V poslednej dobe sme mali v redakcii hneď niekoľko zástupcov britskej automobilky Mini, nevyhla sa nám ani klasická verzia S vo variante s piatimi dverami. Treba čakať hlavne emócie a silný jazdný zážitok. Praktické stránky budú až na treťom mieste.
Na rozdiel od modelu Aceman sa nemusíte báť, že Cooper by prišiel o klasické okrúhle svetlomety a nahradil ich novými, hranatými. S dĺžkou 4 036 mm, šírkou 1 744 mm a výškou 1 464 mm sú rozmery takmer identické ako v prípade predchodcu. Model je o 172 mm dlhší ako trojdverák a má o 72 mm väčší rázvor. Vďaka kompaktným vonkajším rozmerom, krátkym previsom a malému polomeru otáčania (len 11,4 metra) zostáva päťdverový model všestranným vozidlom do mesta. Keďže priemer pneumatiky sa zväčšil na 625 mm, je Mini Cooper 5-dverový vyzerá vizuálne a opticky prítomnejšie. Zároveň sa to zlepšuje jazdná dynamika a jazdný komfort. Sklopné zadné sedadlá v pomere strán 60:40 viete nechať objem v batožinovom priestore narásť z 275 litrov na až 925 litrov a podčiarkujú univerzálnu myšlienku Mini, vytvoriť dostatok priestoru na malom pôdoryse.

V hlavnej úlohe OLED
Minimalistický dizajn interiéru si vystačí s menším počtom komponentov, ktoré sú šikovne navrhnuté a vyrobené tak, aby užívateľovi poskytovali vysoký štandard. Za volantom je štíhly head-up displej, ktorý zaisťuje, že všetok relevantný obsah sa zobrazí v zornom poli vodiča. Výsledkom je, že palubná doska na strane vodiča nevyžaduje ďalší prístrojový panel, takže otvára vpredu voľný priestor. Tenký dotykový displej má kvalitný sklenený okraj, narástol do priemeru 240 mm a jeho používanie pripomína štandardy známe zo smartfónov. Teda až na jeho okrúhly tvar. Grafická prezentácia obsahu sa zameriava na to podstatné. Informácie týkajúce sa vozidla sa zobrazujú v hornej časti. Spodná časť OLED displeja poskytuje priamy prístup k navigácii, médiám, ponuky telefónu a klimatizácie.

Moderne, ale s odkazom na minulosť
Práve rovnako ako ikonická stredová konzola, aj kolískový volič automatickej prevodovky a ostatné ovládače sú rovnako legendárne ako samotné MINI – aj napriek tomu boli starostlivo opakovane aktualizované. V najnovšej verzii parkovacia brzda, volič prevodovky, tlačidlo štart/stop, volič režimov Experience a ovládanie hlasitosti máte na dosah ruky. Praktický prínos sa dosiahol odstránením voliča, čím sa uvoľnilo viac miesta v strede konzoly, ktorá teraz obsahuje veľký otvorený úložný priestor doplnok k držiakom na poháre. Smartfóny je možné nabíjať v oblasti bezdrôtového nabíjania v prednej časti konzoly a sú vždy pripravený po ruke.

Čistý benzín
Klasický benzínový dvojliter bez akejkoľvek elektrifikácie, čo i len mild-hybridnej? Áno. V Mini sa tento motor pre verziu S nachádza celé roky a stále nepotrebuje elektrickú podporu. Spotreba sa točila počas testu okolo 8 litrov, v tomto prípade sa však asi nebudete pozerať, či jazdíte za 6 alebo 9 litrov. Cooper S zaberá pekne od spodných otáčok, ovláda sa a správa ako motokára a jeho praktické stránka sa nikdy nedostavila. Keď na semafore nevidíte vo väčšine prípadov na to, aké svetlo svieti, bude to spôsobené úzkym oknom so zlým horizontálnym výhľadom. Keď budete zápasiť s detskou sedačkou a úzkymi dverami, ktorá sa tam ani zmestiť nemusí, uvedomíte si, že toto nie je auto pre oteckov. Ani pre rodinu ako takú, ale pre individualistov, ktorý si potrpia na štýl a jazdné vlastnosti.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Mini Cooper S |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 1998 cm3 |
Max. výkon | 150 kW / 204 k |
Max. krútiaci moment | 300 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 7-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 036 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 744 mm |
Výška | 1 464 mm |
Rázvor náprav | 2 567 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 430 kg |
Objem batožinového priestoru | 375 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,8 s |
Rozmer pneumatík | 215/40 R18 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 9,3 l/100 km |
Diaľnica | 7,3 l/100 km |
Okresky | 6,4 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 26 800 eur |
Základná cena testovanej verzie | 44 108 eur |