Bezpečnosť elektrických áut ešte stále vyvoláva veľa otázok. Známe sú najmä prípady, keď elektromobil havaruje, začne horieť a posádka sa nedokáže z neho vyslobodiť von. To sú však špecifické prípady, keď v nárazom prichádza pri naozaj vysokých rýchlostiach a šanca na prežitie by bola v rovine zázraku aj v inom type vozidla.
V Ehra-Lessien značka Volkswagen dovolila nahliadnuť do svojho prísne stráženého centra výskumu a vývoja zameraného na bezpečnosť vozidiel. Keďže Volkswagen patrí medzi absolútne najpredávanejšie značky v Európe a po európskych cestách jazdia desiatky miliónov vozidiel s logom VW, automobilka má obrovskú zodpovednosť na životy a zdravie miliónov ľudí. Na tomto mieste ľudia z Volkswagenu testujú bezpečnosť vozidiel v oveľa rozsiahlejšom meradle, ako to býva zvykom pri normovaných testoch európskej organizácie Euro NCAP. Bezpečnosť elektrických vozidiel radu ID demonštroval crash testom, pri ktorom do betónovej bariéry narazil model ID.3.
K nárazu prišlo v uhle približne 45 stupňov. K takýmto nehodách prichádza najčastejšie vtedy, ak do jazdnej dráhy vozidla vojde napríklad zviera alebo iná neočakávaná prekážka a situácia nedovoľuje zrážke predísť vyhýbacím manévrom ani brzdením. Simulovaná kolízia však detailne ukazuje, čo všetko sa vo vozidle stane, keď senzory rozpoznajú hroziacu zrážku. V prvom rade sa automaticky aktivuje núdzové brzdenie. Bez ohľadu na to, či vodič šliapne na brzdu alebo nie, resp. bez ohľadu na intenzitu brzdenia začne vozidlo brzdiť maximálnym možným účinkom. Keď je zrážka nevyhnutná, napnú sa bezpečnostné pásy, vystrelia airbagy, preruší sa vysokonapäťový obvod a aktivuje sa automatické núdzové volanie (e-call), ktoré odošle polohu vozidla záchranným zložkám.
V nárazových testoch Euro NCAP sme zvyknutí, že vozidlá sa pohybujú po koľajniciach, resp. sú pripevnené na špeciálnych vozíkoch. Tento nárazový test Volkswagenu ID.3 si však vyžadoval použitie automatizovaných jazdných systémov. To je dôležité poznamenať, pretože keď budete pozerať práve tento test, všimnite si, že vozidlu nevystrelili airbagy. Je to tak zámerne, aby nedošlo k poškodeniu komponentov automatizovaných jazdných systémov.