Či chceme alebo nechceme, doba sa mení a konvenčné spaľovacie vozidlá pomaly ale isto končia. Mitsubishi Outlander PHEV tretej generácie predstavuje ďalší stupienok na ceste k pokroku.
Dnes už môžeme pokojne prehlásiť, že spaľovacie motory respektíve vozidlá s konvenčným pohonom tak ako sme ich poznali doposiaľ, pomaly končia. Je naivné si myslieť, že tomu tak nebude. No netreba podliehať panike, tento proces obmeny potrvá ešte pár rokov a možno dekád.
Do tej doby budú čisto spaľovacie ústrojenstvá postupne vytláčané, či už legislatívou alebo samotnými stratégiami automobiliek. Môj osobný názor znie tak, že konvenčný spaľovací motor, onedlho nájdeme len vo vybraných malosériových alebo unikátnych hyperšportových kúskoch. Ich cena bude samozrejme vyhnaná na maximum a dovoliť si ich budú môcť len skutočne vyvolený. Stane sa z nich kus exkluzivity so zberateľskou hodnotou.
Blízka budúcnosť patrí rozhodne Plug-in Hybridom, ich úlohou bude plynulejší prechod návykov obyvateľstva od štandardného tankovania fosílnych palív k využívaniu alternatívnych zdrojov. Práve nový Outlander PHEV zhmotňuje ďalší krok vývoja dokonalejšieho pohonného ústrojenstva.
Keď nestačí jeden, tri už hádam budú
Nová generácia modelu Outlander PHEV prichádza hneď s tromi motormi. Dva elektromotory sú rozdelené na prednú a zadnú nápravu, pod prednou kapotou nájdeme posledný, tretí spaľovací motor. O pohon oboch náprav sa tak stará práve elektrické ústrojenstvo. Čiže Outlander PHEV môžeme pokojne nazvať elektrickou štvorkolkou.
Predný elektromotor má výkon 60 kW a zadný elektromotor disponuje výkonom 70 kW čiže 95 koní. Benzínový agregát dostal medzigeneračne väčší objem, konkrétne sa jedná o atmosferický štvorvalec s objemom 2,4l a výkonom 99 kW čiže 135 koní. Benzínový motor pracuje hlavne ako generátor elektrickej energie, no je schopný aj poháňať prednú nápravu. Celkový nominálny výkon sústavy tak predstavuje hodnotu 167 kW. O uskladnenie elektrickej energie sa starajú akumulátory s celkovou kapacitou 13,8 kWh.
Vrámci obmeny, je Outlander schopný uháňať na čisto elektrický pohon rýchlosťou 135 km/h. Čo predstavuje ideálnu diaľničnú rýchlosť ktorú si nastavíte na tempomate. Vyhovel tak zákazníkom, ktorí v predchádzajúcej verzií mohli využívať čisto elektrický pohon len do rýchlosti 125 km/h. Maximálna rýchlosť vozidla potom predstavuje hodnotu 170 km/h.
K spotrebe, jednotlivým jazdným režimom ako aj dojazdu sa vrátime na konci testu.
Dizajn a spracovanie
Osobne sa mi zovňajšok modernizovaného Outlanderu páči a oceňujem minimálne zmeny, výlučne v podobe emblémov PHEV na karosérií. Jednoducho Outlander zbytočne do sveta nekričí, “ja som iný!”
Práve náš testovaný model bol obutý na 18 palcových diskoch kolies ktoré mu dodávali ešte o čosi viac elegancie. Vrámci podstatnejších zmien pribudli vpredu väčšie brzdy s odvetrávanými kotúčmi. Zvýšila sa taktiež aj tuhosť karosérie, čo jednoznačne prispelo k vyššej bezpečnosti posádky.
Predtým než sa presunieme do interiéru, nesmiem zabudnúť spomenúť jednu z najpodstatnejších informácií. Kým bežný Outlander je k dispozícií aj ako sedem-miestna verzia, PHEV si zakúpite jedine ako päť-miestnu verziu. Objem batožinového priestoru je na úrovni 463 litrov. Ako relatívne otravné negatívum som vnímal skutočne, najpomalší mechanizmus elektrického otvárania batožinového priestoru aký som kedy videl…
Naopak obrovským prínosom je zásuvka na 220V s príkonom 1500 W, ktoré sú vo vozidle dokonca až dve! Zapojíte sem takmer akýkoľvek spotrebič, kosačku, čerpadlo, vysávač, kávovar, fén no jednoducho všetko. Jedna zásuvka sa nachádza v priestore stredového tunela pred zadnými pasažiermi a tá druhá priamo v kufri.
