Domov SPRÁVY News 10 najkrajších konceptov spred desiatich rokov

10 najkrajších konceptov spred desiatich rokov

Peugeot Onyx

Športové štúdie značky Peugeot vyvolávali na autosalónoch vždy silné emócie a zaslúženú pozornosť laikov i odborníkov. Ďalší úchvatný stroj Francúzi ukázali v Ženeve v roku 2013. Superšportové kupé Peugeot Onyx s motorom pred zadnou nápravou zaujme predovšetkým dramatickým kontrastom medzi dvoma použitými materiálmi – medenými plechmi a uhlíkovým kompozitom. Netradičný medený plech konštruktéri použili na vytvarovanie blatníkov a na vonkajší plášť dverí. Plech je vyleštený a zámerne nie je nakonzervovaný žiadnou chemikáliou, takže postupom času by sa jeho vzhľad menil ako u zadymeného medeného kotlíka.

Krycie panely karosérie boli vyrobené z uhlíkových kompozitov pokrytých matným čiernym lakom. Vertikálne rozvrhnutá maska chladiča a štíhle, podlhovasté svetlomety z LED vytvárajú spolu rafinovaný aerodynamický celok. Zadné svetlá nesú tradičný svetelný podpis značky Peugeot, pozostávajúci z troch zakrivených pásikov LED. Sú na nich malé klapky, zabraňujúce víreniu vzduchu okolo zadnej časti vozidla. Dvojité zvlnenie strechy a hliníkové oblúky pripomínajú sériový model RCZ, sklá a strešný panel sú vyrobené z odolného polymetylmetakrylátu a umožňujú pohľad na vnútornú štruktúru vozidla, pozostávajúcu z uhlíkových profilov. Celá platforma, na ktorej je uchytený motor, karoséria i závesy kolies z dvoch trojuholníkových ramien, má len dvanásť dielcov a váži necelých sto kilogramov. Použitie priečnych výstuží dodalo vozidlu patričnú torznú tuhosť.

Koncept Onyx s pohonom zadných kolies váži iba 1100 kilogramov, je dlhé 4,65 m, široké 2,2 metra a vysoké iba 1,13 metra. Poháňa ho pred zadnou nápravou pozdĺžne uložený hybridný vidlicový osemvalec HDi so zdvihovým objemom 3,7 litra a filtrom pevných častíc. Tento agregát už prešiel náročnými skúškami v pretekárskom špeciáli 908. Chladiaci vzduch k motoru prúdi cez dva strešné nasávacie otvory NACA. Motor je spojený so sekvenčnou šesťstupňovou prevodovkou a dosahuje najvyšší výkon 600. svojich 600 koní výkonu prenáša na zadné kolesá. Firma Michelin vyvinula pre Peugeot Onyx špeciálne nízkoprofilové pneumatiky, do ktorých sú obuté 20-palcové zliatinové disky kolies. Pneumatiky majú rozmer 275/30 vpredu a 345/30 vzadu.

Hybridná technológia HYbrid-4 využíva rekuperáciu energie a poskytuje vozidlu dodatočný výkon 80 koní. S menej ako 2 kg hmotnosti na 1 k výkonu patrí ľahký Onyx k mimoriadne efektívnym automobilom. Aerodynamické prvky sú riešené ako presah základnej kompozitovej štruktúry, doplnkom je len vysúvateľné zadné krídlo. O bezpečné spomalenie vozidla sa starali brzdy s uhlíkovými kotúčmi s priemerom 380 mm vpredu a 355 mm vzadu.

Rovnako obdivuhodný ako exteriér je aj interiér Onyxu. Vstupuje sa doň cez dvere otvárané dvojitou kinematikou. Medené platne sa najskôr vysunú o pár centimetrov do strany, a potom otočia okolo predného závesu smerom nahor. Obklady a krycie panely sú vylisované z jedného kusu filcu, čo významne prispelo k nízkej hmotnosti vozidla, no pritom nič neubralo na komforte pre dvojčlennú posádku. V oblasti sedadiel je jednotný poťah podložený mäkkou polyuretánovou penou. Filc je materiál s dlhou tradíciou, pozostáva z vlny, je plne recyklovateľný, má výborné tepelnoizolačné vlastnosti a svojou schopnosťou absorbovať vlhkosť prispieva k vysokej kvalite vzduchu v kabíne, regulovaného dvojzónovu klimatizáciou.

Ďalšou špecialitou sú obkladové prvky z tzv. novinového dreva. Je to materiál s pevnosťou dreva, ktorý vznikol rozomletím a zlisovaním starých novín. Písmenká pritom vytvárajú zaujímavý dizajnový efekt na povrchu materiálu. Vo výške očí vodiča je umiestnený združený prístroj s premietaním hlavných údajov a kovovými ručičkami. Keďže Onyx má dve spätné kamery vo vonkajších zrkadlách a tretiu panoramatickú na zadnej časti, nepotrebuje vnútorné spätné zrkadlo a strop kabíny pokrýva konzola s viacerými hliníkovými páčkami ako v lietadle a tlačidlom štartéra. Ďalšia kamera s pohľadom dopredu sa nachádza medzi opierkami hlavy sedadiel a obraz z nej si spolujazdec môže premietať či zaznamenávať na iPad. Čerešničkou na torte je ručne fúkaný krištáľový valec s umelecky vygravírovaným ciachovaním na stredovej konzole, v ktorom hladina kvapaliny indikuje stav paliva v nádrži.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.3 / 5. Počet hodnotení 9

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Predchádzajúci článokFormula 1 na Slovensku? Okruh mal byť v Piešťanoch
Nasledujúci článokTEST Mercedes-Benz A 180 – decentná evolúcia
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.