Domov TESTY Test SEAT Arona CNG Hybrid: Auto, ktoré nie je pre každého

Test SEAT Arona CNG Hybrid: Auto, ktoré nie je pre každého

Po plne elektrickej Kii Niro je SEAT Arona CNG už druhým autom na alternatívny pohon, ktoré sa mi dostalo do rúk. Nemožno porovnávať elektromobil s klasickým spaľovacím motorom, ktorý okrem benzínu dokáže pracovať aj na CNG. Práve z tohto dôvodu sa v recenzii skôr zameriam na jej priame porovnanie s autom na konvenčný pohon, ktoré je, dá sa povedať, z koncernových radov. Škoda Kamiq bude nepochybne najväčším konkurentom nie len pre Aronu, ale aj pre malý T-Cross.

SEAT Arona CNG Hybrid. Takýto nápis sa vo veľkom vynímal na boku mnou testovaného malého crossoveru. V dnešnej dobe, keď je slovo HYBRID veľmi trendové, je malým prekvapením, že Arona nemala žiadny elektromotor. Hybrid je to najmä preto, že okrem klasického benzínu, ktorý čerpá z 9 litrovej nádrže, dokáže ísť aj čisto na CNG. A navyše, bonusom je možnosť vstupu do podzemnej garáže, čo pri vozidlách s pohonom na LPG nie je možné. Aký je teda rozdiel medzi týmito dvoma pohonnými látkami a čo ich skratky vlastne znamenajú?

LPG vs CNG

Začnime pekne starým známym LPG. LPG je skratka pre Liquid Petroleum Gas alebo inak povedané skvapalnený ropný plyn, ktorý je  tiež známy aj pod názvom propan – butan. Získava sa ako vedľajší produkt pri ťažbe a spracovaní ropy. Do nádrže sa tankuje v skvapalnenom stave a je ťažší ako vzduch. Okrem toho sa LPG nedá vyrábať z obnoviteľných zdrojov. Na druhú stranu CNG, teda Compressed Natural Gas, čiže stlačený zemný plyn, je možné vyrábať aj z obnoviteľných zdrojov. Jeho hlavnou zložkou je metán, vďaka ktorému má vlastnosti paliva s oktánovým číslom 128. Emisie pri CNG sú nižšie ako pri LPG, no jeho najväčšou nevýhodou je extrémne malá dostupnosť plniacich staníc. V dobe písania článku je ich na Slovensku 13.

Rovnaká cena, rozdielne parametre

Keď sme si uviedli na pravú mieru rozdiel medzi LPG a CNG je čas zamerať sa na rozdiel medzi klasickým benzínovým autom a Aronou CNG Hybrid. Ako hlavného konkurenta som si vybral koncernového súrodenca Škoda Kamiq Ambition, ktorý sme mali nedávno na redakčnom teste. Obe vozidlá majú pod kapotou litrový prepĺňaný agregát. Avšak v prípade Kamiqu ide o jednotku TSI s výkonom 85 kW, 200 Nm točivého momentu a 6-stupňovým manuálom. Mnou testovaná Arona mala agregát TGI s výkonom 66 kW, 160 Nm točivého momentu a prevodovkou s rovnakým počtom stupňov. Nakoľko je Kamiq väčšie auto ako Arona je o niečo silnejší motor na mieste.

Obe autá majú takmer identickú cenu. V prípade testovanej Arony je to čiastka 20 246€, v prípade Kamiqu je to o 1 Euro viac. Samozrejme s rôznymi príplatkami sa môžete pokojne dostať aj na vyššiu sumu. Keďže obe autá majú veľmi podobnú výbavu, bude priame porovnanie týkajúce sa prevádzkových nákladov zaujímavým ukazovateľom.

Ako je na tom Arona CNG so spotrebou?

Obe autá najazdili v dvoch rozdielnych testoch približne rovnaký počet kilometrov po trase s podobným reliéfom. Spotreba sa v prípade španielskeho hybridu ustálila na priemernej hodnote 5,8 kilogramu CNG na 100 kilometrov. Nakoľko je dostupnosť plniacich staníc extrémne obmedzená, bude jej hlavným pôsobiskom mesto, kde mala spotrebu 5,9 kg/100km. Po natankovaní CNG som si všimol jednu zaujímavú vec. Pravdepodobne z dôvodu nízkej teploty CNG ide približne kilometer až dva na benzín. To zapríčinilo, že počas testu bola spotreba benzínu 14,9 litra na 100 kilometrov. Avšak Arona 99% testu spaľovala výhradne CNG, čo dávala najavo zelenou kontrolkou na prístrojovom štíte. Počas testu som benzín netankoval, a preto ho môžeme s nášho porovnania vyškrtnúť.

