Domov SPRÁVY News Citroën stvoril domček na kolesách, 6 ľudí natlačí do 4,1 m auta

Citroën stvoril domček na kolesách, 6 ľudí natlačí do 4,1 m auta

Citroën ELO
Foto: Citroën

Citroën predstavuje koncepčné vozidlo s názvom ELO, ktoré nadväzuje na štúdiu OLI z roku 2022. ELO je podobne ako OLI laboratóriom nápadov, ktoré skúma oblasti inšpirujúce myslenie Citroënu pre zajtrajšok. Je zameraný a predstavuje dopravný prostriedok, ktorý zároveň ponúka prepracovanú víziu mobility navrhnutú tak, aby vracal užitočný čas a sprevádzal svojich používateľov v rôznych fázach ich života.

Citroën teraz skúma odvážne riešenia, aby nanovo interpretoval ducha MPV a vozidiel pre voľný čas. Zameraním sa na architektúry, ktoré boli od začiatku navrhnuté pre elektrické vozidlá, značka uvoľňuje nový priestor a prehodnocuje interiér ako skutočný obytný priestor, ktorý je praktický, funkčný a prístupný. Citroën ELO je v podstate malým domčekom na kolesách, ktorý myslí vo veľkom. Názov ELO vychádza zo slov: REST (odpočinok), PLAY (hra), WORK (práca). Na dĺžku meria síce len 4,1 metra, no pojme až 6 osôb.

Citroën ELO
Foto: Citroën

Geniálna modularita

Štandardný model má štyri sedadlá s centrálne umiestneným sedadlom vodiča, ktoré ponúka nový pocit výhľadu vďaka 180° čelnému sklu a dômyselnému rozhraniu, zatiaľ čo cestujúci na zadných sedadlách si užívajú obrovský priestor. Sedadlo vodiča sa dá otočiť na konverzáciu a v prípade potreby je možné rozložiť ďalšie dve sedadlá na prepravu šiestich osôb. Kabína sa tiež dá premeniť na priestor na spanie pre dve osoby, na miestnosť s domácim kinom, zdrojom energie a existuje ešte mnoho ďalších využití. Citroën ELO tak prináša do sveta mobility celkom nové nápady a stáva sa katalyzátorom pre spoločné chvíle s partnerom, rodinou a priateľmi.

Citroën ELO
Foto: Citroën

Koncept ELO je navrhnutý na špecializovanej 100 % elektrickej platforme s motorom umiestneným na zadnej náprave. Táto architektúra umožňuje kontrolovať jeho veľkosť a zároveň uvoľňovať priestor vo vnútri. Výška vozidla až 1,7 metra uľahčuje pohyb cestujúcich na palube. V predchádzajúcom koncepte OLI sa informácie a aplikácie premietali na Smartband, teda široký horizontálny pás umiestnený v spodnej časti čelného skla. Teraz ho Citroën prepracoval, ploché obrazovky sa odrážajú na priehľadnej obrazovke vybavenej reflexnou fóliou. Farebné informácie sa zdajú byť priehľadne rozmiestnené po celej šírke čelného skla, čo umožňuje vodičovi prístup ku všetkým informáciám bez toho, aby musel spustiť zrak z cesty. Tento nový displej si vyžaduje oveľa lacnejšiu technológiu z hľadiska vývoja a potenciálnej výroby ako konvenčný head-up displej.

