Sú moderné autá dostatočne praktické, alebo sa len v prehnanej miere automobilky sústreďujú na imidž a displeje v interiéri? Naftový DS4 CROSS sme otestovali počas týždňa na azda najťažšej nedeštruktívnej skúške, ktorou môže auto prejsť – rodinnou dovolenkou s dvomi malými deťmi. Počas hodín strávených v aute neostanú skryté žiadne zlyhania výrobcu, ale ani užitočné prvky výbavy a interiéru.
DS4 CROSS je vskutku pôsobivé auto. Zvonka vyzerá ako malé SUV, ale naživo vás prekvapí pomerne kompaktnými rozmermi. S celkovou dĺžkou presne 4,4 metra, šírkou 1830 mm a batožinovým priestorom s kapacitou 430 litrov môžeme DS4 smelo porovnávať s priemerne veľkými hatchbackmi, ako Kia Ceed, VW Golf, Audi A3 alebo Toyota Corolla hatchback. Respektíve, ak nám ide o „cross konkurentov“, potom Audi A3 allstreet, Mercedes-Benz GLA či Mazda CX-3.
Má však niečo navyše: krásnu estetiku zadnej časti v štýle kupé a zvýšenú svetlú výšku na 188 mm. Vďaka nim, spoločne s 19-palcovými zliatinovými diskami kolies, vyzerá ako malé SUV.
Na dlhé cesty je nafta na nezaplatenie
Naša voľba testovacieho vozidla padla na exemplár v konfigurácii Voyage BlueHDi 130 S&S EAT8. To znamená DS4 v stupni výbavy Voyage, s exteriérovým balíčkom CROSS a naftovým štvorvalcom 1,5 litra s maximálnym výkonom 96 kW (130 koní). Tento motor je konfigurovaný s automatickou 8-stupňovou prevodovkou. Poháňané sú predné kolesá a vodič má na výber až 5 jazdných režimov: Šport, Normál, Eco, Piesok a Blato.
Jazdné vlastnosti DS4 CROSS s naftovým motorom musíme zhodnotiť veľmi priaznivo. Automobil sa na ceste prejavuje stabilne, má príjemne naladený podvozok, pritom sa celkom účinne vyhýba nakláňaniu a hojdaniu. Motor sa prejavuje ako pružný, zaberá pekne odspodu a pôsobí kultivovane.
Z pozície vodiča oceníte celý rad asistenčných systémov, ktoré pomáhajú zachovávať stabilnú rýchlosť a udržiavať vozidlo v pruhu. Nočné videnie a head-up displej sú pridanými hodnotami dodatočne zlepšujúcimi bezpečnosť.
Otázka zvyku
Po nastúpení vás čaká prekvapujúci excentrický interiér. Je vecou vkusu, ako sa budete pozerať na polygónové motívy a neštandardné ovládacie prvky (výduchy klimatizácie, dotykový displej pri ovládači prevodovky, vysoko položené ovládače okien) – naše dojmy však neboli práve najlepšie. Interiér sa nám zdal byť aj po týždni chaotický, komplikovaný a príliš preštylizovaný. Lenže, je to otázka vkusu a zvyku.
Na druhej strane, pohodlie sedadiel je vynikajúce, a to vzadu aj vpredu. Funkcia ventilácie predných sedadiel bola v čase takmer 40° horúčav jednoducho úžasná. Navyše, klimatizácia pracovala rýchlo a spoľahlivo, čo bol na dlhej ceste v letnej horúčave základ.
Cena testovaného vozidla predstavovala 37 990 € s DPH. Dnes si môžete nové DS4 kúpiť v stupňoch výbavy Pallas od 34 990 e, Etoile Alcantara, Collection Exupéry a Etoile Nappa od 39 490 €.
Hurá na 1400 km cestu
Nás ale tentokrát zaujíma, ako si DS4 CROSS poradí s rodinnou dovolenkou. Cesta západne od chorvátskej Rijeky si aj s prestávkami a dopravnými obmedzeniami vyžiadala 9 hodín cesty, počas ktorej sme odhaľovali klady aj nedostatky DS4 CROSS ako rodinného auta. A potom podobne dlho späť.
Kožené čalúnenie NOIR BASALTE v horúčave dokáže riadne páliť aj cez oblečenie. Avšak funkcia ventilácie je rýchla a účinná. Strešné okno je príjemné spestrenie výbavy, ale počas dlhej jazdy sme radšej nechali mechanickú clonu zatiahnutú. Kvalita sedenia je vynikajúca, nechýba ani masážna funkcia.
Vodič má elektrické nastavovanie sedadla s pamäťou. Zmeniť polohu počas jazdy je zdravé, takto to môžete spraviť aj bez manipulácie s mechanickými ovládačmi.
