Bezpečnosť musí byť na prvom mieste, pretože európske cesty naďalej zaplavujú vozidlá typu SUV, konštatuje po najnovšom kole nárazových testov nezávislá organizácia Euro NCAP.
Euro NCAP uskutočnilo posledné kolo nárazových testov tohto roka, v ktorých bola odskúšaná bezpečnosť 11 vozidiel. 4 z nich pochádzajú z Číny, jedno dokonca z Vietnamu. Konkrétne boli otestované vozidlá Volkswagen ID.7 , BMW radu 5 , Mercedes-EQ EQE SUV , BYD TANG , Kia EV9 , XPENG G9 , VinFast VF8 , smart #3 , BYD SEAL-U , Honda ZR-V a Hyundai KONA (kliknutím na vozidlo sa dostanete k podrobnému hodnoteniu jeho bezpečnosti). Euro NCAP teší, že ide väčšinou o elektrické vozidlá, no zároveň vyjadruje obavu nad znepokojivým trendom v dopyte spotrebiteľov po ťažších, výkonnejších a vyšších autách, ktoré nielenže ohrozujú ostatných vodičov, ale majú aj nepriaznivý vplyv na životné prostredie. Z 11 hodnotených nových áut totiž len tri vážia menej ako dve tony.
Noví výrobcovia sa rýchlo prispôsobujú
Rastúci dopyt zákazníkov po elektrických vozidlách taktiež otvoril príležitosti pre nových výrobcov na európskom trhu. Niekoľko áut, ktoré boli testované v roku 2023, pochádzalo od čínskych výrobcov, ktorí sa snažili dokázať svoju relevantnosť pre európskych kupujúcich. Euro NCAP konštatuje, že etablovaní aj noví výrobcovia dobre reagujú na požiadavky organizácie, ktoré vstúpili do platnosti začiatkom tohto roka a osem z jedenástich vozidiel získalo päťhviezdičkové hodnotenie.
Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP, tiež reagoval aj na niektoré obvinenia, že hmotnosť automobilov rastie pre čoraz prísnejšie normy samotnej organizácie. “Euro NCAP bolo roky obviňované z zvyšovania hmotnosti áut. Predpokladalo sa, že dodatočné bezpečnostné prvky znamenajú vyššiu hmotnosť. V skutočnosti to tak nikdy nebolo a nárast hmotnosti vozidiel, ktorý dnes vidíme, rozhodne nesúvisí s bezpečnosťou – je to spôsobené preferenciou spotrebiteľov pre väčšie vozidlá a elektrifikáciou, pričom na potlačenie úzkosti spotrebiteľov z dojazdu sa používajú stále väčšie batérie. Ide však o trend, ktorý neprispieva ani k bezpečnosti, ani k životnému prostrediu: veľké, ťažké autá sú vo všeobecnosti menej energeticky úsporné ako malé, ľahké a existujú obavy o bezpečnosť, keď sa tieto dva typy vozidiel zrazia, alebo v horšom prípade, keď takéto vozidlá zrazia zraniteľných účastníkov cestnej premávky.”
Premianti VW ID.7 a BMW radu 5
A ako teda obstáli v nárazových testoch jednotlivé vozidlá Volkswagen ID.7 dosiahol vynikajúci všestranný výkon v oblasti bezpečnosti pri náraze s vysokým skóre 95 % v ochrane dospelých, čo je jeden z najlepších celkových výsledkov tohto roka. Toto auto je tiež bezpečné nielen pre posádku, ale aj prívetivé k ostatným, ktorých môže na svojej ceste stretnúť. Za VW o niečo zaostáva nové BMW radu 5, pretože nie je tak dobré v oblasti ochrany panvy a stehennej kosti v prípade čelného nárazu. Obe vozidlá však bez problémov dosiahli päťhviezdičkové hodnotenie.
To sa podarilo dosiahnuť aj Mercedesu EQE SUV, tu však organizácia varuje pred nedostatočnou robustnosťou systému centrálnych airbagov auta, ktorý ukázal potenciálne zranenie hlavy cestujúcich vpredu. Prvým čínskym autom v decembrovej zostave Euro NCAP je BYD TANG, ktorý sa s piatimi hviezdičkami pripojil k trom ďalším autám stajne BYD. Euro NCAP konštatuje, že BYD je už takmer desať rokov najväčším výrobcom elektrických áut v Číne, takže hoci je v Európe novinkou, má mnoho výrobných skúseností, z ktorých sa môžu ostatní výrobcovia automobilov učiť. Päť hviezdičiek získal aj druhý model značky BYD, elektromobil Seal. Spolu s ním je kandidátom na európske auto roka 2024 aj Kia EV9, ktorá si takisto odniesla 5-hviezdičkové ohodnotenie.
XPENG G9 je druhý čínsky XPENG testovaný Euro NCAP. Získal dvojité päťhviezdičkové hodnotenie, pretože prešiel simultánnym testovaním bezpečnosti aj Green NCAP. Pri testovaní bezpečnosti dopadlo SUV G9 celkovo dobre, s výnimkou „ponorenia“ figuríny nízkej vodičky, pretože panva figuríny skĺzla pod brušnú časť pásu, čo naznačuje vyššie riziko poranenia brucha. Ochrana hlavy chodcov síce nebola taká dobrá ako pri iných modeloch tohto zoskupenia, ale G9 splnil podmienky na 5-hviezdičkové ohodnotenie. V prípade Smartu #3 Euro NCAP konštatuje pretrvávajúce problémy s ochranou pri bočnom náraze, pretože figuríny cestujúcich na predných sedadlách sa pri testovaní dostávajú do kontaktu. Vozidlo nie je vybavené ani detekciou prítomnosti detí, no napriek tomu si odnáša hodnotenie 5 hviezdičiek.
4-hviezdičkové zakopnutia
Vietnamská automobilka VinFast nedávno uviedla na európsky trh svoj prvý model päťmiestne SUV VF8. Auto dosiahlo štvorhviezdičkové hodnotenie, pretože sklamala nedostatočná robustnosť zádržného systému. SUV značky Honda, ZR-V, je jediným automobilom v tomto vydaní, ktorý ponúka čisto hybridné hnacie ústrojenstvo a so svojou pohotovostnou hmotnosťou 1,6 tony je najľahším vozidlom spomedzi hodnotených áut. Jeho výkon v nárazových testoch aj testoch aktívnej bezpečnosti bol tesne pod hranicou piatich hviezdičiek, čo viedlo k štvorhviezdičkovému hodnoteniu.
Posledným umiestneným a pre Euro NCAP skutočným sklamaním je Hyundai KONA. Dostal 4 hviezdy, no len so šťastím sa vyhol hviezdičkám trom. Tento výsledok je spôsobený jeho neštandardnými testovacími výkonmi, najmä v prípade asistentov vodiča a systémov vyhýbania sa nehodám. Hyundai zväčšil auto a zväčšil jeho interiér, ale spoločnosť by podľa Euro NCAP “nemala predpokladať, že jej zákazníci budú spokojní s úrovňou bezpečnosti, ktorá zaostáva za jeho konkurentmi.”