Domov SPRÁVY News Z 0 na 160 km/h za 1,63 sekundy. “Batmobil” smeruje do výroby

Z 0 na 160 km/h za 1,63 sekundy. “Batmobil” smeruje do výroby

Zákrutami prechádza rýchlejšie ako monopost F1 a netrénované ľudské telo v ňom nevydrží dlhšie ako 10 ostrých kôl. McMurtry Spéirling PURE smeruje do výroby, jazdiť však bude môcť iba na uzavretých tratiach a okruhoch.

Projekt britskej firmy McMurtry založenej v roku 2016 si vyslúžil prezývku “Batmobil na baterky” a je úplne zrejmé prečo. Automobil sa na verejnosti objavil už minulý rok v Goodwoode, kde stanovil nový traťový rekord. Všetci záujemcovia o rýchle okruhové špeciály sú navnadení na tento elektromobil, ktorý sľubuje naozaj zaujímavé parametre – na 1.000 kg hmotnosti výkon rovných 1.000 koní. Čo je McMurtry Spéirling zač?

Výrobca McMurtry potvrdil, že model Spéirling PURE začne oficiálne vyrábať. Aj keď je o tom zatiaľ predčasné písať, je veľmi pravdepodobné, že v čase uvedenia na okruhy pôjde o to vôbec najrýchlejšie vozidlo, aké kedy uzrelo svetlo sveta. „Náš model Spéirling PURE predznamenáva úplne novú éru okruhového jazdenia. Na vlastnej koži ide o úplne výnimočný a fascinujúci zážitok,“ vyhlásil Thomas Yates, jeden zo zakladajúcich členov McMurtry Automotive.

Pohon zadných kolies
Kostru automobilu tvorí ľahký, no pritom nesmierne pevný karbónový monokok, pod ktorých sú ukryté dva elektromotory roztáčajúce výhradné zadné kolesá. Napriek absencii pohonu všetkých kolies dokázali konštruktéri preniesť krútiaci moment elektromotorov na zadné kolesá takým spôsobom, že automobil zrýchli z 0 na 100 km/h za 1,4 sekundy, z 0 na 160 km/h za 1,63 sekundy a z 0 na 230 km/h za 5 sekúnd. Maximálna rýchlosť bude elektricky obmedzená na 300 km/h. Energia je uchovaná v 60 kWh akumulátore. To sa nezdá ako príliš veľa, ale ľudia z automobilky tvrdia, že netrénované ľudské telo dlhšie ako 10 ostrých kôl na okruhu aj tak nevydrží. A práve cirka taký dojazd bude mať aj Spéirling PURE na okruhu. Na plné dobitie potom stačí vyčkať 20 minút.
Aj monopost F1 je pomalší

Opäť na porovnanie fascinujúcich výkonov pripravovaného elektromobilu – Tesla Model S Plaid zvládne šprint na štvrť míle za približne 10 sekúnd. Toto všetko zvládne relatívne kompaktný automobil – na dĺžku meria 3,4 metra, do šírky 1,5 metra a na výšku niečo málo cez 1 meter. Rázvor osí kolies sú rovné 2 metre. McMurtry však nie je len o rýchlosti v priamke. Výrobca upozorňue na jednu zaujímavú vec – monoposty F1 disponujú aerodynamickým bodykitom generujúcim prítlak, ktorý ich tlačí k asfaltu a zvyšuje tak priľnavosť. Prítlak však rastie s rýchlosťou jazdy, takže naozaj účinný prítlak sa dostaví až vo vysokých rýchlostiach. No McMurtry vytvára prítlak aj vo chvíli, keď stojí na mieste.

Je tomu tak kvôli dvom vetrákom ukrytým v zadnej časti auta. Tie vytvárajú tzv. prísavný efekt. Tieto vetráky sa vedia roztočiť až na 19 tisíc otáčok za minútu a vygenerovať prítlak až 2 000 kg. To je viac než dvakrát viac než súčasný monopost F1.  Preto dokáže McMurtry Spéirling PURE vyvinúť v zákrute preťaženie až 3 G a pri prejazde zákrutami je v priemere o 8 km/h rýchlejší ako F1.

McMurtry Spéirling

Auto za milión

Vozidlo bude na okruhy uvedené v roku 2025, cena sa odhaduje na milión eur. Auto tak má pred sebou ešte určitý čas na vývoj, počas ktorého sa jeho parametre môžu ešte vylepšiť. Hmotnosť má potenciál ísť ešte nižšie a Briti nevylučujú ani inštaláciu účinnejších vetrákov. Pravdepodobne aj pneumatiky budú širšie, čo zase zvýši mechanickú priľnavosť. Uvidíme, nechajme sa prekvapiť.

39.08! McMurtry fan car breaks Goodwood Hill RECORD! | Festival of Speed 2022

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVeľa vodičov robí túto chybu. Ako správne (ne)používať BUS pruh?
Nasledujúci článokNová Škoda Kodiaq odhaľuje detaily – obrovský kufor aj výkonný diesel s pohonom 4×4