Čínski výrobcovia elektromobilov prichádzajú do Európy so zámerom ponúknuť technologicky vyspelé automobily za bezkonkurenčné ceny.
Jedným z nich je aj Leapmotor, ktorý do stredoeurópskeho priestoru pod patronátom koncernu Stellantis posiela svoju vlajkovú loď, rodinné elektrické SUV C10. Po týždni s týmto autom sme mali pocit, že jeho najväčšou devízou nie je jeden veľký „wow“ moment, ale skôr množstvo malých detailov, ktoré z neho robia prekvapivo dobre použiteľné a sympatické auto na každý deň.

Uhladený moderný dizajn
Leapmotor C10 pôsobí už na prvý pohľad veľmi vyváženým dojmom. Nie je to auto, ktoré kričí do sveta, že chce zaujať za každú cenu, no zároveň má v sebe poriadnu dávku sebavedomia. S dĺžkou takmer 4,74 metra a rázvorom 2,83 metra ide o plnohodnotné SUV segmentu D, ktoré sa svojimi proporciami bez problémov stavia vedľa modelov ako Volkswagen ID.4 alebo Škoda Enyaq.

Dizajn auta je postavený na čistote. Žiadne zbytočné prelisy, žiadne komplikované línie, ktoré sa snažia tváriť dynamicky, aj keď dynamické nie sú. Leapmotor C10 si ide svojou vlastnou cestou a vyžaruje z neho moderná jednoduchosť, ktorá pôsobí prekvapivo európskym dojmom. Predná časť je elegantná, svetlá majú úzke, technické tvary a celé auto má veľmi dobré proporcie, ktoré nepôsobia lacno ani nafúknuto. Je to ten typ dizajnu, ktorý nezostarne po roku či dvoch. Všimnite si aj efektnú animáciu zadných svetiel, keď vozidlo stojí, napríklad na križovatke. Hlavne v noci auto tak získava štipku futuristickej identity.
Obrovsky priestor na palube
Po otvorení dverí pôsobí interiér veľmi priestranne. Rázvor 2 825 mm vytvára v kabíne množstvo miesta. Predné aj zadné sedadlá sú mimoriadne mäkké, čo výrazne zvyšuje komfort pri dlhších jazdách (absolvovali sme v nich cestu Bratislava – Praha – Bratislava a vždy sme z nich vystupovali prijemne svieži). Ich tvarovanie nie je športové, orientujú sa predovšetkým na pohodlie a uvoľnený posed.

Zadne sedačky ponúkajú dostatok miesta pre kolená aj hlavu, takže ani vyšší cestujúci nemajú dôvod sťažovať sa na stiesnený priestor. Materiály v interiéri pôsobia vyvážene. Nie sú špičkovo prémiové, ale celkové spracovanie je solídne a aj pri silnejšom chytení nič nevŕzga. V interiéri nájdete dvojicu kvalitných displejov. 10,2-palcový digitálny priestor pre vodiča dopĺňa obrovský 14,6-palcový centrálny displej pre infotainment. Oba ponúkajú vynikajúcu obrazovú kvalitu a predovšetkým bleskovú odozvu, takže práca s nimi je plynulá. Všetky dôležité funkcie je možné ovládať priamo z volantu pomocou fyzických tlačidiel. Ich koncepcia pripomína riešenie v automobiloch Tesla.

V interiéri nechýba ani ambientné osvetlenie s možnosťou prispôsobenia intenzity a farebného odtieňa. Z praktických prvkov zaujme veľká stredová priehradka, rozumné množstvo USB portov a odkladacie priestory v spodnej časti tunela. Celková organizácia odkladacích priestorov v interiéri pôsobí premyslene. Infotainment však zatiaľ nepodporuje Apple CarPlay ani Android Auto. Infotainment síce beží plynulo, reaguje rýchlo a ponúka všetky bežné funkcie, no chýbajúca plná integrácia smartfónu predstavuje citeľné mínus.

Výbava
Leapmotor C10 boduje najmä výbavou, ktorá už na prvý pohľad pôsobí štedro a moderne. Kabína ponúka množstvo prvkov, ktoré dvíhajú každodenný komfort na úroveň vozidiel z vyšších segmentov. Predné sedadlá kombinujú mäkké čalúnenie s vyhrievaním aj ventiláciou. Vodič si navyše môže spríjemniť chladné rána vyhrievaným volantom. V testovanej výbave Design dostáva C10 aj elektricky ovládané zadné dvere, čo uľahčuje nakladanie väčšej batožiny.