Citroën ELO
Foto: Citroën

Vodič sedí v strede

Integrácia jednoramenného volantu s dvojitou plochou časťou, ktorý bol prvýkrát predstavený v modeli DS z roku 1955, zlepšuje viditeľnosť prístrojov vďaka širokému otvoru. Je vybavený dvoma tlačidlami v tvare joysticku, ktoré umožňujú prístup ku všetkým funkciám digitálnych prístrojov a ich ovládanie. Druhý rad ponúka tri sedadlá, všetky rovnakej šírky a vybavené sklopnými operadlami. Tri zadné sedadlá sú odnímateľné a dajú sa ľahko premeniť na odnímateľné kreslá, ktoré sa dajú použiť ako ďalšie sedadlá vonku. Dve ďalšie sedadlá sú skryté pod bočnými sedadlami v druhom rade. Jednoduchým pohybom sa rozložia a mierne sa usadia za sedadlo vodiča na oboch stranách. V šesťmiestnej konfigurácii nie je batožinový priestor ovplyvnený vďaka dômyselnej modularite rôznych sedadiel. Bočné dvere sa otvárajú proti sebe a absencia stredového stĺpika poskytuje jednoduchý prístup so šírkou 1,92 metra. Úplne rovná podlaha uľahčuje pohyb vo vnútri bez ohľadu na zvolenú konfiguráciu.

Foto: Citroën

4,5 m² presklenia zaplavuje kabínu svetlom. V zadnej časti sa batožinový priestor vyznačuje jemným, štruktúrovaným a elegantným prerušením strechy. Celková čistota objemov zvýrazňuje grafické prvky, ako sú oblúky zdôrazňujúce podbehy kolies a ploché plochy blatníkov. V prednej časti svetelný podpis odráža estetiku predstavenú v najnovšom modeli C5 Aircross. Vertikálne moduly boli prepracované a teraz sú rozdelené na dve časti. V spodnej časti nárazník, identický vpredu aj vzadu, vyrobený z expandovaného polypropylénu, ponúka ľahkú a účinnú ochranu pred menšími nárazmi. Materiál sa rozprestiera aj na plochom povrchu štyroch krídel, kde slúži ako dodatočná opora na odloženie rôznych predmetov počas prestávok.

Foto: Citroën

Priestor na odpočinok

Citroën ELO súčasne prepravuje dva matrace zložené v batožinovom priestore. Sú vyrobené z materiálu Dropstitch od spoločnosti Decathlon, ktorý je nafukovací a používa sa najmä na surfové dosky, kajaky a paddleboardy. Dva matrace sa vyberú z úložných priestorov, rozložia a nafúknu pomocou stlačeného vzduchu. V tejto konfigurácii sú zadné svetelné kapsuly vo vnútri premenené na nočné lampičky. ELO do tejto oblasti tiež začleňuje montážne základne z paddleboardov Decathlon, ktoré sa pôvodne používali na upevnenie plutvy. Toto príslušenstvo bolo tu prepracované tak, aby umožňovalo pripnutie rôznych predmetov, ako napríklad malého spätného projektora. V kombinácii s výsuvným projekčným plátnom umožňujú sledovať film. Dizajn otvoru batožinového priestoru bol prepracovaný tak, aby poskytoval sedadlo na prahu. Pre jednoduché odkladanie vecí v prednej časti boli navrhnuté ďalšie tašky a na všetky štyri dvere boli pridané háčiky, takže na obe strany kabíny je možné natiahnuť markízu.

Citroën ELO
Foto: Citroën

Sedadlá sú odnímateľné a po vybratí sa dajú použiť ako stoličky vonku na čítanie alebo na improvizovaný piknik. Je to odkaz na Citroën 2CV, ale aj na stoličky Quechua, ktoré Decathlon ponúka vo svojom sortimente. Integrovaný kompresor nafukuje príslušenstvo, ako sú bóje, paddleboardy, pneumatiky bicyklov alebo vozidlá, čo umožňuje rôzne voľnočasové aktivity. ELO je tiež vybavené technológiou V2L. Tá premieňa prostredie na skutočný základný tábor a ponúka možnosť napájania elektrického grilu alebo reproduktora. Štyri ploché plochy na krídlach, pokryté rovnakým materiálom ako predné a zadné ochranné kryty nárazníka, umožňujú bezpečne na ne umiestniť pohár alebo tanier.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!