Osobné dodávky zažívajú renesanciu. Ford nezaspal na vavrínoch a prináša úplne novú generáciu osobného Tourneo Custom. Je väčšie, nižšie, ale hlavne praktickejšie a samozrejme aj naftové.
S pribúdajúcim počtom detí sa hlavy rodín začnú pozerať po autách ako je Multivan či Tourneo. A práve tieto dve značky, Ford a Volkswagen, opäť rozširujú svoju spoluprácu. Nie je tajomstvom, že platforma, ktorú Ford vyvinul a na ktorej stojí najnovšie Tourneo, neskôr využije aj VW Transporter a teda očakávať môžeme aj plnohodnotného nástupcu Multivanu, respektíve Caraveli.
Ešte krajší vzhľad
Napriek spolupráci je vidieť, že hlavné husle tu hrá Ford. Tretia generácia Tournea Custom prichádza s revolučným dizajnom, ktorý mu pristane. Nová predná časť je podstatne viac aerodynamicky tvarovaná, nechýbajú ani obtokové kanáliky na usmernenie prúdenia vzduchu okolo kolies či úzke predné svetlomety. Tie môžu byť aj s technológiou Matrix-LED, no žiaľ, my sme sa museli uspokojiť so sériovo dodávanými Full-LED parabolami. Ich svietivosť je dostatočná, pričom pochváliť treba najmä šírku svetelného kužeľa.

Zvyšok dodávky je proporčne veľmi dobre zvládnutý. Nízke, no zároveň široké postavenie umocňuje športový vzhľad. Podobné črty mal aj predchodca, no novinka ich posúva na inú úroveň. Rovnako ako aj úzke bočné okná, ktorých línia sa zvažuje smerom nahor. Najmä pasažieri v poslednom rade ocenia masívne okno, vďaka ktorému sa nebudú cítiť stiesnene.

Praktické zmeny
Vďaka nižšej stavbe karosérie sa teraz zmestíte do prakticky akejkoľvek garáže, výška nikdy nepresiahne dva metre. Zároveň však zostáva zachovaný vnútorný priestor, ktorý je ešte väčší. Auto totiž narástlo do dĺžky, pričom rázvor osí kolies v základnej verzii predstavuje 3 100 milimetrov a v prípade predĺženej verzie s označením L2 aj 3 500 milimetrov. To však nie je jediné kľúčové vylepšenie, doterajší šesťstupňový automat nahrádza osemstupňový a tým sa zvyšuje aj maximálna povolená hmotnosť ťahaného, brzdeného prívesu na 2 500 kg.

Radikálne zmeny sa udiali aj v interiéri, predná časť je kompletne prepracovaná. Medzi tie najzásadnejšie zmeny patrí spôsob radenia. Ovládač sa presťahoval na páčku za volant, pribudol aj digitálny prístrojový štít s príjemnou grafikou a jednoduchým ovládaním. Nový, masívnejší displej infotainmentu nahradil aj panel klimatizácie. Grafika je skvelá, čo sa už bohužiaľ nedá povedať o rýchlosti odozvy. Nastavenie klimatizácie je však bezproblémové.

Miesto vzadu je kľúčové
Pre pasažierov na zadných sedadlách je k dispozícii samostatne ovládaná tretia zóna klimatizácie, ako aj na želanie dodávaná dvojica posuvných dverí. Tie boli v našom prípade mechanické, čo rozhodne nie je šťastná voľba. Ak môžete a chcete vyšší komfort, rozhodne siahnite buď po verzii s dovieraním alebo po plne elektrickej verzii. Dvere sú totiž ťažké a masívne a zatvoriť ich správne sa nie vždy podarí.

Predĺžená verzia poskytuje naozaj kvantum miesta pre všetkých pasažierov, pričom zachováva dostatok priestoru aj na batožinu. Novinka využíva koľajnicový systém, pričom k dispozícii bude aj verzia s trojicou samostatných sedadiel v poslednom treťom rade. Aktuálne je takáto možnosť len v druhom rade. Na sedadlá osadíte 4 ISO-FIX základne, vždy na krajných sedadlách v druhom a treťom rade. Manipulácia so sedadlami je podstatne jednoduchšia, sú ľahšie a dokážete ich otáčať do protismeru jazdy.

V poslednom rade nájdeme dlhú lakťovú opierku s polstrovaním, čo predchádzajúca verzia nemala. Nechýba ani dokopy 8 USB portov, prevažne USB-C. Za príplatok viete siahnuť po panoramatickej streche či roletkách alebo posuvnom stredovom stolíku.

Premakaný podvozok
Zaujímavosťou v prípade predchodcu bol voliteľný vzduchový podvozok pre zadnú nápravu, ten je aktuálne minulosťou. Celú zadnú nápravu totiž nahradila nezávislá viacprvková, ktorá preniesla komfort Tournea na novú úroveň už v základnej verzii. Nový podvozok je cítiť už po pár metroch, vozidlo sa správa podstatne viac sofistikovanejšie a poradí si rovnako dobre s prázdnym ako aj plne naloženým autom.

Vyššiu stabilitu je cítiť aj v zákrutách, kde Tourneo istejšie drží stopu, koniec koncov, v našom prípade tomu napomáhal aj pohon oboch náprav. Ten je dostupný iba pre najvýkonnejšiu naftovú verziu. Dvojlitrový štvorvalec produkuje solídny výkon, jeho kvality však oceníte najmä pri záťaži, respektíve ťahaní ťažkých predmetov, na ktorý je určený, podobne ako v prípade Fordu Ranger. Podrobnejšie sme sa novému Tourneu Custom venovali v našej videorecenzii.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 996 cm3 |
Max. výkon | 125 kW/170 k |
Max. krútiaci moment | 390 Nm |
Palivo | diesel |
Pohon | 4×4 |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 450 mm |
Šírka | 2 032 mm |
Výška | 1 978 mm |
Rázvor náprav | 3 500 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 319 kg |
Rozmer kolies | R17 |
SPOTREBA | |
Mesto | 9,9 l/100 km |
Diaľnica | 9,3 l/100 km |
Okresky | 7,6 l/100 km |
Priemer | 9,8 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 42 990 € |
Cena testovanej verzie | 61 992 € |