Auto stojí na výrazných 20-palcových diskoch, ktoré mu dodávajú pevný postoj a elegantný vzhľad. Kto uprednostňuje ešte mäkší podvozkový prejav, ten siahne po základných 18-palcových diskoch, ktoré sú dostupné v nižšej výbave Style. O celkovú atmosféru v kabíne sa stará ambientné osvetlenie s možnosťou nastavenia farby aj intenzity, ďalej nechýba taktiež dvojzónová klimatizácia vpredu. Pri parkovaní pomáha kvalitný 360-stupňový kamerový systém. Obraz z kamier je ostrý a čitateľný aj v horších svetelných podmienkach.

Leapmotor C10 si však poctivo stojí aj v oblasti bezpečnosti a moderných asistenčných systémov. V náročnej európskej skúške EURO NCAP automobil získal plný počet 5 hviezd. Vodičovi pri jazde primerane asistuje celý rad systémov. Adaptívny tempomat pracuje mimoriadne hladko, hustejšiu premávku zvláda s predvídavosťou a dokáže plynulo udržiavať bezpečný odstup. V neposlednom rade poskytuje vysokú pasívnu ochranu celkom deväť airbagov.

Moderný softvér podporuje OTA (Over-The-Air) aktualizácie, čo v praxi znamená, že vozidlo môže prijímať vylepšenia a nové funkcie priamo na diaľku, bez akejkoľvek potreby návštevy servisu. C10 sa tak môže časom stať ešte lepším a bezpečnejším autom. Kabína pôsobí prepracovane aj po praktickej stránke. Nájdeme v nej bezdrôtovú nabíjačku, NFC kľúč, množstvo USB portov, kvalitný 12-reproduktorový audiosystém a monitor kvality vzduchu s aktívnym filtrom. Výbava vozidla je na veľmi dobrej úrovni a v niektorých ohľadoch dokonca konkuruje omnoho drahším autám.

Technika a elektromotor
Leapmotor C10 EV v základe poháňa moderná a premyslená elektrická technika. Jej srdcom je synchrónny elektromotor na zadnej náprave, ktorý poskytuje výkon 160 kW (218 k) a krútiaci moment 320 Nm. Všetku túto silu cez jednorýchlostnú prevodovku smeruje výhradne na zadné kolesá. Za energiu zodpovedá batéria s úžitkovou kapacitou 69,9 kWh. Podľa merania WLTP automobil prejde až 424 kilometrov na jedno nabitie. V reálnych podmienkach však dojazd závisí od viacerých faktorov. Po dôkladnom testovaní sme v diaľničnej premávke dosiahli hodnotu okolo 280 až 320 km. V typickej prímestskej doprave s plynulejšou jazdou sa však reálne dojazdy blížili k 400 km.

Vodičovi ponúka C10 prirodzene elektrický zážitok s okamžitým nástupom výkonu a veľmi svižnou odozvou. So zrýchlením 0-100 km/h za 7,5 sekundy síce nepatrí medzi ohurujúco dynamické elektrické SUV, no v bežnej premávke či pri predbiehaní iných vozidiel si počína sebaisto a bez problémov akceleruje aj pri plnom obsadení sedadiel.

Jazdné dojmy
Za volantom modelu Leapmotor C10 sa šofér cíti veľmi uvoľnene a sviežo. Riadenie je ľahké, a veľmi predvídavé, svojím charakterom okamžite naznačuje, že auto vzniklo s dôrazom na pohodlie. V meste sa ovláda bez námahy, vodič nepotrebuje veľkú silu ani pri manévrovaní v úzkych priestoroch. Na dlhších trasách si zachováva stabilitu, ktorá vodiča neunaví ani po hodinách jazdy. Po krátkom zoznámení so systémom „one-pedal drive“ dokáže vodič väčšinu situácií riešiť bez brzdového pedála, čo spríjemňuje jazdu v hustej premávke aj na okresných cestách. Rekuperácia má dobre nastavený účinok a nezaťažuje posádku prudkými prechodmi medzi zrýchlením a spomaľovaním.

Podvozok sa orientuje najmä na komfort. Nerovnosti filtroval počas testu s ľahkosťou a posádka necíti takmer žiadne nepríjemne otrasy ani pri prejazde horších úsekov. Auto pôsobí ako vhodná voľba na rodinné výlety aj denné dochádzanie, pretože kabína ostáva tichá a izolovaná od väčšiny ruchov okolia. Pri vyšších rýchlostiach si auto drží smer a nevyžaduje neustálu korekciu volantom. Zadný pohon dodáva pri výjazdoch zo zákrut prirodzený balans a istotu. C10 tak pôsobí veľmi predvídateľne za každej situácie, čo ocení vodič s rodinou aj ten, kto hľadá pohodlné elektrické SUV na každodenne jazdenie.

