Model X2 od bavorskej značky je veľmi špecifickým členom rodiny SUV BMW a svojim dizajnom môže evokovať akési mestské auto určené najmä pre ženy. BMW pri tejto X2-ke použilo ešte jedno označenie, konkrétne SAC – Sports Activity Coupe.
Nabíjanie Plug-in hybridu
BMW X2 xDrive25e môžeme označiť aj za jedno z tých najefektívnejších vozidiel z rodiny značky. Plug-in hybridné modely sa líšia najmä kapacitou svojich batérii a výkonom elektrického motora. Jedno však majú spoločné a to, že ponúkajú zhruba rovnaký elektrický dojazd.
Rýchlosť nabíjania je však aj napriek rozdielnosti v batériách takmer rovnaká. Osobne si myslím, že ideálnym prostredím pre X2-ku bude rodinný dom alebo miesto, kde bude mať možnosť nabíjať sa v noci. Keďže je vozidlo vybavené batériou s kapacitou 10 kWh, dojazd na palubnom počítači vám zobrazí hodnotu dojazdu 42 km pri plnom nabití. Ak sa rozhodnete nabíjať X2ku v pohodlí domova z bežnej zásuvky, doba nabitia z prázdnej do stavu plnej batérie potrvá 5 hodín a 15 minút. Ak by ste využili nabíjaciu stanicu alebo domáci wallbox, doba nabíjania sa skráti, no potrvá 3 hodiny a 15 minút . Výkon nabíjania bude 3,7 kW, bohužiaľ, rýchlejšie nabíjanie nie je v prípade X2-ky možné.
Interiér s moderným dizajnom
BMW X2 xDrive 25e je na prvý pohľad zaujímavé auto a upúta mnohými detailmi. Moderný a prepracovaný interiér, už štandardom je jednoduché ovládanie infotainmentu prostredníctvom dotykového displeja, ale aj otočného ovládača na stredovom tuneli pri radiacej páke automatickej prevodovky.
Interiér X2-ky stavil na istotu a ponúka množstvo užitočných funkcii. Podpora Apple CarPlay, bezdrôtové nabíjanie telefónu, USB-C konektory, veľký head up displej, vyhrievaný volant, audio sústava Harman/Kardon a mnohé ďalšie sú súčasťou príplatkovej výbavy.
Vnútorný priestor prednej časti vozidla je vzdušný, poskytuje komfort a pohodlie najmä vďaka príplatkovým športovým sedadlám. Miesto na zadných sedadlách je limitované kvôli uloženiu batérii a tak sú zadné sedadlá vyššie v porovnaní s bežnými verziami so spaľovacím motorom o zhruba 4 cm. Aj napriek mojej výške iba 176 cm som pri konfigurácii predného sedadla na moju osobu mal problém nájsť dostatok miesta na zadných sedadlách.
Najviac limitujúce je to v priestore nad hlavou, no vyššiemu človeku by k plnému pohodliu chýbalo aj miesto na nohy. Batožinový priestor má objem 410 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1290 litrov.
Exteriér štýlom nezaostáva
BMW X2 svojim exteriérom rozhodne láka pozornosť. Nami testovaný model v krásnej modrej farbe s názvom “Phytonic Blue” upútal ľudí pri jazde v meste natoľko, že niektorí z nich otočili hlavou. Pri elektrickej jazde mestom zaujala X2ka nie len svojim vzhľadom, ale aj unikátnym umelým zvukom pre bezpečnosť a ochranu chodcov.
S dĺžkou 4,36 metra, šírkou 1,82 metra a rázvorom 2,67 metra je X2ka poriadny kus auta. Vozidlo svojim tvarom pripomína viac crossover ako plnohodnotné SUV a pôsobí skôr dynamickým dojmom, čomu nahráva aj postupne znižujúca sa strecha v zadnej časti.
Charakteristické ľadvinky na prednej maske dopĺňajú svetlomety s adaptívnou funkciou (LED Matrix) so skvelým osvetlením vozovky za zníženej viditeľnosti s automatickým prepínaním diaľkových a stretávacích svetiel.
Elektrická a hybridná jazda
Po plnom nabití svietil na palubnom počítači údaj o elektrickom dojazde 42 kilometrov. Takýto dojazd by väčšine ľudí dochádzajúcich denne v rámci mesta mohol stačiť. O chod elektrického motora sa stará funkcia eDrive, ktorej módy si vie vodič meniť a tým pádom aj mení používanie elektrickej energie z batérie. Funckia eDrive má 3 nastaviteľné režimy, prvým je MAX eDrive, ktorý už podľa názvu poskytne maximálne využitie elektrickej energie. Spaľovací motor až na pár výnimiek (kick down, rýchlosť nad 135 km/h) nemá šancu naštartovať.