Ovládanie klimatizácie asi má svoje čaro, my sme mu však neprišli na chuť ani po 1400 kilometroch. Prišlo nám zbytočne komplikované a preštylizované. Škoda, že aj samotný infotainment bol skôr pomalší a pri každom spustení sa nás pýtal, či si chceme pozrieť virtuálneho sprievodcu.
Kamerový systém si zaslúži pochvalu. Obraz z kamery je počas dňa aj večera jasný, dostatočne detailný, prichádzajúce vozidlá vidíte už z diaľky. Vyskladaný panoramatický pohľad je užitočný, poskytuje simulovaný pohľad na vozidlo zhora. Užitočné sú dynamické navádzacie pruhy s vyznačením minimálnej vzdialenosti.
Odkladacie priestory na mobil a fľaše vpredu
Priestoru na stredovej konzole je tak akurát. Oceňujeme hlboký odkladací box pod lakťovou opierkou aj rozmerný krytý priestor na mobil a nápoje. Priznáme sa, že sme neporozumeli funkčnosti dotykovej plochy DS SMART TOUCH. Skoro nikdy nefungovala podľa očakávaní, namiesto toho zbierala nečistoty.
Dva veľké nápoje aj veľký mobil. Do priehradky s krytom sa toho zmestí dosť, nabíjací a dátový konektor je USB-C.
Zadné sedadlá
Dozadu celkom pohodlne usadíte dve deti v detských sedačkách. Prípadný stredný pasažier by sa musel potlačiť, pretože šírka interiéru nie je práve veľkorysá. Je tu však priestor na sklápateľnú opierku s nápojovými držiakmi a priestorom na mobil či tablet. DS pridáva aj praktické doplnky pre upevnenie menších nápojov.
Dodatočný priestor je na zadnej strane predných sedadiel. Sieťka je dobré riešenie pre svoju elastickú povahu, rozmerovo ale patrí k tým menším. Zvlášť sme ocenili stredné výduchy klimatizácie pre zadných pasažierov – pri dlhej ceste je tento prvok výbavy naozaj dôležitý. Sú to dva samostatne smerovo nastaviteľné otvory. V stredovom paneli sú aj nabíjacie konektory, tentokrát aj plnoformátové USB konektory – jeden iba nabíjací, druhý aj dátový.
Odkladací priestor v zadných dverách je veľmi úsporný. Zmestia sa sem drobné predmety, avšak 1,5-litrovú fľašu sem už nedáte.
Nad hlavami je miesta dosť, ak vzadu usadíte deti. Vysokí dospelí sa už budú hlavami dotýkať stropu. Osvetlenie zadnej časti považujeme nielen za príliš slabé, ale najmä ťažko prístupné. Aspoň, že sa svetlo zapne letmým dotykom.
Batožinový priestor
430 litrov v kufri nie je údaj, ktorý by ohromil, ale na týždňovú rodinnú dovolenku vystačil. Jednoznačnou výhodou kufra je jeho pravidelný pôdorys a možnosť uložiť povinnú výbavu a rezervné koleso pod podlahu. Nakladacia hrana s kovovým krytom je nápadne vysoká. Komu by tento priestor nestačil, na streche má pozdĺžne lyžiny, na ktoré môže pripevniť nosiče a box.
Dobrý parťák na dlhé cesty aj vďaka nafte
Vyše 1400 kilometrov strávených za volantom DS4 CROSS s naftovým motorom nás presvedčilo, že stále sa vyrábajú dobré autá. Ocenili sme celý rad pozitívnych vlastností: jazdné vlastnosti, pružnosť a spotrebu motora, príjemne naladenie podvozka a možnosť relaxácie pre predných pasažierov.
Z praktického pohľadu nie je DS4 lídrom trhu, ale ponúkané riešenia, ako odkladacie priestory, funkčnosť klimatizácie a dostupnosť nabíjacích konektorov, považujeme za hodnotné. Ak máte rodinu a zvažujete nákup nového auta s výrazným prémiovým vzhľadom a netypickým interiérom, potom by ste sa mali sústrediť aj na ponuku značky DS.
A spotreba počas tých presne 1441 km? 5,6 l/100 km znie celkom dobre.
Model | DS4 Cross |
Výbava | Voyage |
Dĺžka (mm) | 4400 |
Šírka (mm) | 1866 |
Výška (mm) | 1490 |
Rázvor (mm) | 2675 |
Hmotnosť (kg) | 1558 |
Kufor (l) | 430 |
Nádrž (l) | 53 |
Motor | BlueHDi 130 |
Prevodovka | 8-st. AT |
Výkon (k) | 130 |
Krút. moment (Nm) | 300 |
0-100 km/h (s) | 10,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 208 |
Spotreba (l/100 km) | 5,2-5,3 |
Cena (€) | 37 990 |