Elektrická trieda V do redakcie prichádza ako druhá v poradí. Len nedávno sme totiž testovali jej najväčšieho konkurenta z Číny. Oplatí sa staviť na overenú nemeckú značku alebo riskovať kúpu čínskej?
Mercedes napĺňa svoj cieľ elektrifikovať kompletne celé modelové portfólio. Modely ako EQE či EQS predstavujú vďaka odlišnej platforme značný rozdiel v porovnaní s konvenčnou triedou E či S. No pri radách ako GLB, EQG či EQV stavila značka na podobný prístup ako konkurencia z Mníchova. Ponúka ich totiž aj ako spaľovacie, ale aj elektrické, bez zmeny tvaru karosérie.
Pokiaľ hľadáte veľkú osobnú dodávku v luxusnom segmente, rozhodne narazíte na Triedu V, ktorú môžeme pokojne označiť pojmom etalón. Nie je však jediná, pričom pomerne vážnou konkurenciou je nedávno predstavený Lexus LM, ktorý posúva latku ešte o kus vyššie. Ak však hľadáte niečo elektrické, azda jedinou možnosťou je práve nami testovaný model EQV. Naši stáli čitatelia však vedia, že ešte jeden konkurent predávaný aj na Slovensku existuje, no nepredbiehajme.
Jemná korekcia
Modernizované EQV prináša pomerne distingvované zmeny. Za povšimnutie stoja nové svetlomety či tvar prednej masky. Inak je to klasické Véčko ako ho poznáme, vrátane obrovského vnútorného priestoru. V predĺženej verzii má rázvor rovných 3,2 metra a hmotnosť, ktorá sa len tesne zmestila do zákonného limitu.
Práve zachovanie karosérie je tou najväčšou výhodou EQV. Takýto vnútorný priestor a variabilitu vám naozaj žiadne iné auto neponúkne. Aj z pohľadu vodiča je potrebné uznať, že k žiadnym zmenám, čo sa posedu týka, nedošlo. Masívnu batériu sa podarilo ukryť do podlahy, bez ovplyvnenia výhľadu z vozidla. To isté platí aj o batožinovom priestore. Obávať sa tak nemusíte žiadnych nepríjemných prekvapení v podobe rôznych schodov či výklenkov, podlaha je rovná.
Sedadlá sú aj naďalej na koľajnicovom systéme, ktorý vám umožňuje nekonečnú flexibilitu. Predĺžený rázvor pridáva dodatočný priestor na batožinu, aj keď je posledný tretí rad sedadiel v krajnej polohe. V prípade potreby tak môžete prepraviť aj bicykle či iný nadrozmerný náklad.
Krok s dobou
Samotná palubná doska prešla azda najväčšou zmenou, no zaobišla sa bez radikálnej zmeny koncepcie. Novinkou je združený prístrojový panel spolu s displejom infotainmentu, po vzore dnes už starších osobných modelov značky. Nič také ako super či hyperscreen vás tu nečaká. Niekoho táto správa poteší, no pravdou ostáva, že displej pred spolujazdcom by svoje uplatnenie pri dlhých cestách rozhodne našiel.
Logicky sa zmenilo aj rozloženie ovládačov a EQV tak už nepôsobí archaicky. Chválime zachovanie klasického ovládania sedadiel na boku dverí bez novej haptickej odozvy, ktorá nevyhovuje každému.
Bezprecedentný komfort
Triedu V si kupujete s predpokladom dlhých ciest a plnohodnotného komfortu bez kompromisov, obzvlášť ak siahnete po takzvaných prezidentských sedadlách. Elektrický derivát posúva cestovateľský komfort na úplne novú úroveň. Vďaka tichému chodu elektrickej sústavy a lineárnej akcelerácii zažijete pocit ako z inej planéty. Elektrické ústrojenstvo je dokonalým spoločníkom vrcholného luxusu. Niet divu, že aj Rolls-Royce tvrdí, že neexistuje lepší pohon, ako ten elektrický.
Na druhú stranu, nám príde 150 kW na takmer trojtonové auto trochu málo. A veru je to cítiť aj pri rozbehoch z križovatiek. Nadšenie sa nedostavilo ani v prípade spotreby a dojazdu. Prakticky konštantných 30 kWh/100 km je veľa, obzvlášť ak máte k dispozícii využiteľných 90 kWh. Podobne je na tom aj dnes už chudobný nabíjací výkon 110 kW. Naproti tomu konkurencia v podobe modelu Voyah Dream ponúka 150 kW a v praxi tlačí aj viac.
Vážna konkurencia
Nezanedbateľným rozdielom je viac ako dvakrát vyšší výkon na úrovni 320 kW či viac ako 108 kWh využiteľná kapacita akumulátora. Nehovoriac o pohone oboch náprav, ktorý v prípade EQV jednoducho chýba. Voyah Dream navyše ako prvé auto v našej redakcii dokázalo prejsť trasu z Prahy do Bratislavy po diaľnici, rýchlosťou mierne nad limit, bez nabíjania po ceste.
Mercedes EQV však ponúka variabilnejší a využiteľnejší vnútorný priestor než Voyah Dream. Ten totiž inak ako na prepravu osôb nevyužijete. Mercedes by tak rozhodne mohol zapracovať na efektívnom dojazde a parametroch dynamiky, v ktorých zaostáva. Čínsky konkurent predstavuje zaujímavú alternatívu, no rozhodne sa ešte má čo učiť. Ako najvýraznejšie negatívum hodnotíme slabú konektivitu s mobilným telefónom či dnes už archaické parabolické LED svetlá, ktoré sa s tými v prípade Mercedesu EQV nedajú porovnať.
TECHNICKÉ ÚDAJE | EQV |
Motor | elektrický |
Využiteľná kapacita akumulátora | 90 kWh |
Max. výkon | 150 kW/204 k |
Max. krútiaci moment | 366 Nm |
Dojazd WLTP | 357 km |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 140 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 928 mm |
Výška | 1 901 mm |
Rázvor náprav | 3 200 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 815 kg |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,1 s |
Rozmer pneumatík | 245/50 R18 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 29,6 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 33,4 kWh / 100 km |
Okresky: | 28,5 kWh / 100 km |
Reálny dojazd (20-26°C) | 280 – 320 km |
Maximálny nabíjací výkon | 110 kW |
Doba nabíjania 20 – 80% | 45 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 75 897 € |
Základná cena testovanej verzie | 116 276 € |