Domov SPRÁVY News Pravda o prémiových palivách. TOTO o nich musíte vedieť

Pravda o prémiových palivách. TOTO o nich musíte vedieť

Oplatí sa tankovať drahšie, tzv. prémiové palivá? Sú pre motor skutočne lepšie? Boli sme sa pozrieť v nezávislom testovacom centre pri rakúskom Schwechate, ktoré sa zaoberá testovaním kvality palív, aby sme zistili odpovede.

Palivá sa vyvíjajú súčasne s motormi. V súčasnosti už máme zákonom garantovanú kvalitu paliva, avšak keďže právny poriadok nestačí kráčať ruka v ruke s vývojom motorov a palív, na čerpacích staniciach momentálne nájdete palivá, ktoré podstatne prekračujú stanovené normy. Ak by to nerobili, v zime by ste moderný motor nenaštartovali už pri cca mínus 10 stupňoch Celzia.

Prvé normy na palivá prišli na prelome 80 a 90. rokov, kedy datujeme aj príchod prvých emisných noriem. Výhoda pre motoristov aj výrobcov motorov bolo to, že sa unifikovala kvalita benzínu, nafty aj LPG. Zároveň sa zvýšila ochrana životného prostredia, pretože sa znižoval obsah síry. Moderné automobily so sofistikovanými vstrekovacími systémami sú náchylné na čistotu a práve tzv. prémiové palivá im túto čistotu vedia zabezpečiť.

Preukázateľne čistia motor

Benzín aj nafta sú zložené zo stoviek rôznych chemických látok, ktoré na jednu stranu zabezpečujú veľkú flexibilitu motora (motor ťahá v nízkych aj vo vysokých otáčkach, pod veľkou záťažou a pod.), no horenie je stále nedokonalý chemický proces, počas ktorého sa vytvárajú nečistoty a sadze mikroskopických rozmerov. Tie sa potom nalepujú na otvory vstrekovacích trysiek (ktoré sú, mimochodom, asi 10x tenšie ako hrúbka ľudského vlasu) a pokiaľ sa ich tam nahromadí väčšie množstvo, obmedzujú prietok paliva a spôsobujú nerovnomernosť vstrekovania, čím motor stráca na výkone aj životnosti. Prémiové palivo teda funguje ako taký prací prášok. Obsahuje molekuly, ktoré sa naviažu na usadeniny a odstránia ich z palivového systému. Vyčistí jednotlivé časti motora a chráni ho pred koróziou.

Aditíva. Áno alebo nie?

Jedným z obľúbených, cenovo dostupných riešení, je pridávanie aditív. Je však veľmi diskutabilné, či ich účinok je taký, aký výrobca sľubuje na etikete. Treba si uvedomiť, že súčasné palivá sa skladajú z veľkého množstva prísad. Ďalšie aditívum motoru môže pomôcť, no nemusí. Prísady v palive nemusia byť kompatibilné s pridanou prísadou a jej účinok sa tak úplne stratí. Natankovaním prémiového paliva máte istotu, že efekt čistenia motora bude zaručený.

Menší pomer čistiacich aditív sa nachádza už v klasickom palive. V prémiovom palive je ich pomer oveľa väčší. Najlepšie sa dokážu prejaviť v motore, ktorý je preplňovaný, ale má nízky objem (tzv. downsizingové motory), ďalej v automobiloch s veľkým turbom, vozidlách, ktoré jazdia často s vysokým hmotnostným zaťažením. Samozrejme, tiež v športových automobiloch, v ktorých vodiči často vytáčajú motor do vysokých otáčok. Prémiové palivo je ideálne aj pre staršie motory, či dokonca historické vozidlá, nakoľko obsahuje nižšie množstvo etanolu. Vo všetkých týchto situáciách prémiové palivá chránia motor pred znečistením a zabezpečujú maximálny možný výkon motora.

Novinka na čerpacej stanici Slovnaft

Najnovším prémiovým palivom na trhu je benzín EVO 100 Plus od Slovnaftu. Vývoj nového paliva trval 2 roky a vyžiadal si investíciu vo výške 1 milión eur. Spotrebovaných bolo približne 30 000 litrov paliva. Jeho účinnosť a vlastnosti boli testované práve v DTC, nezávislom skúšobnom testovacom centre vo Viedni. Testy preukázali, že nové prémiové palivo má výrazne silnejšie čistiace účinky pre staršie aj nové typy motorov. Zabezpečuje tak dlhšiu životnosť motora, lepší výkon a nižšie emisie.

Počas našej návštevy v DTC sme sa okrem iného dozvedeli, že prémiové palivá od Slovnaftu radi nakupujú automobilky na testovanie do extrémne chladných podmienok. Aj keď v zime pôjdete napríklad na lyžovačku do rakúskych Álp, nájdete tam ratraky poháňané palivom od skupiny MOL.

MOL Racing Fuel 102+

Začiatkom letných prázdnin majitelia športových a pretekárskych áut v Česku zbystrili pozornosť. Na čerpacích staniciach v Prahe a v Brne sa objavil benzín MOL Racing Fuel 102+. Jeho cena je síce dvojnásobná, ale stihol si už nájsť svojich priaznivcov. Za mesiac natankovali vodiči v Česku 6000 litrov tohto paliva. U nás sa tento benzín zatiaľ predáva iba v sudoch, budúci rok sa však možno objaví na niekoľkých čerpacích staniciach Slovnaftu.

Pokiaľ ide o benzíny s vyšším oktánovým číslom ako 100, je preukázané, že jeho spaľovanie produkuje nižšie emisie. Kvôli elektromobilite sa však utlmuje ďalší vývoj spaľovacích motorov, takže zákonná požiadavka na benzíny s oktánovým číslom 102 už asi nepríde. Uvidíme však, ako dopadne energetická kríza a aký bude mať vplyv na rozvoj elektromobility. Zatiaľ platí, že ak by sme chceli nahradiť všetky spaľovacie autá elektromobilmi, potrebovali by sme dvakrát viac elektrární, ako máme teraz.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.2 / 5. Počet hodnotení 63

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVIDEO: Auto ktoré zabilo 5 ľudí v Bratislave, prešlo takmer 100 metrov kým zastavilo
Nasledujúci článokCitroën Oli by sa mohol zmeniť na C3 Aircross

1 COMMENT

  1. […] Pravda o prémiových palivách. TOTO o nich musíte vedieť […]

Comments are closed.