Vo vnútri Outlanderu je už výrazne cítiť zub času, aj keď ovládač smeru jazdy pôsobí absolútne netradičným dojmom, práve pre Japonskú automobilku. Vytknúť musím dizajnérske spracovanie a niektoré ovládače a tlačidlá, ktoré pôsobia skôr ako z rokov milénia.
Grafické spracovanie infotainmentu tiež nieje práve najideálnejšie, nehovoriac o zložitosti ovládania niektorých funkcií v ňom. Napríklad pri nastavení parametrov audio sústavy sa cítite ako jadrový fyzik. Na oplátku, systém Rockford Fosgate ma vždy ohúri svojou kvalitou zvuku. Nebojím sa ju dokonca prirovnať k najdrahšiemu príplatkovému audiu aké používa napríklad BMW, Bowners & Wilkins. Kto pozná Rockford Fosgate, vie o čom hovorím!
Samotné materiálové spracovanie interiéru vás neurazí, ale ani nenadchne. Možno by stačilo len trochu prekresliť vzhľad palubnej dosky a hneď by Outlander vyzeral o čosi lepšie. Mitsubishi však o svojich nedostatkoch vie a skvelo ich kompenzuje technológiami o ktorých ani neviete no starajú sa o váš komfort, bezpečie či nižšiu a efektívnu spotrebu. Taktiež po priestorovej stránke sa budete cítiť veľmi príjemne tak vpredu ako aj na zadných sedadlách.
Komplikovaná efektivita
Späť na začiatok k podstate Plug-in Hybridného Outlanderu. Hybridné ústrojenstvo síce poriadne navýšilo hmotnosť tohto vozidla a to až na hodnotu 1955 kg, na jeho jazdných vlastnostiach sa to podpísalo len minimálne.
Vďačiť za to môžme hlavne lepšiemu naladeniu tlmičov a strmšej konfigurácií riadenia, ktoré prispieva k lepšej ovládateľnosti. Samotný dojazd na čistú elektrickú energiu sa v závislosti od vášho štýlu jazdy a predovšetkým prostredia v ktorom jazdíte, môže vyšplhať až na hodnotu cca 70 km. Bohužiaľ, tento údaj sa nám nepodarilo dosiahnuť ani pri jazde v meste. Prešli sme však len o niečo menej, konkrétne 49 km.
Osobne som práve ten pre koho by bol Outlander PHEV určený, ak si odmyslím služobné cesty… Prevažnú väčšinu svojho týždňa trávim v meste a jeho periférií a presne to je aj rajón tohto auta. Dojazd a samotná efektivita Outlanderu PHEV zavisí do veľkej mieri od štýlu vašej jazdy. Pokiaľ máte chuť jazdiť technickým štýlom zameraným práve na spotrebu, ste schopný z Outlanderu vydolovať skutočné maximum.
Na výber máte hneď niekoľko jazdných režimov, respektíve možnosti využitia pohonnej sústavy. Plne elektrický režim EV, je možné použivať kedykoľvek, pokiaľ máte nabité batérie. Tento režim som využíval prevažne v meste. Prakticky ste schopný jazdiť celý deň čisto na elektrický pohon.
Pokiaľ však chcete ušetriť energiu, napríklad na cestu domov, režim SAVE sa stará o zachovanie úrovne nabitia akumulátorov. Jednoducho si pri vyššej námahe pomôže spaľovacím motorom.
Posledným režimom je CHARGE, ako už samotné označenie napovedá, jedná sa o režim počas ktorého je spaľovací motor, schopný akumulátory nabíjať. Pokiaľ teda máte vybité batérie a potrebujete vojsť napríklad do bez-emisnej zóny a žiadna nabíjačka nieje v okolí, respektíve nemáte čas auto nabíjať, poslúži ako generátor elektrickej energie.
