Honda CR-V je auto, ktoré veľmi rýchlo ukáže, že za technológiami nemusí stáť zbytočná komplikovanosť. V dobe, keď mnohé SUV stavajú na efektnej digitalizácii, ide Honda inou cestou.
Kombinuje plug-in hybridný pohon (k dispozícii je aj full-hybrid bez nutnosti nabíjania a s pohonom 4×4) s rozumnými a praktickými riešeniami. Výsledkom je rodinné SUV, ktoré pôsobí premyslene, dospelo a v mnohých ohľadoch užívateľsky prívetivo. Vybrali sme 10 detailov, na ktorých je najlepšie vidieť, prečo sa Honda CR-V radí medzi najvydarenejšie plug-in hybridné SUV na trhu.
Analógový panel klimatizácie

Prehľadné, rýchle, intuitívne a na dosah ruky. Po niekoľkých týždňoch už funkcie klimatizačného systému môžete dokonca ovládať bez toho, aby ste pustili oči z cesty. Samostatný panel klimatizácie jednoducho patrí k autu a tým sa odlišuje od smartfónu. Snáď si to aj ostatní výrobcovia automobilov uvedomia čo najskôr a vrátia sa k tradičnému ovládaniu klímy. Ako sa to robí, môžu obkukať u Hondy. Tri veľké otočné ovládače na nastavenie teploty a intenzity fúkania vzduchu, samostatné ovládače na vnútorný klimatizačný okruh či ventilovanie a vyhrievanie sedadiel. Treba ľutovať, že kvôli tomuto panelu je obrazovka menšia? Vôbec nie, pretože vďaka tomu sa za istých okolností nemusíte obrazovky ani dotknúť.
Batožinový priestor

Kufor plug-in hybridných vozidiel býva spravidla objemovo menší ako v prípade hybridných alebo spaľovacích verzií, pretože batéria umiestnená v kufri uberá z priestoru cenné litre. To však nie je prípad CR-V. Tu je totiž batéria s kapacitou 17,7 kWh umiestnená v podlahe vozidla, takže batožinový priestor PHEV je o niekoľko litrov väčší ako nájdete u CR-V v prevedení HEV. Nakladacia hrana je na pomery SUV celkom nízko, dvere sa otvárajú elektricky, reagujú aj na podkopnutie nohou pod zadným nárazníkom.

Ak z kufra vyťahujete ťažké predmety, ktoré vám zamestnajú obe ruky, príde vhod druhé tlačidlo na zatváranie kufra, ktoré piate dvere rozhýbe v momente, ako sa od auta vzdialite na niekoľko metrov. Ani v tme to nie je žiadna detektívka, pretože kufor je pekne osvetlený dvoma silnými svetlami. Výška, do ktorej sa majú otvárať dvere, sa dá nastaviť, čo ocenia osoby nižšieho vzrastu. V porovnaní s konkurenciou je kufor CR-V dostatočne široký a hlboký. Niekto by mu možno mohol vyčítať nedostatočnú dĺžku, to sa však dá vyriešiť posunutím zadných sedadiel vpred až o 17 cm. Bravúrne.
Asistenčné systémy

Kontroverzná téma, ktorú si musíme podrobnejšie rozobrať. Povinný asistent, ktorý akusticky upozorňuje na každé prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti, je možné vypnúť. Robí sa to však veľmi komplikovane cez infotainment a len v momente, keď auto stojí a prevodovka je v režime P. Čiže ak pred jazdou systém zabudnete deaktivovať, budete ho pravdepodobne musieť strpieť po zvyšok cesty. Na druhú stranu, výstražný tón nepíli uši a je celkom znesiteľný. Asistent jazdy v jazdnom pruhu poriadne rozvibruje volantom, ak sa rozhodnete zmeniť smer bez použitia smeroviek.
Na diaľnici systém spoľahlivo drží vozidlo v strede jazdného pruhu, hoci v zákrutách je bojazlivý a rýchlosť znižuje až príliš a bez opodstatnenia. Výborný je asistent upozorňujúci sa prechádzajúce vozidlá, ak sa chcete s vozidlom zaradiť z vedľajšej cesty na hlavnú. Dokáže byť mimoriadne nápomocný v neprehľadných križovatkách. Vo vozidle je zabudovaný aj automatický parkovací systém, ktorý zvládne jednoduchšie scenáre parkovania. Kontrola trakcie sa dá deaktivovať, takže na povrchoch s nízkou adhéziou sa dá s autom celkom pekne zabaviť.
Nastaviteľný sklon sedáku na sedadle vodiča

Prvok výbavy, ktorý sa bežne nenachádza ani v prémiových a oveľa drahších vozidlách. Konkurenčné autá majú tak maximálne nastaviteľnú dĺžku sedáku, ale v CR-V si ako vodič môžete nastaviť aj uhol sklonu a vytvoriť si tak pohodlnú kolísku. Na dlhých cestách si tým výrazne zvýšite komfort cestovania. Tlak stehien síce pomaličky zatláča sedák späť do pôvodnej polohy, takže je potrebné ho po nejakom čase nastaviť znova, ale je to veľmi príjemné komfortné riešenie, ktoré sme na cestách neraz ocenili.
Kamerový systém