Spotreba
Efektívna spotreba energie patrí medzi kľúčové vlastnosti každého elektromobilu. Leapmotor C10 v tomto ohľade prekvapí príjemnou predvídateľnosťou. Jeho energetický manažment funguje stabilne, bez výrazných výkyvov, čo vodič ocení pri plánovaní trás. V meste sa C10 pohybuje s mimoriadne nízkou spotrebou, ktorú sme v teste namerali okolo 11,7 kWh/100 km. K tomuto výsledku výrazne prispieva plynulá a predvídateľná rekuperácia, okamžitá odozva na akcelerátore a vysoká efektivita elektromotora v meste.

Na okresných cestách spotreba prirodzene stúpa, konkrétne na 17,3 kWh/100 km. Toto číslo dobre vystihuje charakter auta – v ustálenom tempe jazdí úsporne a nevyžaduje časté zásahy vodiča. Diaľnica je pre väčšinu elektromobilov náročná a C10 nie je výnimkou. Spotreba 24,6 kWh/100 km je však pre vozidlo tejto veľkosti a hmotnosti stále primeraná. Auto si pri vyšších rýchlostiach udržiava konštantný odber a nevzbudzuje u vodiča obavy z rýchleho vybitia.
Naša kombinovaná 100-kilometrová testovacia trasa preukázala priemernú spotrebu 17,6 kWh/100 km. To je výborný výsledok v porovnaní s priamou konkurenciou, ako je VW ID.4 Pure (17,8 kWh/100 km).

Nabíjanie
V oblasti nabíjania sa Leapmotor C10 nehrá na rekordmana, no ponúka niečo možno cennejšie a to je konzistentná výkonnosť. S maximálnym nabíjacím výkonom 85 kW sa z 5 % na 80 % stav batérie dostanete približne za 40 minút. Skratka v rozmedzí 30–80 % zaberie len 30 minút. Hoci maximálny výkon nie je extrémne vysoký (v praxi sa drží stabilne na 80–85 kW), jeho hlavnou výhodou je, že ho auto dokáže udržať až do cca 80 % nabitia. To je výrazná výhoda oproti vozidlám, ktorých výkon po 50 % drasticky klesá. Pre vodičov, ktorým táto rýchlosť nestačí, má Leapmotor v pláne uviesť začiatkom budúceho roka verzie s 800V architektúrou a nabíjaním až do 180 kW.

Kto by mal nad C10 uvažovať?
Leapmotor C10 EV predstavuje predovšetkým veľmi racionálnu a rozumnú voľbu. Za cenu začínajúcu na 34 990 eur ponúka veľkorysý priestor, slušnú výbavu a pohodlie. Obrovskou výhodou je zázemie skupiny Stellantis, ktorá stojí za jeho európskou expanziou. Vďaka tomu C10 nekupujete ako neoverenú značku na vlastné riziko, ale ako plnohodnotného hráča s komplexnou sieťou dealerov, servisov a so štandardnou zárukou.

Ak teda hľadáte elektromobil na každodenné používanie a pri kúpe sa riadite viac rozumom ako prestížou značky, Leapmotor C10 môže stáť na vrchole zoznamu.
| TECHNICKÉ ÚDAJE | Leapmotor C10 EV |
| Motor | elektrický |
| Kapacita akumulátora | 69,9 kWh |
| Max. výkon | 160 kW (218 k) |
| Max. krútiaci moment | 320 Nm |
| Dojazd | 425 km (WLTP) |
| Pohon | RWD |
| Prevodovka | 1 – stupňová AT |
| ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
| Dĺžka | 4739 mm |
| Šírka | 1900 mm |
| Výška | 1680 mm |
| Rázvor náprav | 2825 mm |
| Pohotovostná hmotnosť | 1980 kg |
| Objem batožinového priestoru | 435 / 1410 l |
| Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,5 s |
| Rozmer pneumatík | 245/45 R20 |
| SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
| Elektromotor | |
| Mesto: | 11,7 kWh / 100 km |
| Diaľnica: | 24,6 kWh / 100 km |
| Okresky: | 17,3 kWh / 100 km |
| 100 km testovací okruh: | 17,6 kWh / 100 km |
| Maximálny nabíjací výkon | 84 kW |
| Doba nabíjania 10 – 80% | 44 min |
| Doba nabíjania 30 – 80% | 30 min |
| CENA | |
| Základná cena modelu | 34 990 € |
| Základná cena testovanej verzie | 36 990 € |






























