Čo na to Kamiq?

Na druhú stranu je tu Kamiq, ktorý ide výhradne na benzín. Jeho spotreba bola v priemere počas testu 5,9 litra. V prípade mestskej premávky sa táto hodnota vyšplhala až na 7,8 litra, čo je pomerne vysoké číslo. Na druhú stranu v prospech klasického motoru jednoznačne hovorí dostupnosť čerpacích staníc. Tie sú na každom kroku, a preto nie je potreba kalkulovať kde a ako natankujete.

Prvá interaktívna videorecenzia: Škoda Kamiq, vy rozhodujete

Čísla hovoria za seba…

Poďme sa teraz pozrieť na konkrétne čísla. Ak by ste sa rozhodovali pre Aronu CNG Hybrid tak by Vás predovšetkým zaujímala cena CNG. Tá je aktuálne v dobe písania článku stanovená na 1,198€ za kilogram. Keďže Arona obsahuje nádrž na plyn s kapacitou 13,8 kg, náklady na jej naplnenie sú vo výške 16,53€. Ak k tomu pripočítame 9 litrovú nádrž na benzín, pri súčasnej hodnote sa dostaneme na sumu 28,69€ za kompletné natankovanie. S plnými nádržami pritom Arona ujde papierovo až 560 kilometrov. Reálne by som to však videl približne na 420-450 kilometrov, čo je v meste postačujúca hodnota, no v prípade dlhšej trasy je už obmedzujúca. Hlavne ak si zoberieme do úvahy dostupnosť plniacich staníc.

Vyznačenie plniacich staníc CNG na Slovensku. Zdroj: Google Maps

Na druhú stranu v prípade benzínového Kamiqu s 50 litrovou nádržou je papierový dojazd niekde na úrovni 980 km. S dostupnosťou čerpacích staníc problém nie je, a preto odpadá potreba detailnejšieho plánovania trasy. Avšak pri pohľade na aktuálne ceny benzínu je čiastka 67,5€ za plnú nádrž v porovnaní s Aronou takmer 3-krát vyššia.

Prvý rok od zakúpenia pri nájadze 30 tisíc km

Poďme sa pozrieť, ako by tieto čísla vyzerali v prvom roku od zakúpenia auta a s nájazdom 30 tisíc kilometrov. V prípade nami testovanej Arony CNG Hybrid by sme za auto minuli 20 246€. K tomu pripočítame 33€ za prihlásenie vozidla do 80 kW a PZP, ktoré ročne vychádza od 107€. Bez pohonných hmôt by nám vyšla suma 20 386€. Ak by sme s Aronou jazdili len v meste, pri nami testovanej spotrebe by sme za tento rok minuli 2121€ na CNG. Pri testovanej priemernej spotrebe by to bolo 2085€.

V prípade benzínového Kamiqu sú náklady na kúpu 20 247€, 90€ za prihlásenie vozidla do 86 kW a PZP od 110€. To nám spolu činí 20 447€. Pri nájazde 30 tisíc kilometrov v meste by sme k tejto sume museli pripočítať až 3159€ pri testovanej spotrebe, čo je značný rozdiel oproti Arone. Pri priemernej spotrebe 5,9 l/100km by to bolo potom 2390€.

Pre koho je Arona CNG Hybrid určená?

Z porovnania vyššie jasne vidíme, že benzín pôjde s vyšším nájazdom stále hlbšie do peňaženky. Na druhú stranu by som klasický pohon odporúčal viac. Je to najmä z toho dôvodu, že v súčasnosti nie je slovenský trh a sieť čerpacích staníc pripravená na pohon CNG. Aj napriek tomu vidím istú trhlinu na trhu, kde by sa Arona CNG určite ujala. Ak by si auto zakúpila firma, ktorá má vo svojom okruhu plniacu stanicu, Arona by mohla ušetriť niekoľko tisíc ročne. Bez problémov by som si ju vedel predstaviť ako auto pre mestského kuriéra alebo ako mestský Taxi či Bolt. Benzín Vám aj napriek tomu dá viac voľnosti. Nemusíte riešiť dojazd, no ročne miniete podstatne viac peňazí na jeho prevádzku.

