Domov SPRÁVY News Poznáme detaily elektrického Ferrari. Sú famózne

Poznáme detaily elektrického Ferrari. Sú famózne

Foto: Ferrari

Značka Ferrari počas Capital Markets Day 2025 predstavila technické detaily podvozku a pohonu svojho prvého plne elektrického modelu, ktorý je údajne pripravený na výrobu.

BATÉRIA

Batéria bola integrovaná do podlahy, čím sa ťažisko znížilo o 80 mm v porovnaní s ekvivalentným modelom so spaľovacím motorom. 85 % hmotnosti modulov sa nachádza pod podlahou, zatiaľ čo zvyšok je umiestnený pod zadným sedadlom: toto riešenie umožnilo skrátiť rázvor, minimalizovať zotrvačnosť a dosiahnuť rozloženie hmotnosti v pomere 47:53 %. Sedadlo vodiča bolo posunuté dopredu, čím sa predefinovalo aj usporiadanie zadných sedadiel, ktoré sú viac sklopené, aby poskytovali lepší komfort.

Foto: Ferrari

Cieľ zníženia hmotnosti sa sledoval globálnym štrukturálnym prístupom, pričom sa časť ochrannej funkcie presunula z batériového bloku na karosériu vozidla. Samotný podvozok tak chráni aj články, ktoré sú umiestnené čo najďalej od oblastí vystavených riziku nárazu. Medzera medzi článkom a prahom slúži ako deformačná zóna absorbujúca energiu a zároveň obsahuje chladiace potrubia. Rovnaký princíp sa uplatnil aj pri ochrane pri čelnom a zadnom náraze: články v samotnom batériovom module sú sústredené v strede, pričom oblasť okolo nich slúži ako zóny absorbujúce energiu na ochranu článkov a minimalizáciu zotrvačnosti.

Na zaistenie ochrany pred náhodným nárazom zospodu sú články zavesené od podlahy. Toto riešenie vytvorilo medzeru absorbujúcu energiu a umožnilo minimalizovať hmotnosť ochranného štítu. Výsledkom je veľmi tenká hliníková škrupinová konštrukcia. Prvok, ktorý je na vozidle ešte efektívnejší vďaka integrácii chladiacich dosiek: chladiaca voda prispieva k udržaniu nízkeho ťažiska a k absorbovaniu energie v prípade nárazu bez kompromisov v oblasti bezpečnosti. Priečne prvky zabezpečujúce tuhosť a pevnosť systému sú tlakovo liate kompresné dosky samotných článkov, ktoré tiež obsahujú upevňovacie body na upevnenie batérie k podvozku.

To znamená, že batéria už nie je samostatným blokom, ale stáva sa štrukturálnym prvkom, ktorý bol zredukovaný na absolútne nevyhnutné s iba dvoma škrupinami. Po upevnení k podvozku (s 20 centrálnymi kotviacimi bodmi) spodná škrupina aktívne prispieva k tuhosti karosérie. Ide o opačný prístup ako predchádzajúca generácia monolitických batérií, čo umožnilo dosiahnuť hustotu energie takmer 195 Wh/kg a hustotu výkonu približne 1,3 kW/kg. Výsledkom je jeden z najkonkurencieschopnejších systémov batéria/podvozok na svete, ktorý bol kompletne navrhnutý a vyrobený interne v Maranelle. Koncept integrácie bol dovedený do extrému, ale bez kompromisov v oblasti prevádzkyschopnosti a možnosti výmeny batérie a/alebo jej komponentov v prípade potreby, takže model Ferrari Elettrica bude tiež spĺňať nekompromisný prístup Ferrari k výrobe automobilov, ktoré vydržia večne.

Foto: Ferrari

Chladiaci systém pozostáva zo sady vnútorných potrubí a troch chladiacich dosiek (dve pripevnené k puzdru plus menšie potrubie chladiace horné moduly). Viacero prúdov je riešených v jednej kovovej jednotke, pričom prívodný aj spätný prúd prechádzajú cez tú istú chladiacu dosku, aby sa zabezpečila rovnomerná teplota a dlhšia životnosť článkov. Hoci je chladiaci okruh batérie umiestnený v samotnej batérii, je úplne integrovaný do primárneho chladiaceho systému vozidla a zahŕňa prúdy chladiacej kvapaliny pre ostatné komponenty z prednej časti vozidla do zadnej časti a naopak.

Konfigurácia s 15 modulmi (šesť dvojitých radov, jeden jednoduchý rad a dva horné moduly) optimálne využíva dostupný priestor bez predĺženia rázvoru. Každý modul obsahuje 14 odporovo zváraných článkov oddelených izolačnými priečkami a vodivými kovovými priečkami, zatiaľ čo teplovodivá pasta nanesená na moduly a chladiace dosky optimalizuje odvod tepla. Články s hustotou energie presahujúcou 305 Wh/kg a kapacitou 159 Ah boli vyvinuté špeciálne na splnenie vysokovýkonných cieľov pre túto aplikáciu.

Foto: Ferrari

Vnútorné pripojenia batérie a predné a zadné konektory umožňujú napájanie predných aj zadných meničov, ako aj všetkých pomocných systémov bez nutnosti rozsiahlej externej kabeláže pozdĺž vozidla. Batéria je jednoducho navrhnutá tak, aby sa dala v prípade potreby vybrať a opraviť. Dá sa vybrať pomocou špeciálneho nosiča, ktorý umožňuje výmenu modulov alebo elektronických komponentov batérie bez poškodenia konštrukčných prvkov alebo povrchovej úpravy vozidla.

Na ďalšej strane zvuk a technické špecifikácie.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!