Evoque je cenovo najdostupnejšou možnosťou ako vstúpiť do sveta prémiových SUV s mimoriadnymi schopnosťami v teréne, ktoré sa už dlhé roky spájajú so značkou Range Rover. Samozrejme, základný model je orientovaný skôr na lifestyle, ale v zlomovom momente, keď sa potrebujete dostať niekam, kde schopnosti bežného auta končia, tak Evoque nesklame. Otestovali sme druhú generáciu Range Rover Evoque po modernizácii s naftovým mild-hybridom.
Kompaktné rozmery, naftový motor s výkonom 204 koní, pohon všetkých kolies a mild-hybridný systém, ktorý tu je skutočne len dopočtu. To je stručná charakteristika nového Range Rover Evoque, ktorý má dizajnovo veľmi blízko svojim podstatne väčším súrodencom a aj v kabíne používa filozofiu čistých línií a minima fyzických ovládacích prvkov. Všetky línie vonku aj vnútri sú pekne uhladené, elegantné, no zároveň vám digitálne rozhranie dokáže ponúknuť kvantum informácií.
Nové farby aj svetlá
Range Rover Evoque prešiel nedávno faceliftom. Dizajnové zmeny sú charakterizované redukovaním prvkov len na to najnutnejšie. V Automobilke však k zmenám pristupovali veľmi zodpovedne a Evoque tak nielenže vyzerá veľmi moderne a nadčasovo, ale zároveň jednoznačne prejavuje svoju príslušnosť do rodiny vozidiel značky Range Rover. Nás potešili najmä priznané koncovky výfukového systému a širší výber farieb karosérie. Náš testovací kúsok bol vybavený práve jednou z troch nových farieb – bronzovou Corinthian za príplatok 981 eur s čiernou kontrastnou strechou za ďalších 800 eur.
Predné svetlomety sú ešte tenšie, majú novú grafiku denných LED svetiel, no facelift nemal vplyv na zachovanie súvislého pásu s vysúvateľnými kľučkami dverí a zadných partií v štýle kupé. Štandardom sú 18-palcové kolesá, avšak priplatiť si môžete aj za 19, 20 a dokonca aj za 21-palcové. Na našom Evoque sa nachádzali lesklé čierne 20-palcové disky za príplatok 2300 eur. Zaujímavosťou je, že v marci 2025 bude tento dizajn diskov kolies dostupný aj v matnom prevedení.
Obrazovka in, tlačidlá out
Palubná doska má absolútne minimalistický štýl. Okrem tlačidla výstražných svetiel tu všetko vrátane klímy alebo terénnych režimov ovládate cez dotykovú obrazovku. Multimediálny systém je vybavený najnovšou generáciou Pivi Pro. Kvitujeme, že najčastejšie ovládacie prvky, ako klimatizácia, vyhrievanie sedadiel alebo nastavenie hlasitosti rádia sú vždy viditeľné prostredníctvom nových bočných panelov s multifunkčnými posuvnými ovládačmi na oboch stranách. Ovládanie funkcií vozidla prostredníctvom dotykovej obrazovky je skutočne intuitívne a drvivú väčšinu z nich vykonáte maximálne dvoma ťuknutiami.
Odstránenie fyzických ovládačov z palubnej dosky vytvorilo priestor na novú schránku na bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu. Ani na konektivitu s vozidlom nepotrebujete kábel. Stredový tunel je taktiež elegantný, z čistých línií vystupuje len joystick 9-stupňovej automatickej prevodovky. Čo sa týka materiálov, tu sme jednoducho nemali pocit, že by v automobilke chceli nejako šetriť. Aj na miestach, ktoré nie sú úplne viditeľné, sa nachádzajúce mäkké materiály, jemné a kvalitné na dotyk. Samozrejme, štýl kabíny si dokážete prispôsobiť svojmu vkusu, ale nám sa ladenie do čiernej s niekoľkými chrómovanými prvkami v tmavom odtieni pozdávalo.
Parkovanie je hračkou
Ako je pri vozidlách značky Range Rover dobrým zvykom, Evoque disponuje skutočne prepracovaným kamerovým systémom. Vysoké rozlíšenie kamier a priam dokonalý obraz na centrálnom displeji prídu vhod najmä v podzemných garážach, v ktorých si napriek kompaktným rozmerom predsa len uvedomíte väčšiu šírku vozidla. Vo výbave sa dokonca nachádza aj digitálne vnútorné spätné zrkadlo. To nájde svoje uplatnenie najmä vtedy, pokiaľ v kufri prevážate viac batožiny alebo zadné sedadlá obsadia cestujúci s vyšším vzrastom. Najmä to druhé by sa však nemalo často opakovať, pretože priestor na zadných sedadlách je v rámci segmentu jeden z tých skromnejších.
Jazda je komfortná, Range Rover Evoque si dokáže žoviálne poradiť aj s veľkými nerovnosťami a hoci pružný motor láka na svižnejšiu jazdu, podvozku, ktorý sa musí zaobísť bez adaptívnych tlmičov, pokiaľ príde na sériu zákrut, je predsa len príjemnejšie zostať angažovaný v režime komfortného cestovateľa, ako sa zmeniť na športovca, ktorý by si užíval nachádzanie limitov priľnavosti pneumatík. Hoci, priznajme si, tie boli ďaleko za hranicou bežných SUV, o čo sa postarali aj špičkové pneumatiky Michelin Pilot Sport 4. Naftový štvorvalec disponuje najvyšším výkonom 204 koní a krútiacim momentom 430 Nm. Vďaka pohonu všetkých kolies dokážete túto silu veľmi efektívne preniesť na cestu, trakcia vozidla aj na mokrej je mimoriadne pôsobivá.
Pohonný systém
Vyzdvihnúť musíme kultivovanosť agregátu, ktorý o sebe dáva vedieť až v stredných a vysokých otáčkach, no aj to robí mimoriadne kultivovaným spôsobom. Jednotka je síce vybavená mild-hybridným systémom, ale ten má skôr podpornú funkciu, čo sa týka dynamiky v nízkych otáčkach, pretože auto nedokáže “plachtiť”. Napriek tomu sme jazdili za prijateľné spotreby – v meste do 6,5 litra, na okreskách za 5,4 litra a na diaľnici za 6 litrov. Ak by však Evoque dokázal využiť všetky možnosti mild-hybridného systému, spotreba by mohla ešte klesnúť. Z 0 na 100 km/h zrýchli Evoque D200 za 8,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 213 km/h.
Alternatívou je slabší naftový variant s výkonom 163 koní, ktorý je o nejakých 3 000 eur lacnejší alebo benzínový plug-in hybrid kombinujúci 1,5-litrový trojvalec a elektromotor so systémovým výkonom 269 koní, ktorý je k dispozícii od 60-tisíc eur. Práve benzínový plug-in sme testovali vo verzii ešte pred faceliftom a poriadne sme otestovali priechodnosť vozidla terénom. Test Range Rover Evoque P300e si môžete pripomenúť TU.
Záver
Evoque jednoducho poskytuje všetky hodnoty značky Range Rover, ako prémiový vzhľad, luxus, komfort, prestíž, pohon 4×4, priechodnosť terénom v kompaktnom balení s nízkou spotrebou, čo z neho robí veľmi príjemné auto na každodenné používanie či už pre vás, alebo vašu partnerku. Základná cena vozidla Range Rover Evoque D200 je necelých 57-tisíc eur.