Pokuty za priestupky v doprave patria k diskutovaným témam po celom svete. Keďže ich je každý deň neúrekom, bývajú dôležitým zdrojom verejných rozpočtov. V krajinách, v ktorých výška pokuty závisí od príjmu vodiča porušujúceho dopravné predpisy, sa potom môže vyšplhať do závratných výšok.
Najnovšie obletela svet správa, že fínsky podnikateľ Anders Wiklöf musel zaplatiť pokutu 121.000 eur za to, že na mieste, kde bola predpísaná maximálna povolená rýchlosť 50 km/h, išiel so svojim vozidlom rýchlosťou 82 km/h. Údajne išlo o úsek, na ktorom sa menil rýchlostný limit zo 70 km/h na 50 km/h a síce spomaľoval, ale evidentne nie dostatočne prudko. “Naozaj ma to mrzí a dúfam, že peniaze sa prostredníctvom štátnej pokladnice použijú na zdravotnú starostlivosť,” povedal Wiklöf pre fínske noviny Nya Åland.
Výška pokút za dopravné priestupky je vo Fínsku odstupňovaná podľa výšky príjmu. Keďže Anders Wiklöf patrí medzi najbohatších občanov krajiny, každé porušenie dopravných predpisov ho vyjde pekne draho. Noviny pripomínajú, že Wiklöf v roku 2013 zaplatil pokutu za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti sumu 95.000 eur a v roku 2018 sumu 64.000 eur. Zdá sa, že Wiklöf si raz za 5 rokov neustráži nohu na plyne a svoju rýchlosť, resp. prítomnosť policajného radaru. Najbližších 10 dní bude musieť využiť služby osobného šoféra, pretože na tento čas mu bol aj zadržaný vodičský preukaz.
Impérium založené na dovoze áut
Anders Wiklöf je majiteľom spoločnosti Wiklöf Holding, ktorá prevádzkuje viac ako 20 podnikov v sektore logistiky, stavebníctva, helikoptér, nehnuteľností, obchodu a cestovného ruchu. Podľa svojej webovej stránky mala spoločnosť v roku 2020 obrat 247 miliónov eur a prevádzkový zisk 11 miliónov eur. Svoju obchodnú kariéru začal v roku 1969 dovozom nemeckých vozidiel do Fínska. Okrem automobilov vybudoval rozsiahlu zbierku umenia. Má tiež Inštitút Andersa Wiklöfa pre výskum srdca pre lepšiu predikciu a prevenciu kardiovaskulárnych chorôb. V roku 1989 založil Fond pre Baltské more na ochranu tamojšieho životného prostredia.