Tento režim však okrem neúmerného zvýšenia spotreby, zvýši aj hluk v kabíne, čo nieje zrovna komfortné. Osobne som tento režim vyskúšal pár krát, pokiaľ však potrebujete núdzovo nabiť batérie počas jazdy, je skvelý. Samozrejmosťou je aj ovládanie intenzity rekuperácie prostredníctvom pádiel pod volantom. Máte k dispozícií úroveň od B0 po B5.
Ako to funguje?
- Čisto elektrický jazdný režim
- Vozidlo je poháňané predným a zadným elektromotorom
- Energia sa čerpá z batérie sústavy pohonu
- Sériový hybridný režim
- Vozidlo je poháňané predným a zadným elektromotorom
- Spaľovací motor je spustený a poháňa generátor energie na dobíjanie batérie počas jazdy
- Režim sa aktivuje automaticky – max. po dobu 3 až 10 min a to pri potrebe prudšej akcelerácie alebo počas stúpania. Zapája sa aj vtedy, ak je indikovaný príliš nízky stav nabitia batérie pohonu.
- Systém je prednastavený tak, aby čo najskôr prepínal späť do čisto elektrického jazdného režimu
- Spaľovací motor sa tiež presne a automaticky spúšťa v záujme zachovania optimálnych parametrov katalyzátora + po 89 dňoch jazdy čisto na elektrinu s ohľadom na ochranu systému vstrekovania paliva.
- Paralelný hybridný režim
- Spaľovací motor poháňa predné kolesá
- Predný elektromotor vypomáha spaľovaciemu motoru a zadný elektromotor poháňa zadné kolesá
- Režim sa automaticky aktivuje pri vysokých rýchlostiach za jazdy
- Systém je prednastavený tak, aby čo najskôr prepínal späť do sériového hybridného režimu alebo čisto elektrického jazdného režimu
- Spaľovací motor sa tiež zapája v rámci dobíjania prostredníctvom generátora energie, kedy sa využíva nepotrebná rezerva krútiaceho momentu
Unikát za rozumnú cenu
Jazda s Outlanderom PHEV ma skutočne bavila, vyžaduje si vašu pozornosť pri efektivite jazdy. Odmení sa vám spotrebou, pokojne aj s hodnotou 0l/100 km. Počas hybridného režimu v meste, som zajazdil svoj okruh s hodnotou 2,7l/100 km. Na okreskách hodnota len veľmi mierne prekonala päť litrov. Na diaľnici očakávajte vyššiu spotrebu, niekde na úrovni 8l/100 km, práve kvôli vyššej hmotnosti a horšej aerodynamike masívneho SUV.
Pokiaľ máte možnosť auto nabíjať priamo doma, prípadne v bezprostrednej blízkosti, vaša návšteva čerpacej stanice bude skôr zriedkavá. Narozdiel od plne elektrických vozidiel sa však nemusíte stresovať či do svojho cieľa dôjdete, pretože ešte stále máte k dispozícií benzínovú nádrž s objemom 45 litrov.
Cena nami testovaného kúsku bola presne 45 990€. To sa práve nachádzame v cenovej hladine štandardného SUV s bežným spaľovacím pohonom. Outlader vás navyše neoberie o vnútorný ale ani batožinový priestor. Hodnoty niesu síce najväčšie z pomedzi konkurentov, no rozhodne sa nemá začo hanbiť.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 2 360 cm3 |
Max. výkon | 99 kW/ 135 k + elektromotor predný a zadný 60 kW/82 k, 70 kW/95 k |
Max. krútiaci moment | 211 Nm + 137 Nm + 195 Nm |
Palivo | benzín + elektromotor |
Pohon | oboch náprav |
Prevodovka | jednostupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 695 mm |
Šírka | 1 810 mm |
Výška | 1 710 mm |
Rázvor náprav | 2 670 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 955 kg |
Obejem nádrže | 45 l |
Objem batožinového priestoru | 463 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,6 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 0 až 2,7 l / 100 km alebo 14,3 kWh/100 km |
Diaľnica | 8,1 l / 100 km |
Okresky | 5,2 l / 100 km |
Priemer | individuálne |
CENA | |
Základná cena modelu | od 42 990 € |
Cena testovanej verzie | 45 990 € |