Japonské SUV je vybavené prednou aj zadnou parkovacou kamerou, takisto aj kamerami po stranách, ktoré dohromady vytvárajú 360-stupňový pohľad na vozidlo z vtáčej perspektívy. Kamery výborne fungujú aj v noci, takže aj na úplne tmavých miestach máte dokonalý prehľad o tom, čo sa nachádza okolo vozidla. Tlačidlami, ktoré sa nachádzajú na páčkach stĺpiku riadenia, si navyše môžete vyvolať pohľad z kamier aj počas jazdy. Veľmi praktické riešenie, ak chcete mať dokonalý prehľad o tom, čo sa práve deje okolo auta.
Tichý hybridný pohon

Plug-in hybridný pohon sa po poklese nabitia batérie pod 20 % zmení na hybridný a za normálnych okolností funguje veľmi dobre a mimoriadne kultivovane. Cukanie pri vypínaní a zapínaní spaľovacieho motora je skôr výnimočné a spaľovací motor je mimoriadne dobre odhlučnený. Mali sme v aute niekoľko cestujúcich, ktorým sme povedali, aby hádali, či vozidlo práve ide v elektrickom režime alebo funguje aj spaľovací motor, ktorý buď poháňa auto alebo len generuje energiu pre elektromotor. Ani jeden z pasažierov nebol pri odpovediach stopercentne úspešný a to ani na diaľnici. Aj pri rýchlosti okolo 120 km/h si niektorí spolujazdci mysleli, že vozidlo ide na elektromotor, hoci bol aktivovaný spaľovací motor a poháňal priamo predné kolesá. Pri potrebe maximálneho výkonu a zošliapnutí pedálu plynu na podlahu síce spaľovák počuť už je, ale nie je to žiadne nepríjemné vrčanie.

Hoci v porovnaní s niektorými konkurentmi sa môže zdať, že systémový výkon CR-V je skromnejší (184 koní, 335 Nm), Honda má výraznú výhodu v tom, že v skutočnosti neprepína medzi zdrojmi energie, teda medzi spaľovacím motorom a elektromotorom. Vo väčšine scenárov funguje spaľovací motor ako generátor energie, takže napriek papierovo horším údajom je dynamika v reálnom svete celkom svižná, hoci predbiehanie vo vyšších rýchlostiach a plnom obsadení vozidla si bude vyžadovať trochu plánovania a obozretnosti.
Uhol otvárania zadných dverí

Keď chcete pohodlne nastúpiť na zadné sedadlá alebo manipulovať s dieťaťom v autosedačke, vždy je to pohodlnejšie, ak si dokážete zadné dvere otvoriť do čo najväčšieho uhla. A ten v CR-V je takmer kolmý, takže na zadné sedadlá máte výborný prístup.
Panoramatická strecha

Deti milujú strešné okná. Vodiči vyššieho vzrastu až tak nie, pretože často obmedzujú priestor nad hlavou, to však nie je prípad CR-V. Tu nájdete dvojdielne strešné okno, ktorého prvá časť sa dá aj vyklopiť, takže v teplých mesiacoch si môžete užiť príjemný závan čerstvého a osviežujúceho vzduchu. Ak nechcete, aby slnečné lúče prenikali do kabíny, jednoducho stiahnete elektrickú roletku.
Spotreba v meste

Kapacita batérie je necelých 18 kWh. Honda neuvádza, koľko kWh je využiteľných a tiež treba brať do úvahy, že hybridný systém si časť energie ponecháva pre prípady potreby rýchlejšej akcelerácie. Pri nabíjaní tak do batérie prúdi niečo cez 15 kWh, čo pri nabíjacom výkone 6,6 kW trvá okolo 2,5 hodiny. V teplejších dňoch sme dokázali s vozidlom v kombinovanom cykle prejsť niečo vyše 60 km, v chladnejších podmienkach to je okolo 50 km. Hoci palubný počítač nikde neukazuje spotrebu elektrickej energie, pri týchto údajoch je zrejmé, že spotreba energie sa pohybuje okolo 30 kWh/100 km.
To určite nie je málo, na druhú stranu Honda CR-V aj v hybridnom režime, keď sa využíva spaľovací motor na dobíjanie batérie, pracuje mimoriadne efektívne. V meste spotreba vozidla bežne klesá pod 5 l/100 a to aj v hustejšej premávke. Na diaľnici CR-V z hľadiska spotreby najviac svedčia rýchlosti do 130 km/h, pri rýchlejšom tempe už spotreba atakuje 9-litrovú hranicu. Palivová nádrž má objem 46 litrov.
Vnútorný priestor

Honda CR-V sa bez obáv môže porovnávať so Škodou Kodiaq. Vpredu aj vzadu je dostatok priestoru pre všetky typy postáv, na zadných sedadlách sa môžete pohodlne roztiahnuť a polohovanie operadiel dovoľuje aj príjemne si zdriemnuť.
Resumé

Honda CR-V je dôkazom, že skutočný luxus nemusí prichádzať v podobe prepychových materiálov alebo opulentného ambientného podsvietenia. V tomto aute je luxus definovaný inak: tichom, komfortom a pocitom bezpečia, ktorý vás obklopí hneď po zatvorení dverí. Honda je tým typom vozidla, v ktorom si po náročnom pracovnom dni vydýchnete a necháte hlavu zresetovať. CR-V nie je efektné, je efektívne SUV a práve v tom spočíva jeho šarm. Ponúka priestor, kultivovaný hybridný pohon a istotu, že vás vždy pokojne a bezpečne dovezie tam, kam potrebujete.






































