Domov SPRÁVY News Oživí Škoda model 1000 MBX? Na cestách by spôsobila ošiaľ

Oživí Škoda model 1000 MBX? Na cestách by spôsobila ošiaľ

Škoda 1000 MBX
Foto: Škoda

Dvaja dizajnéri značky Škoda sa opäť inšpirovali históriou a vytvorili modernú interpretáciu jedného z najvzácnejších sériových vozidiel v histórii automobilky.

Škoda 1000 MBX je kupé, ktoré sa krátko vyrábalo v 60. rokoch. Krásna dvojdverová karoséria spojila eleganciu s každodennou využiteľnosťou, a to bez toho, aby sa nejako príliš koncentrovala na športový prejav. Práve z toho vychádzala dvojica dizajnérov Škoda Auto, ktorá navrhla víziu moderného prevedenia kupé MBX.

Foto: Škoda

Moderné športové autá bývajú často príliš agresívne, zatiaľ čo vozidlá zo 60. a 70. rokov pôsobili elegantne, niekedy až roztomilo. A to som chcel zachovať,“ hovorí Antti Savio, ktorý pracoval na exteriéri vozidla. „Chceli sme zachovať podstatu auta, to, čo v svojej dobe predstavovalo. Nebolo to žiadne športové náradie, bolo to elegantné auto pre aktívnejší život,“ dodáva David Stingl, ktorý navrhoval predovšetkým interiér.

Variabilný interiér

Prenesením podstaty auta do dnešnej doby sa Škoda 1000 MBX v štýle Modern Solid stala akýmsi crossoverom, hoci tak na prvý pohľad nevyzerá. Interiér je vytvorený v konfigurácii 2+2. Predné sedadlá sú spojené do širokej lavice, zatiaľ čo zadné sedadlá sú samostatné a po vzore sedadiel v kine majú výklopné sedáky pre lepší prístup do interiéru. Vozidlo je tak možné jednoducho premeniť na dvojmiestne auto s mimoriadne štedrými prepravnými schopnosťami. Tým zvyšuje každodennú praktickosť kupé, ktoré zvyčajne bývajú orientované na jazdný zážitok a sú používané ako druhé autá v rodine. Dizajnová štúdia je vybavená vzduchovým odpružením, ktoré umožňuje meniť svetlú výšku vozidla. V najnižšej polohe tak má auto športový vzhľad, v najvyššej zase umožňuje zdolať poľnú cestu alebo uľahčuje manipuláciu s nákladom.

Palubnú dosku spracoval David Stingl do podoby preskleného oválneho tubusu, do ktorého sa premieta obraz. Tvar oválu sa konzistentne opakuje v celom interiéri, objavuje sa napríklad na volante či originálnych hlavových opierkach. Všetko vychádza z pôvodného poňatia prístrojového štítu historickej predlohy. Chrómované prvky originálu nahradili jednoduché grafické detaily podporené ambientným osvetlením v duchu aktuálnej filozofie Modern Solid.

Foto: Škoda

Inšpirácia v architektúre

Antti Savio sa pri navrhovaní dizajnu inšpiroval brutalistickou architektúrou. Vďaka tomu má koncept netradičné a výrazné tvary, ktoré pôsobia sebavedomo, silne a odvážne. Vyslovene retro prvkov je minimum, spomenúť môžeme aspoň vyvýšené umiestnenie svetlometov nad kapotou či zalomenie bokov približne v polovici ich výšky. Originálne je, rovnako ako pri pôvodnom vozidle, aj riešenie zadného stĺpika karosérie. „Koncept nemá klasické zadné okno, čo prináša viac miesta pre batožinu a autu zároveň dodáva športovejší a kompaktnejší vzhľad. Umožnila to inštalácia kamery,“ vysvetľuje Antti.

Foto: Škoda

Prvé nápady začínal Antti skicovať doslova na útržku papiera, ten zásadný vraj prišiel pri pohári vína v bare: „Obsluhu som požiadal o pero a kúsok papiera a rýchlo som načrtol koncept,“ konštatuje Antti s dodatkom, že ďalej už myšlienku rozvíjal na počítači vo forme 3D digitálneho modelu. David začínal navrhovať priamo s digitálnym skicovaním v 3D prostredí, čo je jeho doména.

Antti Mikael Savio. Foto: Škoda

Antti Mikael Savio pochádza z Fínska, v Mladej Boleslavi pôsobí už približne 17 rokov. Autíčka kreslil už od malička a v štyroch rokoch vraj povedal mame, že bude dizajnérom áut. Neskôr na tom aj zapracoval: na inštitúte dizajnu a výtvarného umenia v Lahti vyštudoval produktový dizajn, neskôr bol prijatý na Royal College of Art v odbore automobilový dizajn. Už po prvom ročníku začal na voľnej nohe pracovať pre rôzne automobilky. Krátko po ukončení štúdií zamieril do Česka, kde aj zostal. V automobilke Škoda bol napríklad jedným z členov tímu, ktorý pripravoval štúdiu Vision O.

David Stingl. Foto: Škoda

David Stingl má 24 rokov, absolvoval štúdium dizajnu na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe. S prácou v oblasti dizajnu začínal už ako pätnásťročný ako produktový dizajnér. Veľmi rýchlo si obľúbil tvarovanie v 3D prostredí a aj vďaka tomu je už tretí rok súčasťou dizajnérskeho štúdia Škoda Auto.

Škoda 1000 MBX

Elegantné kupé vychádzalo zo sedanu 1000 MB. Verzia s dvojdverovou karosériou, bezrámovými dverami a bez stredového stĺpika karosérie sa do výroby dostala v roku 1966 s motorom s objemom 988 cm³ a výkonom 42 koní. V roku 1968 prišla silnejšia verzia 1100 MBX s motorom s objemom 1 107 cm³ a výkonom 52 koní. Už o rok neskôr však automobilka výrobu ukončila. Keďže vozidlá vznikali len v malých počtoch, celkovo ich bolo vyrobených iba 2 517. Výkonnejšie prevedenie 1100 MBX bolo v menšine, a preto patrí k najvzácnejším sériovým modelom značky.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!