Druhým elektrickým režimom je BATTERY SAVE, ktorý používa výhradne spaľovací motor a dobíja batériu na neskoršie použitie počas elektrickej jazdy. Niekde medzi sa nachádza tretí režim AUTO eDRIVE, ktorý inteligentne rozdeľuje aký pohon zvolí podľa prostredia, v ktorom sa vozidlo práve nachádza. V našom prípade pri jazde v AUTO eDRIVE režime jazdila X2-ka v meste a na okreskách elektricky a pri prudšom zrýchľovaní sa o slovo prihlásil spaľovací motor.
Nezabúdajme na benzín
Samozrejme, nesmieme obísť práve spomínaný spaľovací motor. Ide o trojvalcový benzínový motor s objemom 1,5 litra s naozaj dobrým zvukovým prejavom. Spolu s elektromotorm ponúknu výkon až 220 koní a naozaj pružný a dynamický prejav. BMW ani v tomto prípade nezabudlo na radosť z jazdy a X2-ka je stále šoférskym autom a ide “za volantom”. Tuhé riadenie je presné a prináša pôžitok z jazdy najmä po okresných cestách.
Označenie vozidla xDrive napovedá, že ide o pohon všetkých štyroch kolies. Benzínový spaľovací motor poháňa síce iba prednú nápravu, ale na ceste sa určite nedá zahanbiť. Elektromotor nesie zodpovednosť za zadnú nápravu a je plne postačujúci na bežné jazdy mestom alebo mimo neho. Výkon elektromotora je 70 KW a reálny dojazd je závislý od podmienok, v ktorých sa nachádza. Nám pri jazde v meste síce ukazoval palubný počítač dojazd 42 kilometrov, no reálny dojazd bol necelých 32 kilometrov.
Ako umne hospodáriť s elektrickou energiou ?
Na túto otázku skvele odpovie režim AUTO eDrive, ktorý napomáha k správnemu využitiu elektrickej energie. Efektívne je, využívať elektrinu v meste, pretože v prípade diaľničných kilometrov zo zásob ubúda veľmi rýchlo. Skúsili sme si, aké je to jazdiť po diaľnici čisto na elektrický pohon a spotreba energie sa vyšplhala až na 23,9 kWh na 100 km. Následne však kombinovaná spotreba, pri využívaní módu AUTO eDrive bola 15,4 kWh na 100 km.
Spotreba benzínového motora atakovala hranicu 5 litrov, presne 4,8 litra na 100 km. Mínusom je malá benzínová nádrž (36 l), no výrobca pravdepodobne predpokladá využitie tohto vozidla primárne v mestskom prostredí.
V režime AUTO eDrive sa vozidlo správe inteligentne a vie odhadnúť podľa navigácie, kde sa práve nachádza. Na základe týchto údajov veľmi sofistikovane prepína medzi spaľovacím a elektrickým motorom a tým prináša efektivitu jazdy.
Konektivita a doplnková výbava
Nami testovaná X2-ka disponovala doplnkovou výbavou v hodnote viac ako 17 tisíc €. Väčšinu doplnkovej výbavy tvorili najmä dizajnové prvky ako špeciálne prevedenie kožených sedačiek, lakťová opierka, vyhrievanie volantu, športový kožený volant “M”, lesklé čierny lišty, bezpečnostné pásy a koberčeky “M” a mnoho ďalších. Veľmi užitočný však je head-up displej, ktorý zobrazuje aktuálnu rýchlosť, premieta aktuálne dopravné obmedzenia a navigáciu.
Aj v prípade tohto modelu je možné využiť prepojenie s mobilnou aplikáciou BMW, ktorá zobrazuje napríklad stav batérie, elektrický a benzínový dojazd a taktitež má možnosť spustiť na diaľku klimatizáciu a vyhrievanie.
Čo dodať na záver ?
ZA BMW X2 xDrive25e sa otočí nejeden človek. Je to vozidlo, ktoré prináša celkovú radosť z jazdy, je nabité emóciami a vyčarí svojim majiteľom úsmev na tvári. Na svoje rozmery ide o praktické vozidlo s nadčasovým dizajnom, v kvalitnom prevedení s modernými technológiami, ktoré zaručia pohodlnú a bezpečnú jazdu.
Plug-in hybrid jednoznačne nie je pre každého, no má svoje opodstatnenie najmä v mestskej premávke. Svojich fanúšikov si rozhodne nájde a bude pre nich skvelým partnerom na každodenných cestách.
A aby sme nezabudli, zaujímavým “detailom” je určite aj cena tohto vozidla. Základný model X2 s Plug-in hybridným pohonom začína s cenovkou 45 650 € s DPH. Cena nami testovaného modelu s bohatou výbavou bola rovných 63 000 € s DPH. Myslíte, že stojí za všetky tie peniaze ?