Okrem dojazdu je výrazne obmedzená aj kapacita kufru. V klasickej Arone je jeho kapacita 400 litrov. V dôsledku použitia nádrže na CNG, ktorá je ukrytá ne mieste pre rezervu, je jeho kapacita len 282 litrov. Osobne som v tom veľký problém nevidel, no viem si predstaviť, že mnoho zákazníkov si auto kupuje aj s prihliadnutím na objem batozinového priestoru.

Aká bola Arona?

Po prepočtoch, výpočtoch a porovnaniach sa teda dostávame k samotnému autu. SEAT Arona po svojom pobyte na trhu už nemá čím výraznejšie prekvapiť. Je to auto stavané hlavne do mesta a pre ľudí, ktorí nepotrebujú žiadny luxus a prepychové technológie. Jednoducho by sa dalo povedať, že Arona ako taká má pre bežného užívateľa na palube všetko čo potrebuje. Avšak nič navyše. Či je to dobre alebo zle je už individuálne na zákazníkovi. V testovanej Arone bola výbava FR Limited. V nej sa nachádzali veci ako vyhrievané sedadlá, kontrola mŕtveho uhlu či Front Assist. Všetko v rámci cenovej kategórie, no nesklamalo to. Jedinú, no podstatnú námietku by som mal práve k spomenutému Front Assist.

Osobne neviem či to bolo spôsobené poruchou systému alebo nejakým iným dôvodom, no tento senzor jednoducho nefungoval. Nebol to len môj pocit, ale jeho nefunkčnosť podporila aj hláška, ktorá sa neustále s pravidelnosťou ukazovala na prístrojovom štíte. Stávalo sa tak hlavne v dobe, kedy by bol paradoxne najviac potreba. Bolo to pri dobrzďovaní za autami či pri míňaní sa s autom idúcim v protismere. Ani by som si nechcel predstaviť, čo by sa stalo v prípade nefunkčnosti pri jeho hlavnom využití, ako multikolíznej brzdy. Avšak, ako som uviedol, môže to byť spôsobené hlavne nefunkčnosťou v konkrétnom vozidle.

Resumé

Koniec-koncov Arone musím dať hodnotenie 8,3 z 10. Neprekvapila, no ani nesklamala. Nepriniesla nič radikálne revolučné, no ani nezaspala dobu. Jednoducho ide o auto, ktoré si kúpi človek, ktorý ho chce a potrebuje. Presne tak by sa mali aj autá kupovať. Avšak osobne by som radšej odporúčal konvenčnejší pohon ako CNG. Určite by za pokus stála Arona 1,5 TSI, no nepochybne by nesklamala ani 1,0 TSI. Pri vyššom nájadze, od 100 až 150 tisíc kilometrov by sa však jasne preukázali ekonomické výhody lacnejšieho CNG.

TECHNICKÉ ÚDAJE – SEAT Arona CNG Hybrid
Usporiadanie a počet valcov V3
Zdvihový objem 999 cm3
Max. výkon 66 kW/90 k pri 4 500 – 5 500 ot.
Max. krútiaci moment 160 Nm pri 1 800 – 3 800 ot.
Palivo CNG + Benzín
Pohon predné kolesá
Prevodovka 6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 138 mm
Šírka 1 780 mm
Výška 1 552 mm
Rázvor náprav 2 566 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 308 kg
Objem batožinového priestoru 282 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,2 s
Max. rýchlosť 176 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná (WLTP) 3,7 – 4,2 kg/100 km (papierovo)
CENA
Základná cena modelu 18 080 eur
Základná cena testovanej verzie 20 246 eur

 

SEAT Leon s vynoveným pohonom CNG 1.5 TGI prejde až 500 kilometrov


Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokLuxusný Genesis GV 80 predstavený, štvorkolka a tri rady sedadiel nesmú chýbať
Nasledujúci článokElektrické autá sú vraj na nič! Britskí policajti sú nešťastní
Som študentom Fakulty Elektrotechniky a Informatiky STU. Vo svojom voľnom čase sa venujem najmä technologickým novinkám z oblasti IT a autonómnych technológií. Sledovanie noviniek a pokrokov v automobilizme patrí medzi moje najväčšie koníčky. Najviac častu trávim sledovaním koncernu VW a taktiež elektromobilitou a vecami s ňou spojenými.