
Za volantom ponúkal Nissan Pulsar GTI-R jedinečný zážitok. V bežnej premávke sa dokázal správať civilizovane, hoci tuhé pruženie a nízkoprofilové pneumatiky prenášali každú nerovnosť vozovky do kabíny. Avšak na okresnej ceste alebo na okruhu sa podpisuje jeho skutočný charakter.
Agresívna geometria riadenia a motor poskytovali explozívne zrýchlenie. Systém pohonu všetkých kolies umožňoval výborne využiť výkon aj v zákrutách, kde automobil preukazoval neutíchajúcu chuť do jazdy. Pri prudkom zrýchlení v zákrute systém ATTESA E-TS inteligentne rozdeľoval krútiaci moment, pomáhajúc vytláčať automobil z oblúka s minimálnym prešmyknutím. Hmotnosť okolo 1250 kg, v kombinácii s výkonom 230 koní, umožňovala zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy a maximálnu rýchlosť presahujúcu 230 km/h. V tom čase to boli výkony superšportov.
Napriek svojim prednostiam mal Nissan Pulsar GTI-R aj svoje nedostatky. Prívod vzduchu na kapote bol náchylný na nasatie vody pri jazde v daždi, čo mohlo spôsobiť poškodenie motora. Niektoré komponenty, ako spojka alebo prevodovka, si vyžadovali častejšiu údržbu v dôsledku vysokého výkonu. A v porovnaní s konkurenciou, ako bola o niečo jemnejšia Lancia Delta Integrale, pôsobil Pulsar ako surovejší.

Rallye kariéra a súťažné úspechy
Napriek pôvodne stanovenému cieľu sa Nissan Pulsar GTI-R vo svetových rallye pretekoch výraznejšie nepresadil. Zmena pravidiel po sezóne 1992, ktorá zvýhodnila väčšie a ťažšie automobily, znamenala koniec pre jeho športové ambície na najvyššej úrovni. Napriek tomu si našiel svoje miesto v rukách súkromníkov a v národných šampionátoch.
Jedným z najväčších úspechov bolo prekvapivé víťazstvo na Rallye Švédska v roku 1992, kde posádka Stig Blomqvist a Beny Melcher doviezla Nissan na prvé miesto. Toto víťazstvo v extrémnych snehových podmienkach dokázalo, že koncepcia automobilu je solídna a konkurencieschopná. Ďalšie úspechy automobil zaznamenal v Ázijsko-pacifickom rallye šampionáte, kde si vynútil rešpekt popri tradičným európskym šampiónom.
Aj keď jeho vrcholová rallye kariéra bola krátka, úspechy v rukách súkromníkov potvrdili, že Nissan vytvoril so svojím malým hatchbackom skutočne schopný pretekársky stroj. Jeho DNA bola nepopierateľne predurčená pre motoristický šport.

Súčasný pohľad a trhová hodnota
Dnes si Nissan Pulsar GTI-R cenia nadšenci ako vzácny kúsok japonskej automobilovej histórie, ktorý pripomína éru neobmedzenej športovej tvorby. Jeho kombinácia praktického tvaru karosérie, vysokej výkonnosti a sofistikovaného pohonu všetkých kolies je dodnes výnimočná.
Vzhľadom na obmedzený počet vyrobených kusov (odhady sa pohybujú okolo čísla 14 000) a náročné použitie mnohých z nich, sú dnes zachované exempláre pomerne vzácne. Ceny kvalitne zrenovovaných alebo pôvodných kusov v dobrom stave neustále rastú, pretože si trh začína viac uvedomovať, ako dôležitú súčasť japonskej performance kultúry zlatých 90. rokov tento model zohral.

Pre súčasných majiteľov a nadšencov je údržba stále živou témou. Dostupnosť niektorých originálnych dielov môže byť náročná, čo si vyžaduje kreativitu alebo výrobu náhradných riešení. Komunita nadšencov okolo tohto modelu je však celosvetová a aktívna, vzájomne si pomáhajú s radami.

Odkaz „Malého R“
Nissan Pulsar GTI-R zostáva fascinujúcim prípadom v automobilovej histórii. Jeho príbeh ilustruje obdobie, keď športové predpisy priamo formovali automobily pre verejné cesty, a výsledkom boli výnimočné stroje s jedinečným charakterom. Aj keď často býva len v tieni slávnejšieho a väčšieho brata Skyline GT-R, „Malé R“ si vybojovalo svoje vlastné, nezameniteľné miesto.

Nešlo o najjemnejší, najluxusnejší ani najprepracovanejší automobil svojej doby. Bol to však účinný, charizmatický a brutálne rýchly hatchback, ktorý dokázal, že výkon a technológia sa nemusia ukrývať len v exotických karosárňach. Nissan Pulsar GTI-R je časovou schránkou najodvážnejšej éry japonského automobilového priemyslu, a pre tých, ktorí tento klenot poznajú, zostáva neprehliadnuteľný.
































