Škoda uvažuje, že vstúpi na nové trhy v rámci Ázie. Po vstupe na trh vo Vietname pravdepodobne pribudnú na zoznam aj krajiny ako Thajsko, Malajzia či Indonézia. Hlavným cieľom je nahradiť výpadky predajov v Číne a Rusku. S touto informáciou prišiel člen predstavenstva značky Martin Jahn na otvorení prvého vietnamského dílerstva.
Nové trhy sa pre automobilku Škoda stávajú nevyhnutnou cestou. Môžeme za tým hľadať najmä kompenzáciu výpadku predaných automobilov v Číne a Rusku. Možno aj preto sa Škoda rozhodla vstúpiť na trh vo Vietname. „Vietnam je brána do juhovýchodnej Ázie. Naposledy sme na tak veľký trh vstupovali ešte v roku 2006. Vtedy sme otvárali zastúpenie v Indii,“ uviedol Martin Jahn, člen predstavenstva Škoda Auto. Ďalšími v poradí by sa mali stať Thajsko a Indonézia.
Obrovský pokles v Číne a úplne bez Ruska
Automobilka má smelé plány a rozhodne sa okrem juhovýchodnej Ázie chce pozrieť aj na ďalšie nové trhy. Smerovanie značky by malo viesť aj na Blízky východ a do postsovietskych krajín. Konkrétny menoslov krajín však nepoznáme. Všetko vnímame ako dôsledok agresie Ruska na Ukrajine. Škoda dokázala predávať práve v Rusku pred inváziou viac než 90 tisíc automobilov ročne.
To radilo Rusko na druhé miesto v množstve dodaných vozidiel Škoda. Kvôli vojnovému konfliktu však automobilka tento trh opustila. Rovnako tak treba kompenzovať aj trh v Číne. V porovnaní s rokom 2018, kedy Škoda predala v Číne za rok 340 tisíc vozidiel, v minulom roku to bolo už iba necelých 45 tisíc. Posledné roky so sebou priniesli obrovský nárast nákladov a Škoda tak aj v dôsledku poklesu cien dosiahla stratu. Škoda by tak potrebovala dostať čísla do zelených hodnôt.
Podarí sa uspieť?
Za rizikový faktor vstupu na indonézsky trh sa javí nízka cenová hladina. Aj napriek tomu automobilka zvažuje vstup na tento trh kvôli jeho veľkému potenciálu. Škoda by mala následne v priebehu budúceho roka zahájiť lokálnu výrobu vo Vietname. Komponenty by mali čerpať z Indie, ale aj od miestnych dodávateľov. Aktuálne sa v Indii vyrábajú modely Slavia a Kushaq, do budúcna sa počíta s elektrickým modelom a ďalším, nešpecifikovaným kompaktným modelom so spaľovacím motorom.
Česká automobilka by rada využila výrobné kapacity svojho výrobného závodu vo Vietname aj na výrobu a následný vývoz vozidiel v rámci juhovýchodnej Ázie. Škoda dokonca dostala úlohu koordinovať ďalšie značky koncernu Volkswagen v tomto regióne. O tom, či sa českej automobilke podarí uspieť na tomto náročnom trhu, sa presvedčíme až po nejakom čase.