Vôňa nového automobilu je pre mnohých ľudí príjemná. Človek to vo väčšine prípadov zažije až pri kúpe nového auta, preto si ho spája s úspechom a následnou spokojnosťou. Kvôli nariadeniam sa jej ale výrobcovia v budúcich rokoch zrejme zbavia.

Tento charakteristický zápach má aj niekoľko negatívnych účinkov – je totiž väčšinou tvorený toxickými plynmi. Preto boli v rámci Európskej Únie stanovené nové štandardy týkajúce sa používania škodlivých chemikálií pri výrobe plastových automobilových dielov. To znamená, že vôňa nového auta bude pre nás utópiou, respektíve pozostatok starého sveta.

Vôňa nového auta kvôli EÚ navždy z áut vyprchá

Vôňa nového automobilu je vo väčšine prípadov čisto náhodná. Výrobcovia automobilov (nie tých luxusných) tomu doteraz nevenovali príliš veľkú pozornosť, pretože typický pach spôsobujú zabudované syntetické materiály. Tie eliminujú škodlivé prchavé organické zlúčeniny – cetaldehyd, akroleín, benzén, formaldehyd, styrén, toluén a xylén. V skutočnosti ide o syntetické plyny ktoré sa odparujú z plastových povrchov počas slnečných dní a opäť sa usadzujú v chladných podmienkach. Môžu spôsobiť bolesti hlavy, svrbenie očí, nevoľnosť a iné alergické reakcie.

Nové autá bez typickej vône?

Európska hospodárska komisia OSN síce od roku 2014 sliedi okolo nových áut a oznámila príchod nových pravidiel na rok 2017, ale testovanie kvality ovzdušia vo vozidlách začalo až v júni tohto roka. Aj keď sa mnohých tento zápach páči, výrobcovia ho budú musieť eliminovať tým, že nebudú používať škodlivé povlaky na plastových dielcoch.

ssangyong-torres-evx

Vôňa nového auta kvôli EÚ navždy z áut vyprchá

Škodlivé účinky týchto toxických pachov sú známe aj v Ázii, kde je používanie škodlivých prísad a poťahov v automobiloch už v posledných rokoch zakázané. Napríklad v roku 2012 zaviedla čínska vláda inak dobrovoľné normy na obmedzenie používania prchavých organických zlúčenín.

Žiadne lacné plasty = vyššia obstarávacia cena

Žiadna krajina v Európskej únii zatiaľ neprijala odporúčania EHK OSN (Európska hospodárska komisia OSN), ale vzhľadom na rastúci tlak rôznych organizácií a nakoniec ľudí, ktorým vadí „plastový“ zápach vo vnútri, budú musieť urobiť aj výrobcovia krok vpred. Ak to nebudú chcieť urobiť dobrovoľne, v najbližších rokoch ich k tomu prinúti zákon. V konečnom dôsledku bude použitie rozložiteľných alebo prírodných materiálov neškodné pre zdravie cestujúcich, ale to nepochybne autá predraží.

TEST Mercedes-AMG CLA 45S, kompakt s výkonom Lamborghini

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPRVÁ JAZDA: Mercedes-AMG GLA 35, zver vo voľnom výbehu
Nasledujúci článokTEST Mercedes-Benz A 250e, keď plug-in hybrid dáva konečne zmysel?!