Na slovenský trh vstupuje nová čínska automobilka, gigant s názvom BYD, ktorý dodáva batérie pre Teslu, Ford, Kiu aj Hyundai. Vyskúšali sme jej aktuálne najnovší model, SUV-kupé s názvom Sealion 7.
Vzhľad patrí medzi tie subjektívne parametre, ktoré u nás v redakcii príliš nehodnotíme, no v prípade modelu Sealion 7 urobíme menšiu výnimku. Dizajnérom sa totiž podarilo trafiť rovno do čierneho, vzhľad je ušitý na mieru európskemu zákazníkovi. BYD síce neprinieslo nič nové, no výsledok vyzerá nad očakávania dobre a hlavne, je originálny.

Novinka je svojim vzhľadom príbuzná VW ID.5 či dokonca Porsche Macan, no nájsť prvok, ktorý by bolo možné označiť za kópiu, je nemožné. Číňania to dokázali a vytvorili si vlastnú cestu a vzhľad, ktorým chcú dobyť Európu. Elegantné oblé línie pripomínajú morský svet, ktorým je inšpirovaný nielen vzhľad exteriéru a interiéru, ale aj samotný názov.

Začíname cenou
V prípade tohto auta si to môžeme dovoliť. S cenou od 47 690 € je s ohľadom na svoju výbavu a parametre prakticky bezkonkurenčnou voľbou. Neveríte? Dajme si na úvod trochu porovnania. Obdobná Škoda Enyaq Coupé vás vyjde na 50 760 €, to je však cena za základnú verziu. Ak by sme sa chceli so Škodou Sealionu aspoň trochu priblížiť, museli by sme siahnuť po vrcholnej verzii Enyaq Coupé RS s cenou 64 532 €.

Napriek tomu by vám na vrchol v podobe nami testovanej verzie Sealion 7 Excellence AWD chýbalo ešte viac ako 140 kW výkonu, nehovoriac o rýchlosti nabíjania či samotných rozmeroch, s ktorými prerastá aj o segment väčšie Porsche Macan. To všetko za konečnú cenu v plnej výbave na úrovni 57 490 €. No nekúp to!
Model | Škoda Enyaq Coupe RS | BYD Sealion 7 Excellence AWD | Porsche Macan Turbo |
Dĺžka | 4 660 mm | 4 830 mm | 4 784 mm |
Šírka | 1 878 mm | 1 925 mm | 1 938 mm |
Rázvor | 2 769 mm | 2 930 mm | 2 893 mm |
Hmotnosť | 2 377 kg | 2 435 kg | 2 480 kg |
Objem bat. priest. | 585 l | 520 l | 480 l |
Využiteľná kapacita akumulátora | 77 kWh | 82,5 kWh | 95 kWh |
Výkon | 250 kW | 390 kW | 430 kW |
Cena | 64 532 € | 57 490 € | 127 143 € |
Kúpiť či nekúpiť?
Na túto otázku sme sa snažili nájsť odpoveď počas nášho testu. Prvé, čo nás naozaj prekvapilo, bol podvozok. Po prvých kilometroch sme boli v redakcii presvedčení, že ide o vzduchový podvozok. Až bližší pohľad do detailných špecifikácií nám odhalil prepracovaný podvozok spoliehajúci sa na adaptívne tlmiče. Tie však pracovali s takou gráciou, že ich len ťažko rozoznáte od spomínaného vzduchového podvozku.

Napriek tomu, že sú tlmiče adaptívne, ich tuhosť si reguluje auto podľa potreby a vy nemáte možnosť ich ovplyvniť. Ani športový režim zásadne nepridá autu na tvrdosti. BYD Sealion 7 je v štandarde naladený na čo najkomfortnejšiu jazdu. Filtrácia nerovnosti je na vysokej úrovni, rovnako ako stabilita v zákrutách či samotné odhlučnenie pri jazde na diaľnici.

Druhým dôležitým aspektom je samotný posed za volantom. Najmä v prípade elektrických modelov sme často svedkami nie príliš ideálneho posedu za volantom, predovšetkým kvôli zvýšenej podlahe, v ktorej je umiestnená batéria. Konštruktéri to v prípade Sealionu zvládli a za volantom si nájde miesto aj 188 centimetrov vysoký vodič.

A čo kvalita spracovania? Nesmrdí?
Predsudky môžete v prípade tohto modelu naozaj zahodiť za hlavu. Po nasadnutí do interiéru vás prekvapí originálne tvarovanie palubnej dosky, ktoré opäť odkazuje na morské vlny a oceánsky život. Vypracovanie je naozaj prvotriedne, miestami sme mali naozaj pocit, akoby sme sedeli v Porsche.

To isté platí aj o ergonómii a rozložení ovládačov. Jediná výčitka poputuje stredovému displeju, ktorý by mohol byť viac orientovaný na vodiča. Vychytávka v podobe funkcie jeho otáčania do vertikálnej alebo horizontálnej polohy nám prišla zbytočná. Kožou čalúnená bola aj palubná doska, pričom obkladovými materiálmi sa nešetrilo ani vzadu, nehovoriac o batožinovom priestore.

Mimoriadne milým prekvapením bola česká lokalizácia, kedy celé menu vozidla bolo preložené do nášho bratského jazyka, vrátane hlasových bezpečnostných pokynov. Samozrejme, k 100 % prekladu chýba ešte jedna aktualizácia, a tak sa na niekoľkých hláškach zatiaľ z chuti zasmejete.

Priestoru na rozdávanie
Už samotné rozmery potvrdzujú presah do prémiového segmentu, nehovoriac o rázvore osí kolies, vďaka ktorému získali pasažieri v druhom rade kvantum miesta. Na zadných sedadlách sa tak odvezie aj 1,9 m vysoký chlap, pričom na kolená mu ostane rezerva viac ako 20 centimetrov.

Sedáky sú dostatočne dlhé a šírka v oblasti lakťov vás tiež nijako neobmedzí. Dvere sa síce neotvárajú do pravého uhla, no s umiestnením detskej sedačky ani masívnej ISO-FIX základne s vajíčkom problém nebude. Aby sme však iba nechválili, musíme pomenovať aj pár negatív, ktoré sme neočakávali. Prvým sú svetlá, ktoré síce vyzerajú ako Matrix-LED, no táto funkcia im chýba. Samotná svietivosť je dobrá, no od takto technologický vyspelého auta sme očakávali niečo viac.

To isté platí aj o adaptívnom tempomate, ktorý má značné rezervy a v prípade konkurencie funguje o čosi lepšie. Tu sme však názoru, že hardvérová výbava je na vysokej úrovni, avšak niečo aktuálne nie je odomknuté. Pokojne tak môže ísť len o vyladenie softvéru či legislatívnych náležitostí. Podrobnejšie sme sa testu BYD Sealion 7 venovali v našej videorecenzii na YouTube, kde sa okrem iného dozviete aj reálny dojazd či spotrebu.