S pribúdajúcim počtom čínskych značiek na našom trhu nie je vždy ľahké udržať si prehľad. Stačí sa len pozrieť, koľko sa ich začalo predávať len tento rok a chaos je na svete. Ešte treba brať jednotlivé prepojenia medzi nimi a vziať do úvahy aj to, ktorá patrí pod ktorého väčšieho výrobcu a figuruje len ako podznačka. Tie sa väčšinou orientujú na konkrétny segment.
Je to tak aj v tomto prípade. Najprv si povedzme niečo bližšie o značke Farizon. Bola založená v roku 2016, je v úplnom vlastníctve skupiny Geely Group a bola založená na výrobu úžitkových vozidiel. V Číne skupina Zhejiang Geely Farizon New Energy Commercial Vehicle Group – aby sme jej dali jej plné, pomerne dlhé meno – v tom čase vyrábala skriňové dodávky, autobusy a nákladné vozidlá rôznych tvarov a veľkostí. Označenie SV znamená Supervan a Farizon tvrdí, že je tento model navrhnutý primárne pre Európu. Zaujímavosťou je, že Farizon SV používa drive-by-wire na riadenie, brzdy, plyn aj radenie. Technológie po drôte podľa výrobcu umožňujú lepšiu rekuperáciu energie, zvýšenie dojazdu v porovnaní s konvenčnými ovládacími prvkami, kratšiu brzdnú dráhu a citlivejšie riadenie.

Miss dodávka 2025 sa stáva…
Svojim jedinečným dizajnom vytŕča z davu vzhľadovo priemerných dodávok a prináša čerstvý vietor v podobe futuristického vzhľadu. Úzke svetlá sú umiestnené pomerne vysoko, svietia však dobre a majú funkciu automatického zapínania/vypínania diaľkových. Medzi svetlometmi je podsvietený LED pás, v ktorého strede je efektne podsvietené logo.
Šesť konfigurácií
Áno, toľko je verzií s rôznymi kombináciami dĺžky a výšky. My sme jazdili na L1H1, čo znamená dĺžku 4 990 mm a výšku 1 980 mm (L2 je 5490 mm a L3 je 5995 mm, H1 je 1980 mm, H2 je 2180 mm a H3 je 2500). Svetlá výška je 1 500 mm. Objem v nákladovom priestore je 6,95 m3. Pohotovostná hmotnosť je 2 020 kg, maximálne užitočné zaťaženie 1 480 kg.

Štyri batérie
Môžete si vybrať buď 49 kWh, 67 alebo 83 kWh lítium-železofosfátové alebo 106 kWh nikel-mangán-kobaltové batérie – opäť v závislosti od zvolenej veľkosti. My sme jazdili s tou s najmenšou kapacitou. S dojazdom približne 200 kilometrov je určená hlavne do mesta, ideálne ako dodávka pre kuriérov. V meste sa dá jazdiť so spotrebou okolo 16 kWh, ak k tomu pridáte diaľnicu, vyšplhá sa na 20 kWh.
Jedna výbava
Tak, ako sme si už pri čínskych autách zvykli, aj Farizon SV figuruje v cenníku s jedinou výbavou. Stále je však možnosť si priplatiť za ďalšie prvky výbavy. Napríklad za inú ako základnú bielu farbu (763 eur), dvere do nákladového priestoru otvárajúce sa do uhla 270° (308 eur), vyhrievané čelné sklo (308 eur) alebo za deliacu priečku s oknom (123 eur). Vecí, za ktoré si môžete doplatiť, nie je veľa.

Interiér osobného auta
Po nastúpení nás prvýkrát príjemne prekvapil interiér a jeho spracovanie. Na také niečo nie sme pri európskych dodávkach zvyknutí. Celkovo dizajn je veľmi čistý a pôsobí moderne. K dispozícii je veľká, široká centrálna obrazovka a praktický displej vodiča so všetkými dôležitými informáciami, ako aj sada fyzických spínačov pre funkcie klimatizácie. Je tu niekoľko elegantných dizajnových detailov, vrátane robustných kľučiek dverí a oranžových prvkov roztrúsených po okolí, ako aj dvoch praktických úložných priestorov priamo pod ovládaním klimatizácie. Na výber máte konfiguráciu s dvoma alebo tromi sedadlami. V trojici treba počítať s menším priestorom na šírku, traja chlapi sa vedľa seba budú tlačiť.
Oplatí sa?
V nami testovanej konfigurácii ide v podstate o najlacnejší Farizon SV, aký je možné kúpiť. S cenou 44 574 eur však nejde o práve najlacnejšie úžitkové vozidlo. Cena však môže stále byť vyššia, aj keď s jedným stupňom výbavy si môžete priplatiť za väčšiu batériu alebo väčší typ skrine.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | Synchrónny permanentný magnet |
Typ a kapacita akumulátora | Lítium-železofosfátová, 49 kWh |
Max. výkon | 200 kW / 272 k |
Max. krútiaci moment | 340 Nm |
Dojazd | 200 km |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 990 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 980 mm |
Výška | 1 980 mm |
Rázvor náprav | 3 100 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 035 kg |
Objem batožinového priestoru | 6,95 m3 |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
Rozmer pneumatík | 215/75 R16 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 15,8 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 24,1 kWh / 100 km |
Okresky: | 17 kWh / 100 km |
Dojazd | 200 km |
Maximálny nabíjací výkon | 100 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 45 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 30 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 44 574 eur |
Základná cena testovanej verzie | 44 574 eur |