Superluxusné SUV, ktoré dokáže plávať vo vode. Auto so schopnosťou otočiť sa na mieste o 360 stupňov. Nabíjanie elektromobilu výkonom 1000 kW. A kapacita vyrobiť jedno vozidlo každú minútu. Nie, toto nie je obraz sveta o 20 rokov. Je to aktuálna realita čínskej automobilky BYD.
Po 2 letoch, ktoré trvali dokopy takmer 13 hodín, sme pristáli v meste Zhengzhou, ktoré sa nachádza v čínskom vnútrozemí. Nie je to žiadny dovolenkový raj. Veľkolepé pamiatky či turistické atrakcie by ste tu hľadali márne. Dnes o existencii tohto mesta väčšina Európanov ani netuší, no ak sa zaujímate o svet áut, mali by ste si ho zapísať hlboko do pamäti. Je to totiž mesto, kde sa buduje budúcnosť automobilového priemyslu.

Od polovodičov až po autá
Obrovská továreň značky BYD, vzdialená asi hodinu autobusom od centra Zhengzhou, je najkomplexnejším a najmodernejším výrobným závodom značky na svete. Funguje od apríla 2023 a má kapacitu vyprodukovať viac ako milión vozidiel ročne. Z jej pásov dokáže schádzať nové auto každú minútu. Každé 3 sekundy tu zas vzniká jeden batériový článok.
Rozloha celej továrne je 129,5 km2. Nie, nepomýlili sme sa. Rozprestiera sa na ploche väčšej ako celá Nitra. Význačná je tzv. vertikálnou integráciou. Nielenže tu kompletizujú autá, ale naviac vyrábajú samotné batérie, polovodiče či materiály. Zmenšujú tak svoju závislosť na externých dodávateľoch a dokážu lepšie kontrolovať kvalitu.

Prísne testovanie
Aj keď je továreň BYD z veľkej časti automatizovaná a využíva moderné výrobné technológie, pri výrobných linkách sme stále videli ľudí. Tí kontrolujú kvalitu, zabezpečujú úpravy foriem a pokrývajú ďalšie činnosti, ktoré sa zatiaľ nedajú úplne spoľahlivo robotizovať. V rámci našej prehliadky sme si pozreli lisovňu a halu, kde sa kompletizujú autá.
Práve v tejto hale nás zaujala posledná časť, kontrola kvality. Nevyberajú si tu len nejakú vzorku vozidiel, previerkou musí prejsť každý jeden kus. V rámci testu jazdia cez sériu spomaľovačov a vykonávajú viacero kontrol, aby odhalili aj najmenšie potenciálne nedostatky.

Múzeum značky BYD
Súčasťou nášho programu bola aj návšteva múzea NEV vozidiel značky BYD Di-Space, ktoré sa nachádza v centre Zhengzhou a rozprestiera sa na ploche 15 000 metrov štvorcových. Skratka NEV znamená „New Energy Vehicle“ a označujú ňou elektromobily a plug-in hybridy. Na 3 poschodiach sme si pozreli vývoj histórie značky, ukážky z výroby, konštrukcie áut a fungovania hybridných technológií. Mimochodom, spoločnosť BYD bola založená v roku 1994. Výrobe áut sa venuje od roku 2003 a tri roky dozadu ohlásila koniec výroby áut s čisto spaľovacími motormi bez elektrifikácie.
Dnes do portfólia BYD patrí aj značka Denza orientovaná na prémiový segment a značka Yangwang zameraná na ultra-luxusné a športové vozidlá.

Rýchla jazda, rýchle nabíjanie
Kúsok od továrne má BYD svoj veľký testovací areál s pretekárskym okruhom dlhým 1758 metrov. Práve po ňom sme sa previezli v superšportovom modeli Yangwang U9. Jeho limitovaná verzia Xtreme je aktuálne najrýchlejším sériovo vyrábaným autom na svete, dosiahla maximálnu rýchlosť 496,22 km/h. Na trati sme mali možnosť vyskúšať jeho „obyčajnú“ verziu s výkonom 960 kW, zrýchlením na stovku za 2,36 sekundy a maximálnou rýchlosťou 391,94 km/h. A síce v rámci 2 prísne regulovaných kôl s inštruktorom sme využili možno tak 2 % potenciálu tohto auta, o zážitok sme mali postarané. Predsa len, je to skutočný superšport s okamžitou reakciou na stlačenie pedála akcelerátora, nízkym posedom a krídlovými dverami.

