Na Slovensku výrazne stúpa predaj jazdených áut s pohonom všetkých štyroch kolies, hlási AURES Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.
Za prvý desať mesiacov tohto roku sa na celom slovenskom sekundárnom trhu predalo už viac ako 160-tisíc ojazdených vozidiel s pohonom všetkých kolies. Z celkových predajov pripadá na automobily s pohonom 4×4 už 37 percent, pričom viac ako polovicu z nich tvoria vozidlá SUV a pätinu prevedenie kombi. Sedem z desiatich predaných „štvorkoliek“ jazdí na naftu a takmer tri štvrtiny z nich majú automatickú prevodovku.

Podrobné štatistiky od januára do konca októbra 2025 ukázali, že Slováci si tento rok už kúpili viac ako 160-tisíc ojazdených „štvorkoliek“ a záujem o ne z roka na rok rastie. Do istej miery to súvisí aj s tým, že veľká časť vozidiel SUV, ktoré sú na Slovensku stále viac populárne, má práve pohon všetkých štyroch kolies. Až 50,5 percenta predaných jazdeniek 4×4 tvoria spomínané SUV, ďalších 21,1 % pripadá na kombi, 15,1 % na sedany a len 4,7 percent na inak vo všeobecnosti najpredávanejšie hatchbacky.
„Nejde tu len o módne trendy ale aj o praktické využitie. S príchodom zimy, snehu a ľadu dokážu vozidlá 4×4 pasažierom poskytnúť viac reálne využiteľných jazdných vlastností na cestách ako bežné autá. Príplatok za pohon všetkých kolies sa zvlášť v zimnom období, a to predovšetkým na miestach, kde je chladnejšie počasie a kopcovitý terén, spravidla vyplatí. Tieto autá sú pri správnej jazde menej ohrozené šmykom či uviaznutím v hlbšom snehu, ľahšie sa rozbiehajú na zľadovatenej vozovke a celkovo poskytujú lepšiu stabilitu na ceste,“ vysvetľuje generálna riaditeľka AURES Holdings Karolína Topolová.

Ako vyzerá priemerná „štvorkolka“?
Keď sa pozrieme bližšie na údaje z trhu, tak priemerná cena vozidla 4×4 predaného tento rok na Slovensku bola na úrovni 18 922 eur, malo najazdených 171 478 kilometrov, bolo 10 rokov staré a na inzertnom trhu pobudlo v priemere 54 dní. Drvivá väčšina z nich bola v dieselovom prevedení (70,2 %), potom na benzínový pohon (23,6 %), no čisto elektrických (3 %) a hybridov (2,1 %) bolo len minimum. Dominanciu má aj automatická prevodovka s podielom 73,5 percent oproti 26,5-percentnému podielu vozidiel s manuálom.

Najčastejšie si Slováci kúpili vozidlá s pohonom oboch náprav v čiernej farbe (31,1 %), potom nasledovali biele (24,2 %) a šedé autá (17,9 %). Keď sa pozrieme na výrobcov, tak najpredávanejšie sú tradične aj v tomto segmente vozidlá značky Škoda (17,9 %), pred BMW (13,2 %), tretie sú Volkswageny (12,6 %) a tesne za nimi Audi (12,3 %). Prvú trojku medzi konkrétnymi modelmi tvoria Škoda Octavia, Škoda Superb a VW Passat.
Najpredávanejšie vozidlá s pohonom 4×4 v SR za prvých 10 mesiacov tohto roku
| Model | Podiel na trhu | |
| 1. | Škoda Octavia | 7,4 % |
| 2. | Škoda Superb | 5,4 % |
| 3. | VW Passat | 3,6 % |
| 4. | Audi A6 | 3,1 % |
| 5. | Škoda Kodiaq | 2,8 % |
| 6. | BMW 5 | 2,8 % |
| 7. | BMW 3 | 2,6 % |
| 8. | VW Tiguan | 2,3 % |
| 9. | Audi A4 | 2,1 % |
| 10. | BMW X5 | 2,0 % |
„Čoraz väčší záujem o vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies evidujeme z roka na rok aj v autocentrách AAA AUTO. S príchodom zimnej sezóny je tento trend každoročne ešte výraznejší a v tomto roku obzvlášť. Aj pod tlakom súčasnej ekonomickej situácie na Slovensku si mnoho ľudí dovolí kúpiť skôr jazdené auto v dobrom technickom stave od overeného veľkého predajcu ako úplne nové vozidlo, ktoré je omnoho drahšie a tým pádom pre väčšinu bežných ľudí prakticky nedostupné,“ uzatvára Karolína Topolová.








































