pri čelnom a zadnom náraze: články v samotnom batériovom module sú sústredené v strede, pričom oblasť okolo nich slúži ako zóny absorbujúce energiu na ochranu článkov a minimalizáciu zotrvačnosti.
Na zaistenie ochrany pred náhodným nárazom zospodu sú články zavesené od podlahy. Toto riešenie vytvorilo medzeru absorbujúcu energiu a umožnilo minimalizovať hmotnosť ochranného štítu. Výsledkom je veľmi tenká hliníková škrupinová konštrukcia. Prvok, ktorý je na vozidle ešte efektívnejší vďaka integrácii chladiacich dosiek: chladiaca voda prispieva k udržaniu nízkeho ťažiska a k absorbovaniu energie v prípade nárazu bez kompromisov v oblasti bezpečnosti. Priečne prvky zabezpečujúce tuhosť a pevnosť systému sú tlakovo liate kompresné dosky samotných článkov, ktoré tiež obsahujú upevňovacie body na upevnenie batérie k podvozku.
To znamená, že batéria už nie je samostatným blokom, ale stáva sa štrukturálnym prvkom, ktorý bol zredukovaný na absolútne nevyhnutné s iba dvoma škrupinami. Po upevnení k podvozku (s 20 centrálnymi kotviacimi bodmi) spodná škrupina aktívne prispieva k tuhosti karosérie. Ide o opačný prístup ako predchádzajúca generácia monolitických batérií, čo umožnilo dosiahnuť hustotu energie takmer 195 Wh/kg a hustotu výkonu približne 1,3 kW/kg. Výsledkom je jeden z najkonkurencieschopnejších systémov batéria/podvozok na svete, ktorý bol kompletne navrhnutý a vyrobený interne v Maranelle. Koncept integrácie bol dovedený do extrému, ale bez kompromisov v oblasti prevádzkyschopnosti a možnosti výmeny batérie a/alebo jej komponentov v prípade potreby, takže model Ferrari Elettrica bude tiež spĺňať nekompromisný prístup Ferrari k výrobe automobilov, ktoré vydržia večne.

Chladiaci systém pozostáva zo sady vnútorných potrubí a troch chladiacich dosiek (dve pripevnené k puzdru plus menšie potrubie chladiace horné moduly). Viacero prúdov je riešených v jednej kovovej jednotke, pričom prívodný aj spätný prúd prechádzajú cez tú istú chladiacu dosku, aby sa zabezpečila rovnomerná teplota a dlhšia životnosť článkov. Hoci je chladiaci okruh batérie umiestnený v samotnej batérii, je úplne integrovaný do primárneho chladiaceho systému vozidla a zahŕňa prúdy chladiacej kvapaliny pre ostatné komponenty z prednej časti vozidla do zadnej časti a naopak.
Konfigurácia s 15 modulmi (šesť dvojitých radov, jeden jednoduchý rad a dva horné moduly) optimálne využíva dostupný priestor bez predĺženia rázvoru. Každý modul obsahuje 14 odporovo zváraných článkov oddelených izolačnými priečkami a vodivými kovovými priečkami, zatiaľ čo teplovodivá pasta nanesená na moduly a chladiace dosky optimalizuje odvod tepla. Články s hustotou energie presahujúcou 305 Wh/kg a kapacitou 159 Ah boli vyvinuté špeciálne na splnenie vysokovýkonných cieľov pre túto aplikáciu.

Vnútorné pripojenia batérie a predné a zadné konektory umožňujú napájanie predných aj zadných meničov, ako aj všetkých pomocných systémov bez nutnosti rozsiahlej externej kabeláže pozdĺž vozidla. Batéria je jednoducho navrhnutá tak, aby sa dala v prípade potreby vybrať a opraviť. Dá sa vybrať pomocou špeciálneho nosiča, ktorý umožňuje výmenu modulov alebo elektronických komponentov batérie bez poškodenia konštrukčných prvkov alebo povrchovej úpravy vozidla.
Na ďalšej strane zvuk a technické špecifikácie.