Rýchle však boli nielen autá na okruhu, ale aj zastávky na nabíjanie. Zástupcovia BYD nám ukázali svoje revolučné 1000 V megawattové nabíjanie, ktoré volajú Flash Charging. Po pripojení k obyčajne vyzerajúcej rýchlonabíjačke sa baterka dobíja výkonom 1000 kW, vďaka čomu si dobijete 400 km dojazdu za 5 minút. Niečo takéto sme ešte nikdy nevideli, percentá baterky nabiehajú takým tempom, že neveríte vlastným očiam. Éra, kedy bude nabíjanie elektromobilu trvať rovnako dlho ako tankovanie auta so spaľovacím motorom, sa nezadržateľne blíži. Podarilo sa nám zistiť, že BYD chce už v roku 2026 nainštalovať minimálne jednu takúto nabíjačku aj na Slovensku. Aktuálne zástupcovia značky skúmajú ideálnu lokalitu, kde by mohla byť umiestnená.
Plávajúce SUV a duna z Guinessovej knihy rekordov
V testovacom areáli BYD sme si vyskúšali aj jazdu s luxusným SUV Yangwang U8, ktoré je pripravené konkurovať autám ako Bentley Bentayga či Rolls-Royce Cullinan. Toto auto je unikátne tým, že dokáže prežiť minimálne 30 minút kompletne zaplavené vodou. Vošli sme s ním do bazéna s hĺbkou až 2 metre a doslova sme plávali na hladine ako s luxusnou jachtou. Táto funkcia vznikla na ochranu posádky a samotného auta pri záplavách, ktoré sú v Číne časté.

Kaskadér nám ukázal jazdu po umelo vytvorenej pieskovej dune s extrémnym sklonom 28 stupňov, ktorá je zapísaná v Guinessovej knihe rekordov ako najväčšia umelo vytvorená piesková duna. V modeli Denza Z9 GT sme si vyskúšali tzv. krabiu chôdzu a schopnosť otočiť sa o 360 stupňov na mieste, pri vytočených zadných kolesách a zablokovaných predných. Super zážitkom bola tiež jazda zručnosti medzi kužeľmi v Seal 6 DM-i či prejazd náročnými prekážkami v terénnom polygóne s modelom Denza B8.
Značka Denza má namierené do Európy
Executive viceprezidentka BYD, Stella Li, nám v rámci svojej prezentácie prezradila viacero zaujímavých informácií. Od začiatku roka 2025 je spoločnosť BYD svetovou jednotkou v predaji elektromobilov a plug-in hybridov. Zákazníkom dodala už 3,7 milióna áut. Darí sa jej nielen v Európe, ale aj v Južnej Amerike, na Strednom východe či v Afrike.
Azda najlepšou správou pre fanúšikov automobilov je, že do Európy príde čoskoro značka Denza, najprv s modelom Z9 GT. Ten má inovatívny pohon e3 s 3 elektromotormi, nezávislé natáčanie oboch zadných kolies, dokáže sa otočiť na mieste o 360-stupňov a podporuje Flash Charging nabíjanie. Plávajúce SUV Yangwang U8 sa začne budúci rok predávať na Strednom východe a neskôr sa dostane aj do Európy. A ak si vravíte, že Flash Charging je u nás zbytočný, keďže nemáme žiadne 1000 kW nabíjačky, vyvedieme vás z omylu. BYD totiž plánuje v roku 2026 vybudovať mimo územia Číny až 6 000 týchto super-výkonných nabíjacích miest a ako sme naznačili, minimálne jedna bude stáť aj na Slovensku.

































