Na slovenskom trhu s jazdenými autami sa najviac kupujú vozidlá v cenovej kategórii od 4 do 8-tisíc eur, ktorých sa tento rok predalo vyše 91-tisíc a tvoria skoro pätinu predajov.
Za nimi nasledujú najlacnejšie autá v sume do 2-tisíc eur. Za menej ako 8-tisíc sa predá vyše polovica všetkých áut. Dopyt po cenovo najdostupnejších starých autách ale postupne klesá a viac sa začínajú predávať drahšie a lepšie vybavené modely. Každé desiate kupované auto má cenovku 15 až 20-tisíc a viac ako 40-tisíc eurové jazdené automobily prekročili 4 percentá trhu.

Za uplynulých 11 mesiacov tohto roku vedie medzi najlacnejšími predanými autami 20-ročná Škoda Fabia s priemernou cenou 1 070 eur a vyše 213 000 kilometrami. V cenovej hladine nad 40-tisíc eur dominuje priemerne 4-ročný Kodiag s necelými 89 000 km. Vyplýva to z analýzy expertov AURES Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.
Najviac sa predávajú autá do 8-tisíc eur
Situácia na sekundárnom trhu s autami sa z roka na rok mení a to nielen vplyvom meniacich sa cien, ale aj preferencií motoristov. Najpočetnejšiu skupinu tvoria vozidlá s cenovkou 4 až 8-tisíc eur (18,6 % podiel trhu). Tých bolo tento rok predaných 91 101, mali v priemere najazdených 215 273 km a vek 14 rokov. Najlacnejšie autá, kupované v cene do 2-tisíc eur, s počtom 87 040 kusov (17,8 %), mali priemerne na tachometri 248 204 km a 21 rokov. Na druhej strane, množstvo áut sa predáva oveľa mladších – v priemernom veku 7 rokov a s nájazdom 138 447 km – za 10 až 15-tisíc eur (10,5 % podiel). Najmenej priemerne najazdeného (62 875 km) majú autá kupované za vyše 40-tisíc eur (3,8 % podiel), ktoré majú aj najnižší priemerný vek 4 roky.
„Analýza celého sekundárneho trhu ukazuje, že najviac sa stále predávajú lacné autá v cene do 8 tisíc eur, ktorých je takmer 51 percent. Medzi nimi je však aj množstvo nevyhovujúcich dovezených ojazdených vozidiel z cudziny, často s nejasnou históriou. Porovnanie s minulými rokmi však odhaľuje, že táto cenová kategória postupne stráca a zvyšuje sa počet kupovaných výrazne drahších áut. To ale nemusí súvisieť len so zdražovaním automobilov vo všeobecnosti. Naznačuje to trend, že ľudia sa neboja do áut investovať a pokojne si na to aj požičajú, len aby mali spoľahlivejšie vozidlo, ktoré bude bezpečné, modernejšie a dlhšie im bude slúžiť,“ komentuje generálna riaditeľka AURES Holdings, prevádzkovateľa autocentier AAA AUTO a Mototechna, Karolína Topolová.

V porovnaní s rokom 2021 najlacnejších áut (pod 2-tisíc eur) ubudlo o 4 percentá a tých najpredávanejších (4 až 8-tisíc eur) o vyše 5 percent. Naopak, rastie počet predaných drahších jazdených vozidiel. V cenovej kategórii 20 až 25-tisíc eur je to za 4 roky nárast o 3,2 percent a v prípade tých najdrahších (vyše 40-tisíc eur) o takmer 3 percentá.
Predaje jazdených vozidiel na celom trhu SR za január až november 2025
| Kategória v eurách | Počet predaných áut | Priemerná cena v eurách | Priemerný počet km | Priemerný vek | Podiel na trhu | Porovnanie s r. 2021 |
| Do 2 000 | 87 040 | 1 132 | 248 204 | 21 | 17,8 % | -4,0 % |
| 2 000 – 4 000 | 70 205 | 2 936 | 245 843 | 18 | 14,4 % | -3,8 % |
| 4 000 – 8 000 | 91 101 | 5 906 | 215 273 | 14 | 18,6 % | -5,2 % |
| 8 000 – 10 000 | 35 535 | 9 044 | 190 523 | 11 | 7,3 % | -0,7 % |
| 10 000 -12 000 | 26 591 | 11 056 | 175 736 | 10 | 5,4 % | -0,1 % |
| 12 000 -15 000 | 38 506 | 13 556 | 159 913 | 8 | 7,9 % | 0,8 % |
| 15 000 – 20 000 | 51 460 | 17 438 | 138 447 | 7 | 10,5 % | 2,3 % |
| 20 000 -25 000 | 29 334 | 22 579 | 116 809 | 6 | 6,0 % | 3,2 % |
| 25 000 – 30 000 | 20 508 | 27 493 | 103 294 | 5 | 4,2 % | 2,5 % |
| 30 000 – 40 000 | 18 479 | 34 686 | 85 269 | 5 | 3,8 % | 2,2 % |
| Vyše 40 000 | 19 815 | 66 361 | 62 875 | 4 | 4,1 % | 2,9 % |
93 % najdrahších áut má automat
Jednotlivé cenové hladiny jazdených áut sa odzrkadľujú aj v tom, akú využívajú prevodovku. V prípade vozidiel pod 2-tisíc eur má až 81 percent manuál a len 19 percent automat. „No už v prípade populárnych vozidiel, a to s cenovku 15 až 20-tisíc eur, je to úplne inak, kde má automatickú prevodovku 73 percent a manuálnu len 27 percent predaných jazdených áut na trhu. V prípade tých najdrahších vozidiel, nad 40-tisíc eur, je pomer dokonca až 93 verzus 7 percent v prospech automatov,“ približuje Karolína Topolová.
Len 15 najlacnejších áut zo 100 má 4×4
Keďže dieselové autá tvoria väčšinu všetkých predaných jazdených áut v SR, nie je prekvapením, že vo všetkých cenových hladinách prevládajú autá práve na naftu. Pohon 4×4 je už ale doménou predovšetkým drahších áut na trhu. Podiel vozidiel s pohonom všetkých kolies kupovaných tento rok je najnižší v prípade najlacnejších kusov (do 2-tisíc eur), kde tvorí len 15 percent z ich predajov. Postupne rastie naprieč všetkými cenovými reláciami a v prípade tých najdrahších je to až 86 percent.
Zaujímavé je aj porovnanie karosérií. V prípade najlacnejších áut sa najviac predávajú hatchbacky, v strednej cenovej hladine prevládajú zase vozidlá kombi a najdrahším autám dominujú SUV.
Naprieč cenovkami všade vyhráva Škoda
Keď sa pozrieme na najpopulárnejšie konkrétne modely áut v jednotlivých cenách, tak všade je jednotkou značka Škoda. V prípade tých cenovo najdostupnejších ide o Fabiu, potom s pribúdajúcou cenou kraľuje ďalším kategóriám Octavia, neskôr je to zase Superb a potom Kodiaq.
Desiatka najpredávanejších áut v cene nad 40-tisíc eur vyzerá takto: 1. Škoda Kodiaq, 2. Mercedes E, 3. VW Arteon, 4. BMW 5, 6. Mercedes GLC, 7. Škoda Superb, 8. VW Toureg, 9. Audi A6, 10. BMW radu 3.







































