Domov SPRÁVY News 10 najkrajších konceptov spred desiatich rokov

10 najkrajších konceptov spred desiatich rokov

Kia Provo

Kia v roku 2013 predviedla v Ženeve zaujímavý koncept malého športového kupé, ktorým plánovala oživiť segment B o netradičné, atraktívne vozidlo s cieľom poskytnúť čistú radosť z jazdy širšiemu okruhu motoristov.

Štúdia sa kompletne zrodila v európskom dizajnovom centre vo Frankfurte, ale pritom využívala všetky najnovšie technické vymoženosti globálneho vývoja značky. Elegantný, nízky, no zároveň robustný hatchback v štýle kupé ponúka vďaka kombinácii preplňovaného zážihového motora a dômyselného rekuperačného elektromotora inteligentné hybridné riešenie zamerané na zábavu.

Tento koncept bol predzvesťou plánov automobilky na budúce rozšírenie triedy B. S dĺžkou 3,88 metra, šírkou 1,77 metra, výškou iba 1,35 metra a rázvorom 2,53 metra chcela ponúknuť maximum zábavy na minimálnom priestore. Koncept Provo nanovo interpretoval základné stavebné prvky športových kupé z minulosti a pridal k nim všetky výhody najmodernejších technológií a materiálov. Spája čistý, jednoduchý a zároveň robustný exteriér s netradičným interiérom, ktorý sa pýši špičkovým technickým vybavením a luxusnými materiálmi. Celkovými líniami možno trochu pripomína sesterský Hyundai Veloster, ale výrazové prostriedky sú svojské a výrazne individuálne – od strmej prednej línie s aerodynamickým spojlerom, panelov z uhlíkových vláken a malých predných LED svetlometov, cez dlhú kapotu, netradične tvarované boky až po prudko zrezanú zadnú časť’ s aerodynamickým spojlerom a nastaviteľným systémom regulácie prúdenia vzduchu.

V čelnej časti zaujala kombinácia skla a LED diód. Za jediným kusom skla sa skrývalo najnovšie spracovanie typickej mriežky chladiča v tvare tigrieho nosa, priamo prepojenej s kombinovanými prednými svetlometmi. Ich dizajn je inšpirovaný Petrom Schreyerom a tvorí ich vyše 850 drobných LED svetiel. Tieto svetlá sa dajú naprogramovať tak, aby poskytovali denné svietenie, nočné svietenie, alebo dokonca aj rôzne pretekárske konfigurácie – rovnako ako aj vtipné a ozdobné motívy osvetlenia. Tento motív, opakujúci sa aj na zadnej časti konceptu, oddeľuje spodný spojler s aerodynamickými lištami od dlhého, plochého panelu kapoty s dvoma záhybmi, odkazujúcimi na klasické americké športové autá. Široké čelné sklo, tiahnuce sa až po okraje automobilu, ukrýva predné stĺpiky a dvere bez rámu. Výsledkom je okno kabíny, pripomínajúce rozhľadňu, nad ktorým akoby sa vznášala strecha v tvare lastúry. Tú zasa v zadnej časti rozdeľujú panely odlišnej farby vychádzajúce zo zadných stĺpikov, ktoré pôsobia ako ochranný oblúk proti prevráteniu.

Výrazné farby majú podčiarkovať technické riešenia a zároveň pripútať pozornosť. Sýta farba červeného pomaranča kontrastuje so sivo-zeleným lakom karosérie, zatiaľ čo priznané dielce z uhlíkových vlákien sú zasa v harmonickom súlade s vysokolesklým povrchom alebo s eloxovanou hliníkovou vrstvou tradičných materiálov. Vďaka špeciálnym 19-palcovým diskom 225/40 z frézovanej zliatiny s tradičným ,,kovovým” vzhľadom, ktoré sú upevnené jedinou stredovou maticou, vozidlo “sedí” nízko nad cestou a vyvoláva pocit vysokej dynamiky aj keď práve nejazdí.

Kia Provo však nebola iba dizajnérskou hračkou. Spájala 1,6-litrový motor Turbo GDi poskytujúci výkon 204 koní s inteligentnou hybridnou technológiou štvorkolesového pohonu. Systém Smart 4WD Hybrid pozostával zo štvorvalcového preplňovaného zážihovového motora s priamym vstrekovaním (GDI) a elektromotora, ktorý v prípade potreby pridával 45 koní výkonu na zadné kolesá a tiež umožňoval jazdu v čisto elektrickom režime. Sadu technických vymožeností dopĺňala sedemstupňová prevodovka DCT, v tom čase išlo o prvú takúto prevodovku od spoločnosti Kia Motors.

Rovnako príťažlivý a zaujímavý ako exteriér je aj interiér konceptu. Bočné dvere sa otvárajú pomocou zdvíhacích elektronických kľučiek, ktoré s nimi vytvárajú jednu rovinu. Vnútorné kľučky dverí sú z príjemne pôsobiaceho lakovaného hliníka. Palubná doska konceptu kopíruje tvarované bočné časti. Disponuje profesionálne pôsobiacim združeným prístrojom s veľkými analógovými ukazovateľmi na digitálnom displeji a menším stredovým displejom s ostatnými vedľajšími meračmi. Tento digitálny displej sa dá naprogramovať tak, aby poskytoval na výber viacero funkcií. Na stredovom tuneli sa nachádzajú dva ovládače – tlačidlo spúšťania a vypínania motora a volič sedemstupňovej prevodovky DCT, rovnako ako aj ovládač multimediálneho rozhrania.

Tento ovládač umožňoval vodičovi vyberať si medzi rôznymi zobrazeniami a zároveň ovládať funkcie informačno-zábavného systému. V bežnom režime „normal” vodič vidí tachometer, otáčkomer a inštrukcie satelitnej navigácie. V režime “cruise” sa zobrazí mapa s veľkou mierkou, navigačné pokyny a tachometer a v režime “track” sa na displeji nachádza iba veľký otáčkomer, mapa trate a časovač okruhu. Okrem toho je v ponuke aj zábavný režim “entertainment”.

Napokon sa žiadny takýto typ auta v sériových plánoch automobilky Kia neobjavil. Cenovo dostupný hybridný kompakt s výkonom okolo 200 koní a pohonom všetkých kolies, by si určite svoje miesto na trhu našiel.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.3 / 5. Počet hodnotení 9

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Predchádzajúci článokFormula 1 na Slovensku? Okruh mal byť v Piešťanoch
Nasledujúci článokTEST Mercedes-Benz A 180 – decentná evolúcia
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.